Gå til innhold

Tolkningssak

Steinar40

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt er "sunk cost" et fremmed begrep for deg. Så da skal jeg forklare det for deg:

Det hender at man investerer penger eller tid i et stort prosjekt som siden viser seg å være feilslått. Man blir da veldig ofte stilt overfor noen vanskelige valg: investere mer tid/penger i prosjektet i håp om at det går bedre eller avslutte for å unngå ytterligere tap av penger/tid. Det utrolige er at svært mange velger å "throw good money after bad" (jeg tror ikke dette finnes på norsk - oversatt betyr det "kaste friske penger etter dårlige") dvs. at de på grunn av at de har investert og tapt allerede fortsetter å sprøyte inn midler/resurser i noe som faktisk aldri kan bli liv laga. Mens de som faktisk evner å stoppe før det er for sent ser at pengene/tiden som er investert er "sunk cost" (altså: tapt, borte, kan ikke tilbakevinnes) og snur og går motsatt vei. Før eller siden vil ALLE i et slikt prosjekt komme til tapt status - men hvor tidlig det skjer avhenger av evnen til å innse når man har tapt investeringspengene.

Steinar: ikke sløs mer tid og energi, gå videre. Dette prosjektet er dødt og du sløser med ditt liv og din tid ved fortsatt å håpe.

Ja, jeg kjenner til at dette er et velkjent psykologisk menneskelig fenomen.

Og jeg kan bare bekrefte at det stemmer altfor godt.

Jeg kan love deg at når du har "investert" MYE av din egen tid, egne forhåpninger og egne ressurser i et "prosjekt", så er det VELDIG VANSKELIG å innse at man har tapt og dermed avskrive all denne "innsatsen". Dessverre!

Jeg håper for din del at du slipper å få oppleve dette selv på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så om jeg tolket de siste innleggene dine rett, så gir du henne altså nå 14 nye dager? Jeg gir opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en for/imot liste - og se hva du "går glipp av"

Hun var bra nok i utgangspunktet - når hun fortsatt var gift, og dermed utro.

Hun hadde potensialet til å bli bra nok etter at hun ble separert - men har fortsatt ikke vist at hun er bra nok,

Hun vil ikke kommunisere med deg - bare loppe deg for penger.

Hun er flink til å lyve å bedra - flink i huset og flink med barna.

Men - hun er alt for avhengig av barna sine - og vil ikke umiddelbart flytte fra dem.

Hun tar ikke dine ultimatum på alvor.

Vi kan alle bli forelsket/betatt av folk som vi ikke "kan få", men de fleste av oss innser at det ikke alltid er verd det.

Det er viktig å ha en smule selvrespekt også.

Javisst, fornuftig dette :) Og jeg har tenkt mye av det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg med dette ut av tråden. Jeg har - i motsetning til Steinar - bedre ting å bruke tiden på.

Så om jeg tolket de siste innleggene dine rett, så gir du henne altså nå 14 nye dager? Jeg gir opp...

Tråden har gitt meg bekreftelse på at mine egne tanker er vettige - og det takker man for :)

Nå skal hun opp til eksamen som jeg ser det. Enten kommer hun da til å endre sin innstilling og oppførsel, og bestå, eller så kommer hun til å stryke med glans!

14 dager fra eller til spiller ingen som helst rolle i denne sammenhengen. Jeg har uansett ingen ny dame i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, jeg kjenner til at dette er et velkjent psykologisk menneskelig fenomen.

Og jeg kan bare bekrefte at det stemmer altfor godt.

Jeg kan love deg at når du har "investert" MYE av din egen tid, egne forhåpninger og egne ressurser i et "prosjekt", så er det VELDIG VANSKELIG å innse at man har tapt og dermed avskrive all denne "innsatsen". Dessverre!

Jeg håper for din del at du slipper å få oppleve dette selv på kroppen.

Jeg HAR opplevd dette flere ganger Steinar40. Jeg har forlatt det synkende skipet på rett tidspunkt fordi jeg ikke orker leve med håp som blir knust. Jeg har ALDRI utsatt en tidsfrist gang etter gang i håp om at dersom bare hvis ... Setter jeg en frist så er det absolutt deadline. Og da skal de nye opplysningene som tilkommer etter fristen VIRKELIG ha karakter av NY. Ikke mer av samme.

Du derimot ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR opplevd dette flere ganger Steinar40. Jeg har forlatt det synkende skipet på rett tidspunkt fordi jeg ikke orker leve med håp som blir knust. Jeg har ALDRI utsatt en tidsfrist gang etter gang i håp om at dersom bare hvis ... Setter jeg en frist så er det absolutt deadline. Og da skal de nye opplysningene som tilkommer etter fristen VIRKELIG ha karakter av NY. Ikke mer av samme.

Du derimot ...

Ja, da må vi bare si at du tydeligvis er mer "fornuftig" enn meg.

Av en eller annen grunn, så er faktisk mitt inntrykk at kvinner oftere er mer fornuftige når det kommer til kjærlighet, eventuelt ikke-kjærlighet, enn oss mannfolk. Hvorfor vet jeg egentlig ikke helt. Kan sikkert være mange ulike forklaringer.

Husker min far sa til min mor en gang for lenge siden; "Hvorfor har du alltid rett?"

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ja, da må vi bare si at du tydeligvis er mer "fornuftig" enn meg.

Av en eller annen grunn, så er faktisk mitt inntrykk at kvinner oftere er mer fornuftige når det kommer til kjærlighet, eventuelt ikke-kjærlighet, enn oss mannfolk. Hvorfor vet jeg egentlig ikke helt. Kan sikkert være mange ulike forklaringer.

Husker min far sa til min mor en gang for lenge siden; "Hvorfor har du alltid rett?"

Jaja.

Ditt problem Steinar40 er ikke at du er mann og ufornuftig. Ditt problem er vilje. Vilje til å innse at dette skipet ligger med propellen i været og er i ferd med å synke under havflaten. Du evner ikke å forstå at den eneste farbare vei er å hoppe av og svømme til land. Istedet driver du og øser med t-skje. Du står med ryggen til baugen i 45 graders vinkel men nekter å innse at det kalde gufset du kjenner bak ryggen din er isvann og at det som skvulper deg rundt leggene er vann. Du auser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt problem Steinar40 er ikke at du er mann og ufornuftig. Ditt problem er vilje. Vilje til å innse at dette skipet ligger med propellen i været og er i ferd med å synke under havflaten. Du evner ikke å forstå at den eneste farbare vei er å hoppe av og svømme til land. Istedet driver du og øser med t-skje. Du står med ryggen til baugen i 45 graders vinkel men nekter å innse at det kalde gufset du kjenner bak ryggen din er isvann og at det som skvulper deg rundt leggene er vann. Du auser på.

Ja, det er mye mulig at du har helt rett her, men jeg innser i hvert fall den muligheten da.

Og planen min er nå altså krystall-klar og endelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, er du veldig forelsket eller gjør du dette av kjedsomhet?

Det er ikke akkurat veldig lett å være veldig forelsket i den situasjonen jeg har befunnet meg selv i altfor lenge, men det dreier seg ikke om kjedsomhet heller.

Det dreier seg i hovedsak om å finne ut av denne situasjonen. Veien videre er enten fremgang eller avslutning. Og planen for å finne det ut er nå altså klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke en gang er veldig forelsket .. "totalt hals over hodet - ikke klare å se noe annet forelsket" - hvorfor i all verden gir du henne enda en ny frist?

Kutt ut dama og kom deg videre. Det er ikke noe å finne ut av.

Hadde hun ønsket å finne ut noe med deg hadde hun tatt kontakt. Man har alltid mulignet til det - om man ønsker.

Innse at dette er avslutning - og for din egen skyld ikke tvær det ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg i hovedsak om å finne ut av denne situasjonen.

Det dreier seg om å komme deg til det punktet at du klarer å sette en stopper for dette. Håper jeg..

Har vært borti en skummelt lik person selv. Selv om du etterhvert ganske sikkert vil få både SMS og telefon fra dama vil det fortsette sånn her så lenge du godtar det. Stillhet, SMS, stillhet, SMS, stillhet... Du kommer til å bli sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke en gang er veldig forelsket .. "totalt hals over hodet - ikke klare å se noe annet forelsket" - hvorfor i all verden gir du henne enda en ny frist?

Kutt ut dama og kom deg videre. Det er ikke noe å finne ut av.

Hadde hun ønsket å finne ut noe med deg hadde hun tatt kontakt. Man har alltid mulignet til det - om man ønsker.

Innse at dette er avslutning - og for din egen skyld ikke tvær det ut lenger.

Jeg venter opp til 14 dager til for å se om hun kontakter meg, og så eventuelt hvordan hun reagerer når hun ikke får noen respons lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dreier seg om å komme deg til det punktet at du klarer å sette en stopper for dette. Håper jeg..

Har vært borti en skummelt lik person selv. Selv om du etterhvert ganske sikkert vil få både SMS og telefon fra dama vil det fortsette sånn her så lenge du godtar det. Stillhet, SMS, stillhet, SMS, stillhet... Du kommer til å bli sprø.

Ja, det stemmer - sette en stopper på den ene eller den andre måten. Og hennes oppførsel har allerede pågått på denne måten altfor lenge.

Men hva fant du ut om denne personen til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg tvilte faktisk på de som skrev i denne tråden og sa at Steinar kom til å finne en unnskyldning og gi henne 14 dager til. Jeg tenkte at folk var kanskje litt for harde og at dette hørtes ut som om det var det absolutt siste ultimatum. Well, live and learn, så naiv kan man altså være.

Jeg skal ikke skrive noe om saken, Steinar, det er ingenting noen kan skrive som vil få deg til å endre mening uansett. Jeg synes vel egentlig bare det hele er litt trist. Bare husk at det er du selv som er ansvarlig for ditt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Prøvekandidat

Det dreier seg i hovedsak om å finne ut av denne situasjonen. Veien videre er enten fremgang eller avslutning. Og planen for å finne det ut er nå altså klar.

Hva er det å finne ut av, det går bare en vei og det er mot avslutning?! Ville hun hatt fremgang så hadde du ikke diskutert denne saken her inne i over et år, da hadde dere levd sammen i sus og dus og med boller og brus. For det jeg har sett ute i det virkelige livet er at hvis man virkelig vil noe så satser man alt. Da tenker de ikke på exen som blir sittende alene igjen, de tenker heller ikke på om barna må bryte opp fra hjemstedet (selv om de bør det etter min mening) og hvis du også hadde villet ha henne skikkelig så hadde du brutt opp herfra og brydd deg katten om værforholdene der oppe, borte, nede eller hvor det nå er hun bor.

Nå ble jeg skikkelig skuffet over deg, trodde det hadde blitt litt tak i deg nå jeg! Hva skjer om 14 dager da, enda 14 dagers utsettelse? Noen ganger får man bare ikke den avsluttende samtalen, noen ganger må man bare gå videre uten noen avklaring fra den andre.

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Steinar er rette mann til å belære og refse alle oss andre med sin bedrevitenhet og moralistiske holdninger og kalle enkelte her med ord jeg ikke vil gjengi (gjelder ikke meg for å ha sagt det). Jada :kjefte: .

Steinar, du er en masochist. Du vil jo ikke ut av dette såkalte forholdet, hvor lang tid skal det ta før du innser at damen ikke er det spor interessert i deg som person og eventuell ny livsledsager. Og hva er det som er så ekstra vanskelig i hennes situasjon i forhold til de mange som også har gjennomgått samme prosess med separasjon og skilsmisse og barn i bildet?

Disse mange ultimataene dine er ikke verd noen ting. Vet du definisjonen på et ultimatum? Tenk på hvor mye du kanskje har gått glipp av i all denne tiden av nye muligheter. Tragisk å sette livet sitt på vent.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer - sette en stopper på den ene eller den andre måten. Og hennes oppførsel har allerede pågått på denne måten altfor lenge.

Men hva fant du ut om denne personen til slutt?

Fant ikke ut noe som helst, annet enn at h*n verken ville eller kunne forandre seg, og at jeg aldri kom til få ordentlig "tak i" personen.

Tok lang, lang tid å komme til det punktet at jeg klarte å bestemme meg for at nok var nok, og slette alle numre og epostadresser og alt jeg hadde, men jeg har ikke angret et sekund på det etterpå!

Du kan få det så mye bedre med en annen person! Eller alene, for den saks skyld. Det beste du kan gjøre er å slette alle "spor" etter henne og gjerne blokkere nummeret hennes også.

Ha det jævlig (?) en stund og få det mye bedre etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å finne ut av, det går bare en vei og det er mot avslutning?! Ville hun hatt fremgang så hadde du ikke diskutert denne saken her inne i over et år, da hadde dere levd sammen i sus og dus og med boller og brus. For det jeg har sett ute i det virkelige livet er at hvis man virkelig vil noe så satser man alt. Da tenker de ikke på exen som blir sittende alene igjen, de tenker heller ikke på om barna må bryte opp fra hjemstedet (selv om de bør det etter min mening) og hvis du også hadde villet ha henne skikkelig så hadde du brutt opp herfra og brydd deg katten om værforholdene der oppe, borte, nede eller hvor det nå er hun bor.

Nå ble jeg skikkelig skuffet over deg, trodde det hadde blitt litt tak i deg nå jeg! Hva skjer om 14 dager da, enda 14 dagers utsettelse? Noen ganger får man bare ikke den avsluttende samtalen, noen ganger må man bare gå videre uten noen avklaring fra den andre.

:kjefte:

Du må ikke glemme at det siste året har vært hennes separasjonsperiode. Ikke så lett å leve i sus og dus da. Dessuten er det ikke alle som er villige til å gå over lik selv om man virkelig vil noe. Ikke alle har like lett for å flytte på seg heller. Mange har også grodd fast der man kommer i fra. Dette er langt ifra uvanlig.

Nå er altså dette inne i siste fase, så da gjenstår det bare å se om hun kontakter meg igjen (innenfor 14 dager), og i så fall hvordan hun reagerer når hun ikke får noen respons lenger. Dette er det jeg trenger å vite for å kunne avslutte.

Og skulle jeg surre meg borti ei ny dame etterhvert, så tror jeg ikke hun ville være så veldig begeistret over at jeg skulle gå rundt å ha denne dama i bakhodet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...