Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle ikke forundret meg mye om det hadde fungert.

Men jeg har dessverre bidratt til å ødelegge hennes moral mer enn nok allerede. Derfor prøver jeg nå å rette opp skadene jeg har gjort så godt det går i stedet.

Som jeg ser det så må man ha en moral for å få den ødelagt, og her syns jeg du påtår deg litt vel mye ansvar. Hadde hun vært en moralsk person så hadde du visst hvor landet lå for lenge siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dette tilfeller er det jo ikke snakk om å pendle innom forelskelse, hat og kjærlighet, jeg vil heller si pendelen svinger mellom hat og likegyldighet fra hennes side.

Sånn kan det forsåvidt se ut. Men spørsmålet er nok om ikke hennes følelser er akkurat like kaotiske som mine. Altså pga en veldig vanskelig praktisk situasjon.

Skrevet (endret)

Som jeg ser det så må man ha en moral for å få den ødelagt, og her syns jeg du påtår deg litt vel mye ansvar. Hadde hun vært en moralsk person så hadde du visst hvor landet lå for lenge siden.

Hun har faktisk moral. Du skal ikke tro noe annet. Muligens har hun en sterkere moral og pliktfølelse enn de fleste andre også.

Hadde hun ikke hatt dette så hadde hun aldri vært aktuell for meg.

Men her dreier det seg altså om ulike og motstridende moralske dilemmaer for henne, samt relativt store praktiske problemer.

Endret av Steinar40
Skrevet

Skulle ønske det var så enkelt i kjærligheten, for det hadde gjort livet mye enklere. Dessverre er ofte rasjonalitet og følelser to motstridende sider av en og samme sak. Og ettersom de fleste mennesker er styrt av følelsene fremfor rasjonalitet (80% vs 20%), så blir det fort komplisert i personlige relasjoner.

...og likevel er det mange av oss som lever i forhold og flere som har levd i langvarige forhold. Ingen som har sagt at forhold er bare enkelt, man er tross alt to forskjellige personer som skal leve sammen og få et forhold til å fungere. Men så komplisert som du vil ha det til å være er ikke tilfelle vil jeg påstå.

Skrevet (endret)

Hun har faktisk moral. Du skal ikke tro noe annet. Muligens har hun en sterkere moral enn de fleste andre også.

Men her dreier det seg altså om ulike og motstridende moralske dilemmaer for henne, samt relativt store praktiske problemer.

eeh,var utro med deg for å komme ut av ekteskapet, maser om penger, vil ikke snakke, ber deg dra til helvete, har holdt deg og eksmannen på is i snart 2 år... Dette er noe jeg ikke ville ha gjort, men så er jeg kanskje ikke et så moralsk menneske som henne heller, siden hun har en så mye sterkere moral enn andre.. :forvirret:

Tror ikke vi definerer moral likt heller jeg..

Endret av Prøvis
  • Liker 1
Skrevet (endret)

...og likevel er det mange av oss som lever i forhold og flere som har levd i langvarige forhold. Ingen som har sagt at forhold er bare enkelt, man er tross alt to forskjellige personer som skal leve sammen og få et forhold til å fungere. Men så komplisert som du vil ha det til å være er ikke tilfelle vil jeg påstå.

Det kommer helt an på hvilken (praktisk) situasjon man befinner seg selv i. Og hvilken situasjon den andre parten befinner seg i.

2 single individer uten barn som bor 5 minutter gange unna hverandre, gjør at det blir veldig enkelt både praktisk og moralsk sett.

Men når det er stor geografisk avstand mellom partene, og en eller begge har mindreårige barn med forhold til sin far/mor, så blir det plutselig en TOTALT annen situasjon.

Ikke sant?

Endret av Steinar40
Skrevet

eeh,var utro med deg for å komme ut av ekteskapet, maser om penger, vil ikke snakke, ber deg dra til helvete, har holdt deg og eksmannen på is i snart 2 år... Dette er noe jeg ikke ville ha gjort, men så er jeg kanskje ikke et så moralsk menneske som henne heller, siden hun har en så mye sterkere moral enn andre.. :forvirret:

Tror ikke vi definerer moral likt heller jeg..

Jeg kan tenke meg at den største forskjellen på deg og henne sannsynligvis er at du har en betydelig bedre økonomi enn det hun har. Noe som betyr ubehagelig MYE i denne (u)praktiske verden vi lever i dessverre.

Skrevet

Jeg kan tenke meg at den største forskjellen på deg og henne sannsynligvis er at du har en betydelig bedre økonomi enn det hun har. Noe som betyr ubehagelig MYE i denne (u)praktiske verden vi lever i dessverre.

eeh, nå knyttet jeg mer moralbegrepet opp mot mas om penger, kontra utroskap, holde to menn på is og samtidig be deg dra til helvete når hun ikke får det som hun vil.. det er ikke den definisjonen på moral som jeg lever etter.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken (praktisk) situasjon man befinner seg selv i. Og hvilken situasjon den andre parten befinner seg i.

2 single individer uten barn som bor 5 minutter gange unna hverandre, gjør at det blir veldig enkelt både praktisk og moralsk sett.

Men når det er stor geografisk avstand mellom partene, og en eller begge har mindreårige barn med forhold til sin far/mor, så blir det plutselig en TOTALT annen situasjon.

Ikke sant?

Hvis dette forholdet hadde ment å bli så hadde hun for det første fortalt eksen sin hvorfor hun flyttet ut, så hadde hun gjort det hun kunne for å få deg som er barnløs til å flytte opp til seg. Dere trengte ikke bor der eksen bor eller familien hennes bor, er sikkert noen plasser som ikke er for langt unna noen av delene hvor dere kunne bodd.

Hvis dette forholdet hadde ment å bli så hadde du søkt om permisjon fra jobben din og søkt og fått en jobb der hun er eller der dere kom til å bli boende. Du hadde leid ut leiligheten din sånn at alle broer ikke hadde vært brent. Hadde det ikke fungert mellom dere så hadde du flyttet tilbake til leiligheten din når permisjonstiden din hadde vært ute. Det er dette min nye samboer gjør, han er alene uten barn - akkurat som deg. Han har fått seg ny jobb her, og leier ut boligen sin og så tar vi det derfra og ser hvordan det går.

Du ser bare praktiske umuligheter der andre prøver å finne løsninger. Men siden ingen av dere er villig til å ta en sjanse, ikke du som er alene, og ikke hun som ikke har fortalt eksmannen sin at hun er "sammen" med en annen mann engang - så tror jeg dette ikke kommer til å bli noe av. Fordi hun ikke er ærlig og bare leker med deg, og fordi du er for redd til å ta sjanser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er umulig å forstå et annet menneske.

Og noen er mer umulig å forstå enn andre ;)

Og når det gjelder sannsynlighet, så er problemet at samme hvor (u)sannsynlig noe er, så VET man ikke noe før etterpå.

Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap.

Det er også umulig å endre folk som ikke har potensiale til å endre seg.

Det er i dag ingenting som tyder på det, nei. Men jeg er ikke interessert i å bare tro noe om dette. Det er ikke en risk jeg er villig til å ta. Jeg vil VITE det.

Hun mener sannsynligvis at hun er helt normal og at det er jeg trenger hjelp, ja. Med andre ord at jeg er helt håpløs som hun skrev i den siste SMS-en. Og dermed klarer vi overhodet ikke å kommunisere og ender dessverre opp med å dra i hver vår ende av tauet som du skriver.

Oisann. Her aner jeg et lite fremskritt. Du sier "vi" og ikke "hun". Tidligere har det bare vært hun som ikke kan kommunisere, men nå har du endelig forstått at det er dere to som ikke kan kommunisere.

Men det å tro og det å vite Steinar.... Hvordan skal du få vite da? Jeg tror det med å holde så hard på det å få vite kun er en unskylding du bruker for deg selv for å ikke helt slippe taket.

Det er unskyldingen for å leve i håpet. Du kommer aldri til å få VITE og derfor trenger du heller ikke å slippe og kan holde denne tråden her i gang i det uendelige... (hjelp)

Lukk opp øynene: du vet allerede hva som er realiteten. Den stirrer deg i hvitøyet. Du har bare ikke lyst til å slippe taket.

Endret av Lizzee
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Har hun ikke arbeid og inntekt denne damen, da? Ble hun underholdt økonomisk av sin (eks)mann før hun var utro med deg, og denne "oppgaven" ble overtatt av deg?

Gjest Blondie65
Skrevet

Så du sitter og venter på noe du ikke klarer å definere. Du sitter og venter på et resultat som ikke er målbart og du har ikke satt opp noen kriterier for suksess og katastrofal. Da blir det umulig for deg å avslutte dette fordi du stadig flytter datoen for når du har funnet deg i nok en måned inn i fremtiden.

Det er forsåvidt ingen nyhet for meg eller de andre i tråden. Det er bare et nok et bevis på at du ikke er herre i ditt eget liv Steinar.

Skrevet

Har hun ikke arbeid og inntekt denne damen, da? Ble hun underholdt økonomisk av sin (eks)mann før hun var utro med deg, og denne "oppgaven" ble overtatt av deg?

Har lurt litt på det jeg også..

Skrevet

eeh, nå knyttet jeg mer moralbegrepet opp mot mas om penger, kontra utroskap, holde to menn på is og samtidig be deg dra til helvete når hun ikke får det som hun vil.. det er ikke den definisjonen på moral som jeg lever etter.

Hvis du hadde kjent meg veldig godt over lang tid - noe altså hun gjør - og du hadde vært vant til å få "hjelp" av meg, så er jeg faktisk rimelig sikker på at du hadde reagert mye på samme måte som det hun gjør hvis du trengte penger og ikke fikk dem av meg.

Jeg innser som sagt nå at det ikke var fornuftig av meg å bare gi henne oppi fingrene og helt gratis i denne situasjonen.

Skrevet

Forhåpentligvis forstår også du at det blir en ganske vesentlig forskjell på to inntekter og bare en inntekt?

Skrevet

Hvis du hadde kjent meg veldig godt over lang tid - noe altså hun gjør - og du hadde vært vant til å få "hjelp" av meg, så er jeg faktisk rimelig sikker på at du hadde reagert mye på samme måte som det hun gjør hvis du trengte penger og ikke fikk dem av meg.

Jeg innser som sagt nå at det ikke var fornuftig av meg å bare gi henne oppi fingrene og helt gratis i denne situasjonen.

Nå undervurderer du prøvis veldig her. Synes det er frekt av deg å ytre frempå at du hun ville finne på å si "dra til helvete" til en fyr på bakgrunn av at han ikke ha henne penger.

Gjest Eurodice
Skrevet

Forhåpentligvis forstår også du at det blir en ganske vesentlig forskjell på to inntekter og bare en inntekt?

Ja, jeg forstår det. Jeg er ikke dum. Men min erfaring er at man klarer det man må, og å basere seg på milde gaver fra andre, er veldig dumt å gjøre. Selv ble jeg alene med fem barn i alderen 7 til 15 år, så jeg vet faktisk hvordan det er å ha det trangt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette forholdet hadde ment å bli så hadde hun for det første fortalt eksen sin hvorfor hun flyttet ut, så hadde hun gjort det hun kunne for å få deg som er barnløs til å flytte opp til seg. Dere trengte ikke bor der eksen bor eller familien hennes bor, er sikkert noen plasser som ikke er for langt unna noen av delene hvor dere kunne bodd.

Hvis dette forholdet hadde ment å bli så hadde du søkt om permisjon fra jobben din og søkt og fått en jobb der hun er eller der dere kom til å bli boende. Du hadde leid ut leiligheten din sånn at alle broer ikke hadde vært brent. Hadde det ikke fungert mellom dere så hadde du flyttet tilbake til leiligheten din når permisjonstiden din hadde vært ute. Det er dette min nye samboer gjør, han er alene uten barn - akkurat som deg. Han har fått seg ny jobb her, og leier ut boligen sin og så tar vi det derfra og ser hvordan det går.

Du ser bare praktiske umuligheter der andre prøver å finne løsninger. Men siden ingen av dere er villig til å ta en sjanse, ikke du som er alene, og ikke hun som ikke har fortalt eksmannen sin at hun er "sammen" med en annen mann engang - så tror jeg dette ikke kommer til å bli noe av. Fordi hun ikke er ærlig og bare leker med deg, og fordi du er for redd til å ta sjanser.

Ingen av oss liker å ta sjanser. 9 av 10 mennesker har risikoaversjon. Vi er tydeligvis begge blant disse.

Derimot tror jeg ikke hun leker med meg. Dette har blitt en ekstrem situasjon av mange ulike faktorer.

Og i øyeblikket er det altså totalt sammenbrudd i en fungerende kommunikasjon som stopper alt.

Og da tenker jeg at det beste vil være å ikke bare holde det gående på dette viset lenger.

Enten prater vi skikkelig i sammen eller så prater vi ikke i sammen. Som en siste utvei. Og der er jeg nå.

Skrevet

Hun har faktisk moral. Du skal ikke tro noe annet. Muligens har hun en sterkere moral og pliktfølelse enn de fleste andre også.

Jøss, enten lider du av Stockholmsyndromet eller så har jeg misforstått totalt hva god moral innebærer.

Skrevet

Enten prater vi skikkelig i sammen eller så prater vi ikke i sammen. Som en siste utvei. Og der er jeg nå.

Hmm, hørte jeg ikke et veldig likt utsagn for snart et halvt år siden. Er det toget som har begynt å rulle i snilefart nå eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...