Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har lyst til å prøve å lage aioli.

Noen som har en bra oppskrift som er enkel for en som aldri har laget det før? Har hørt det er lett for at den kan skille seg hvis man ikke gjør alt riktig.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskriften finner du lett på nett, jeg følger aldri noen spesiell. Det viktige for å unngå at den skiller seg, er å tilsette oljen svært gradvis, ca en teskje om gangen til å begynne med, og så vispe den inn i eggeblandingen til de er fullstendig blandet. Først da tar du i neste runde olje. Bruk laveste hastighet på mikser, eller ballongvisp.

Skrevet

Bak en hvitløk på 200 grader i 15 minutter.

2 eggeplommer

1 spiseskje hvitvinseddik

1 spiseskje dijon sennep

3/4 dl olje (helst druekjærneolje)

En pinch salt og hvitt pepper.

Kjør 70% av oljen sammen med egg, sennep, hvitløk, salt og pepper, bruk stavmikser, så slipper du å tenke på at det skiller seg.

Tilsett eddiken, kjør litt til. tilsett resten av oljen og få det hele mikset skikkelig sammen - voila så har du Aioli.

Hvis man liker å lage dressinger og slik ala minute så anbefaler jeg på det sterkeste å koste på seg en Bamix stavmixer til rundt tusenlappen, da kan man lage alle slike dressinger og emulsifiseringer på null komma nix.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvitløken i aioli skal være rå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

... og man skal bruke kaldpresset olivenolje, ikke druekjerne.

Skrevet

Aioli er en smakssak - det kan faktisk også lages på potetbase helt uten egg.

Jeg personlig bruker bare fire ingredienser:

- eggeplommer (mengde bestemmes gjerne av at eggehvitene er brukt til noe annet, så mengden er relativ)

- 1-2 fedd hvitløk per eggeplomme (avhenger av str på fedd)

- noe syre etter smak (helst sitron for min del)

- olje til ønsket tykkelse er oppnådd (stort sett 2-3 dl).

Kim - bruker du virkelig bare trekvart dl olje? Blir den ikke tynn da? Jeg liker min skikkelig kremet à la majones. I realiteten er jo aioli bare majones med hvitløk.

Skrevet

Aioli er en smakssak - det kan faktisk også lages på potetbase helt uten egg.

Jeg personlig bruker bare fire ingredienser:

- eggeplommer (mengde bestemmes gjerne av at eggehvitene er brukt til noe annet, så mengden er relativ)

- 1-2 fedd hvitløk per eggeplomme (avhenger av str på fedd)

- noe syre etter smak (helst sitron for min del)

- olje til ønsket tykkelse er oppnådd (stort sett 2-3 dl).

Kim - bruker du virkelig bare trekvart dl olje? Blir den ikke tynn da? Jeg liker min skikkelig kremet à la majones. I realiteten er jo aioli bare majones med hvitløk.

Japp trekvart dl olje, det holder synes jeg.

Det blir ikke en kjempeporsjon da, men slike ting bør lages ala minute synes jeg.

Oppskriften jeg bruker er faktisk Sonja Lee sin

Skrevet

OBS! Dersom aiolien skiller seg, så ikke kast det! Du kan bare begynne på nytt igjen med en eggeplomme, og så tilsette den skilte aiolien på samme måte som olivenoljen. :jepp:

Brente meg på det første gangen jeg skulle lage aioli. Lønner seg å lese heeele oppskriften før man evt. kaster noe. :ler:

Skrevet

Jeg bruker vanlig håndmikser og synes denne oppskriften er enkel og kjempegod;

Aioli

INGREDIENSER

3 stk eggeplomme

1 fedd hvitløk

2,5 dl solsikkeolje

0,5 dl olivenolje

1 knivsodd cayennepepper

1 ts sennepspulver

0,5 stk sitron

salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Pisk eggeplommene godt sammen. Knus hvitløkfeddet (med hvitløkspresse) og ha i bollen. Pisk det godt inn. 

Ha først i en dråpe solsikkeolje. Pisk den godt inn. Fortsett med å ha litt og litt olje og pisk inn. Ha i cayennepepper og sennepspulver. Smak til med sitronsaft, salt og pepper

Skrevet

Jeg bruker vanlig håndmikser og synes denne oppskriften er enkel og kjempegod;

Jeg bruker også håndmikser. Middels hastighet. Det går alltid bra. Det viktige er å ha tempererte råvarer. Ikke kjøleskapskalde da det gjør emulgeringen (finfordele fett i et annen oppløsning) vanskeligere.

Her er en steg-for-steg forklaring med bilder på gamlemåten: http://fxcuisine.com/default.asp?Display=192

Skrevet (endret)

Kom på en ting siden man bruker mye hvitløk. Det er veldig enkelt å raspe opp hvitløk om man har et godt rivjern. Man trenger som oftest ikke engang fjerne skallet.

Jeg bruker denne

http://store.microplaneintl.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=35CE

man må være forsiktig med fingrene da dette er et rivjern så det holder så jeg skal få fatt denne biten i tillegg:

http://store.microplaneintl.com/Merchant2/merchant.mvc?LNG=en-UK&Screen=PROD&Store_Code=mpi&Product_Code=35057E

Det er forresten ikke så lurt å steke oppraspet hvitløk da den svir seg lett. Ha den heller i litt senere etter at stekedelen av tilberedningen er utført. Går ikke det anbefaler jeg å kutte den opp på vanlig måte.

Edit: Så søkte jeg litt mer, dette er også noe jeg kunne tenke meg. Det har blitt endel plasterlapper etterhvert og denne ville ha forhindret det.

http://www.thegreenhead.com/2008/11/microplane-cut-resistant-kitchen-gloves.php

Endret av skrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...