Gå til innhold

"Jeg vil gi organer"-armbånd

Fremhevede innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Finnes det? :)

Jeg har sånn organ-donor kort i lommeboka, men tenk hvis jeg dør uten lommebok.

Vil gjerne at kroppen min skal gå til noe nyttig, så finnes det slike armbånd? :fnise:

Gjerne også "jeg har blodtype AB+" armbånd/kjede :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, du kan jo bestille et hos gullsmeden?

Det fins sånne allergi-smykker, kanskje noe lignende kan skaffes?

Men seriøst skal jo legene spørre de pårørende, og hvis du har informert dem om at du vil gi, kan du vel håpe at de forholder seg til dette?

Du kan også sette opp et testament hvor du skriver at du vil donere organer, og da er det juridisk bindende. Testamentet kan du få oppbevart i skifteretten, slik at ingen skal kunne bestride det.

I et testament trenger du ikke fordele eiendeler, det kan arveloven gjøre for deg. Men du kan treffe andre bestemmelser om hva som skal skje etter din død, så i grunnen holder det å skrive at du vil donere - med mindre du har andre ting du gjerne vil formidler også. Alt som strider mot arveloven vil uansett bli strøket uten at resten av testamentet berøres.

Gjest Huffsa
Skrevet

Hehe, du kan jo bestille et hos gullsmeden?

Det fins sånne allergi-smykker, kanskje noe lignende kan skaffes?

Men seriøst skal jo legene spørre de pårørende, og hvis du har informert dem om at du vil gi, kan du vel håpe at de forholder seg til dette?

Du kan også sette opp et testament hvor du skriver at du vil donere organer, og da er det juridisk bindende. Testamentet kan du få oppbevart i skifteretten, slik at ingen skal kunne bestride det.

I et testament trenger du ikke fordele eiendeler, det kan arveloven gjøre for deg. Men du kan treffe andre bestemmelser om hva som skal skje etter din død, så i grunnen holder det å skrive at du vil donere - med mindre du har andre ting du gjerne vil formidler også. Alt som strider mot arveloven vil uansett bli strøket uten at resten av testamentet berøres.

Jo, såklart vet familie og de nermeste det, men pappa har t.o.m sagt at han ikke kommer til å si noe om det, fordi han vil i såfall begrave datteren sin med "kroppen intakt" .. Så lite hjelp der.

Gjest Huffsa
Skrevet

Takk for linker, skal sjekke det ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...