Gå til innhold

Spionerte på datteren min

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I og med at du har brukt jobben din til å skaffe deg informasjon om din datters kjæreste er du vel selv på kant med loven, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at du har brukt jobben din til å skaffe deg informasjon om din datters kjæreste er du vel selv på kant med loven, eller?

Er nok ikke det, så lenge hun ikke bruker den informasjonen hun fant der. Hun ahr jo ikke gjort noe ulovlig ved å sjekke, men hun gjør noe ulovlig om hun bruker informasjonen hun fant.

Skrevet

Jeg syns _ikke_ at det er slemt av deg å "snoke" som du kaller det på en profil som er åpen og for alle å se. Det er jo typen til dattra di selv som har valgt å ha en åpen profil på facebook og lagt ut bilder av diverse ugunstigheter og at du kommer over det, syns jeg virkelig ikke er et problem. Jeg syns det er flott at foreldre engasjerer seg selv hvor gammel "ungene" er. Det kan godt hende at dattra di ser forbi disse tingene som du ikke likte om han, og det er jo sant at kjærlighet gjør blind i enkelte tilfeller - kanskje dattra di har blitt blind? I så fall syns jeg virkelig du bør gjøre alt du kan for å oppnå hennes oppmerksomhet og få henne til å forstå at dette ikke er en mann å satse på.

Folk som vanker i tvilsomt selskap og har en fortid og nåtid med dop, festing og en hard livsstil er ofte personer som kommer til å fortsette med det, og da er det 100% forståelig at du ikke vil at din datter skal bli del av en slik livsstil. Du kan uansett ikke nekte din datter og hennes kjæreste å komme på besøk til dere, eller i det hele tatt være sammen, men du kan alltids prøve å åpne øynene for henne. Lede veien gjennom forelskelsen og fram til det som faktisk foregår. Selv om at dattra di er myndig og bor for seg selv, så vil du alltid være hennes mor og hun vil alltid være ditt barn, og du har et ansvar som går ut på å beskytte henne uansett hva det koster! Jeg ville tenkt litt på det og gjort noe.

Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Forstår deg godt jeg, og ville nok gjort akkurat det samme selv. Har selv voksne døtre og derav ei på 20 år, hun er nok voksen men desverre ikke på alle områder ennå. Så jeg må stadig hjelpe henne og råde henne når det gjelder forskjellige problemer. Ikke alle er like modne og fornuftige, og selv om barna er blitt myndige så synes jeg at det er vårt ansvar som foreldre å være der for dem uansett.

Forstår godt at du kan tenke deg å nekte henne å ta han med hjem til deg, men det spørs jo da om du skyver henne lengre vekk fra deg? Du må selvfølgelig sette grenser for hva som er akseptabelt hjemme hos deg, spesielt i forhold til ditt yngre barn. Men ellers tror jeg du bare må prøve å snakke med henne og gi henne råd uten å virke for dømmende. Og prøv å bli kjent med han også, så kan du selv gjøre deg opp en mening om hvordan han egentlig er.

Gjest Gjest
Skrevet

Folk som vanker i tvilsomt selskap og har en fortid og nåtid med dop, festing og en hard livsstil er ofte personer som kommer til å fortsette med det, og da er det 100% forståelig at du ikke vil at din datter skal bli del av en slik livsstil.

Det høres ut som datteren allerede er "en del av en slik livsstil". Hvis man vanker med kriminelle og dophoder er det veldig sansynlig at hun er det selv. TS bør nok bare innse at datteren er en tapt sak. Fokuser på å gjøre en bedre jobb med sønnen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å fokusere på andre ting enn kjæresten når du prater med datteren din? Fokuser på henne, for jeg synes at det er en viktig ting her, nemlig hvorfor hun ikke bryr seg om hva han og gjengen driver med. Hvorfor synes hun at det er ok å omgås volds- og narkotikadømte som åpenbart ikke kommer seg videre. Føler hun seg aldri redd eller utilpass?

Det er nok lurt å holde kontakt med datteren din. Inviter henne på middag jevnlig og prat om trygge ting. Du er i din fulle rett til å nekte å ha kontakt med kjæresten hennes. Greit at han har sonet sin straff, men han har jo åpenbart sklidd rett inn i det gamle miljøet igjen, og jeg tror ikke at jeg er spesielt fordomsfull når jeg påstår at det sjeldent går rette veien. Be datteren din om at dere respekterer hverandres avgjørelser - hennes om å se ham og din om ikke å se ham.

Skrevet (endret)

Din datter er 20 år og tar sine egne valg og må selv lære konsekvenser av sine valg, men du styrer hvem du vil ha inn i ditt hjem og vil du ikke ha denne mannen innforbi dine dører må din datter respektere dette.

Men at du snoker rundt på facebok i hennes og hans profil og i tillegg slår opp informasjon på ditt arbeidssted er umoralsk og forkastelig. Det sier også at din integritet er totalt fraværende og i en sånn type jobb skal man vokte seg vel for å gå inn journaler, mapper eller filer over personer som man stifter kjennskap til privat. Det er heller ikke lov å bruke en slik type jobb til å få ut informasjon om en person så sant den ikke skal brukes i en sak og da på jobb. Hvis noen av mine venner eller venners venner eller kjærester til mine barn hadde gjort noe slikt på grunn av at de hadde tilgang til slikt på jobb og jeg fikk vite om hadde jeg gått til frontalangrep og sørget for at atrbeidsplassen fikk vite dette og ikke gitt meg før personen hadde fått sparken. Du har en jobb som baseres på tillitt og integritet både ovenfor etaten, kolleger og sivilbefolkning. :nei:

Endret av Dubbedingsen
Gjest Gjest
Skrevet

Men at du snoker rundt på facebok i hennes og hans profil og i tillegg slår opp informasjon på ditt arbeidssted er umoralsk og forkastelig. Det sier også at din integritet er totalt fraværende og i en sånn type jobb skal man vokte seg vel for å gå inn journaler, mapper eller filer over personer som man stifter kjennskap til privat. Det er heller ikke lov å bruke en slik type jobb til å få ut informasjon om en person så sant den ikke skal brukes i en sak og da på jobb. Hvis noen av mine venner eller venners venner eller kjærester til mine barn hadde gjort noe slikt på grunn av at de hadde tilgang til slikt på jobb og jeg fikk vite om hadde jeg gått til frontalangrep og sørget for at atrbeidsplassen fikk vite dette og ikke gitt meg før personen hadde fått sparken. Du har en jobb som baseres på tillitt og integritet både ovenfor etaten, kolleger og sivilbefolkning. :nei:

Mulig du har rett i at det er "umoralsk og forkastelig", men "alle" gjør det. Ansatte i banker, i NAV, i helsevesenet, i politiet osv. De sjekker naboer, bekjente og ungenes venners foreldre. Sånn er det bare.

Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Din datter er 20 år og tar sine egne valg og må selv lære konsekvenser av sine valg, men du styrer hvem du vil ha inn i ditt hjem og vil du ikke ha denne mannen innforbi dine dører må din datter respektere dette.

Hadde nok gjort akkurat det samme som denne moren selv jeg, og så lenge hun ikke sprer denne informasjonen eller bruker den til noe annet, så ser jeg ikke noe galt i det.

Hun sier jo selv at hun ikke engang har fortalt sin datter om det hun har funnet ut gjennom jobben. Kall meg også gjerne umoralsk og forkastelig men i et slikt tilfelle som dette hadde jeg gjort akkurat det samme.

Skrevet

Mulig du har rett i at det er "umoralsk og forkastelig", men "alle" gjør det. Ansatte i banker, i NAV, i helsevesenet, i politiet osv. De sjekker naboer, bekjente og ungenes venners foreldre. Sånn er det bare.

Nei ikke "alle" gjør dette, ikke jeg og heller ingen andre på min arbeidsplass. Jeg kjenner en mengde mennesker som heller ikke gjør dette. Går ut fra at det er medlemmer her inne i slike jobber som heller ikke gjør det.

Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Nei ikke "alle" gjør dette, ikke jeg og heller ingen andre på min arbeidsplass. Jeg kjenner en mengde mennesker som heller ikke gjør dette. Går ut fra at det er medlemmer her inne i slike jobber som heller ikke gjør det.

Tviler sterkt på at du kan vite sikkert om de på din arbeidsplass og de andre du kjenner gjør dette, folk gjør nok mye rart de ikke forteller til deg vet du.

Har selv nære bekjente som arbeider med kriminelle og hadde min datter rotet seg bort i en slik type og miljø, så hadde jeg ikke hatt noen skrupler med å finne informasjon om denne personen.

Skrevet

Vel. Nå er slikt at hvis vi skal inn på en la oss kalle det profil, så har hver enkelt en påloggingskode på sin pc i alle programer. Når vi går inn på en profil vises det dato, klokkeslett og navn på saksbehandler som har vært inne, avdelingsleder går inn med jevne mellomrom og foretar utskrift av log. Da ser han om noen har vært inne på profiler som ikke har vært tema i perioden. Vi skal også huske at datatilsynet kan komme inn i blidet hvis noen bruker slikt informasjon i privat henseende.

Men det er vel slikt som et gammelt ordtak sier: På seg selv kjenner man andre. Og det er skremmende at dere ikke har noen som helst sperrer mot å gjøre dette og burde vært en føring for en stor undersøkelse på moralen til de som har slike typer jobber.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel. Nå er slikt at hvis vi skal inn på en la oss kalle det profil, så har hver enkelt en påloggingskode på sin pc i alle programer. Når vi går inn på en profil vises det dato, klokkeslett og navn på saksbehandler som har vært inne, avdelingsleder går inn med jevne mellomrom og foretar utskrift av log. Da ser han om noen har vært inne på profiler som ikke har vært tema i perioden. Vi skal også huske at datatilsynet kan komme inn i blidet hvis noen bruker slikt informasjon i privat henseende.

/quote]

Det er ikke alle datasystemer og avdelingsledere som er sånn. Langt ifra.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da min datter på 20 år fikk jeg ny kjæreste tok nysjerrigheten overhånd og jeg fulgte med på Facebook-profilen hennes. Jeg gikk gjennom vennelisten til kjæresten og så mange navn som er kjent fra gjenger her i byen. Han holder seg med mange av byens glade fugler og tungt kriminelle.

Er tungt kriminelle i Facebook?

Alle fengselsinnsatte og narkomane er i Facebook, akkurat som de kongelige (Märtha, Ari, MM, Håkon, Madde, Victoria, osv.)? :popcorn:

Gjest Gjest
Skrevet

Nå ble det for mye fokusering på måten TS fikk opplysningene sine istedet for mulig problemløsning...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det for mye fokusering på måten TS fikk opplysningene sine istedet for mulig problemløsning...

Ja for trakkasering er ikke lov..gå runt å sjekke ut opplysninger som ikke er allmenseie om andre mennesker svekker ts kraftig

Gjest Gjest
Skrevet

Ja for trakkasering er ikke lov..gå runt å sjekke ut opplysninger som ikke er allmenseie om andre mennesker svekker ts kraftig

Nei, men ta det etiske ved utnyttelse av konfidensielle opplysninger i privat øyemed i en annen tråd da.

Jeg går nå fortsatt for å få en dialog med datteren om hvorfor hun ikke bryr seg om kjærestens livssituasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette tror jeg også er tilfelle.

Og jeg skjønner TS som gjorde det! Og hun har ikke brutt taushetsplikten sin.

Skrevet

Det er vel ikke alle mødre som vil erkjenne og akseptere at datteren ikke bare tenner på kriminelle, men det at han er en kriminell! Altså hvis denne kriminelle ble lovlydig så hadde han blitt for kjedelig for din datter.

Gjest Gjest
Skrevet

Er tungt kriminelle i Facebook?

Alle fengselsinnsatte og narkomane er i Facebook, akkurat som de kongelige (Märtha, Ari, MM, Håkon, Madde, Victoria, osv.)? :popcorn:

Ja, kriminelle kan også være på Facebook, hvorfor skulle de ikke??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...