Gå til innhold

Vaskemiddel til parkett?


lille katt

Anbefalte innlegg

Grønnsåpe vasker ikke rent (fotsporene på gulvet består, gulvet er "fettete"), men lukter rent :).

Ajax vasker rent, men lukter do :(. Ikke like herlig med nyvasket hus, når hele huset egentlig lukter do.

Er det ikke noe som vasker rent, men som også lukter godt? Har ikke prøvd ut skål-med-grønnsåpe-under-sofaen-trikset, men ser for meg at det blir grønnsåpe-tømt-utover-gulvet-av-nysgjerrige-småbarn istedet, så jeg tør ikke :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sterkere blanding med grønnsåpe?

Eller vask med ajax først, så gå over med grønnsåpe senere?

Eller vask med ajax og kjøp wunderbaum/luftrens/duftelys/god lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om det er lakkert skal du jo helst ikke bruke mer enn en fuktig mikrofiberklut.

Sterkere blanding grønnsåpe fører ofte til et klissete gulv (en feil de fleste menn jeg har vært borti i jobb sammenheng har gjort :fnise: ).

Prøv litt zalo i vaskevannet, det burde klare å løsne "fettlaget", men huset vil ikke få en spesiell dunst av ren lukt. Etter det kan du jo fukte en klut såvivdt med en svak grønnsåpeblanding og gå raskt over. La bøtta med grønnsåpe bli stående til vannet er kaldt, så lukter det rent i allefall en liten stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gulvene blir fine og rene av de engangsmoppene med Krystal grønnsåpe. Passer til Jif-moppeskaftet. Ulempen er at de er dyre i bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gulvene blir fine og rene av de engangsmoppene med Krystal grønnsåpe. Passer til Jif-moppeskaftet. Ulempen er at de er dyre i bruk...

og ikke så miljøvennelig.

Finnes flere ajakstyper da

gul,hvit,grønn og gul gjennomsiktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atanih2

Broren min er snekker, og når jeg skulle vaske gulvet hans sa han at jeg skulle bruke grønnsåpe med en liiiten dæsj salmiakk (faktisk), og vri vaskekluten så mye jeg kunne, for parkett tåler visst ikke å bli så veldig vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og ikke så miljøvennelig.

Finnes flere ajakstyper da

gul,hvit,grønn og gul gjennomsiktig

Ja, ikke minst lite miljøvennlig! Har bare kjøpt dem en gang. Gulvene ble kjempefine, men jeg måtte bruke 3 stk på 110 m2. Mye søppel med andre ord.

Ellers har jeg brukt den gule ajaxen i gjennomsiktig flaske. Synes ikke den lukter do;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har bare kjøpt Ajax på min lokale nærbutikk, der hadde de bare den hvite, og den synes jeg lukter do. Jeg får ta meg en tur på en butikk med større utvalg og lukte :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp lagt nytt gulv - hvitoljet eikeparkett, og fikk beskjed om å vaske med zalovann.

Bruker den som lukter sitron.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vist ikke bruke grønnsåpe på laminat og parkett, da den etterlater ett slikt fettlag. Har fått beskjed om å bruke Ajax, og den finnes jo som sagt tidligere her i dufter for enhver nese :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra www.ifi.no - Informasjonskontoret for farge og interiør.

Støvsuging og vasking med mildt såpevann er det som skal til for å holde parketten ved like.

Vann er fienden

Husk at et lakkert gulv ikke er tett. Gulvet må aldri være gjennombløtt når du vasker det - da trenger vannet ned i sprekkene og kan gi skader både på treverk og overflate! Lakkert parkett vasket med grønnsåpe kan utvikle blemmer. Treverket kan også svelle på grunn av for høyt vannforbruk. Bruk noen dråper Zalo i vaskevannet eller rengjøringsmidler anbefalt av parkettprodusenten.

Boning anbefales ikke. Grønnsåpe og salmiakk skal ikke brukes. Parkettprodusentene samarbeider med leverandører av rengjøringsmidler og kan på bakgrunn av det anbefale gode produkter.

Lakkert parkett

Det er ikke nødvendig med nye lag lakk på ny og farbrikklakkert parkett. Selv om man lakkerer et nytt parkettgulv blir det ikke tett i skjøtene, så tørr rengjøring er fortsatt det beste. Lite vann og et nøytralt syntetisk rengjøringsmiddel brukes ved rengjøring. Det finnes rengjøringsmidler som gir lakkert parkett bedre glans. Hakk og inntrykksmerker må slipes vekk og lakkeres på nytt.

Oljet parkett

Det daglige renholdet er støvsuging, tørrmopping eller tørr rengjøring med mikrofiberklut. Det skal tilsettes oljerefresher når man vasker gulvet. Bruk godt oppvridd fille eller mopp. Sterkt trafikkerte områder krever vedlikeholdsoljing og noen områder trenger kanskje også etter en tids bruk en runde med grovrengjøringsmidler. Da må også gulvet oljes på nytt.

Et oljet gulv må oljes etter noen år. Hyppigheten avhenger helt av hvor mye gulvet brukes. Hakk og inntrykksmerker kan til en viss grad ese vekk ved å legge en fuktig klut over skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vist ikke bruke grønnsåpe på laminat og parkett, da den etterlater ett slikt fettlag. Har fått beskjed om å bruke Ajax, og den finnes jo som sagt tidligere her i dufter for enhver nese :)

Har hittil luktet på hvit og gul (den gjennomsiktige gule stod det var den samme som gule), og begge lukter do :(.

Tror jeg satser på Zalo neste gang. Tørrvask og mikrofiber duger ikke her i huset, med matrester klint over alt, klissete små hånd- og fotmerker samt mine egne fotspor etter å ha gått barbeint inn og ut av huset hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ajax med furunålsduft og en dæsj med salmiakk, da blir det så fint så :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajax med furunålsduft og en dæsj med salmiakk, da blir det så fint så :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det ikke med bare vann og microfibermopp/fille? Og sette en liten skål med grønnsåpe under sofaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har parkett. Bruker tørrmopp til daglig runde for å samle støv og smuler. Støvsuger en gang i uka, og bruker deretter fuktig micromopp( enjo universal). Når det er ekstra skittent/flekkete bruker eg ENJO sin grovrent mopp m vann og evnt etpar dråper "blank" og fra Enjo. Går over med enjo gulvmopp universal som suger opp vann og smuss.Er veldig fornøyd med de produktene og har nå kun en flaske grønnsåpe i skapet som eg bruker i ei lita skål på toppen av bokhylla iblant;) De har og supre skurekluter til dusjvegger/glass og til stålvask ol på kjøkken:) http://fb.enjo.no/katalog/enjo2010/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...