Gå til innhold

"og jeg bare........"

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Du har helt sikkert hørt uttrykket eller du bruker det kanskje selv. Spesielt fjortiser bruker det mye. Hvorfor gjør de det? Irriterende at folk ikke gidder å fullføre setninger. De trenger da ikke gjøre seg mer idiot enn hva de er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det brukes jo gjerne for å signalisere at man gjengir en replikk eller et ikke-verbalt uttrykk (kroppsspråk, mimikk osv.). Litt som når man i et skuespillmanus bruker rollenavn: foran replikker og andre anvisninger. Jeg vil derfor si at man fullfører det man har startet på, selv om man lar ordene hengen litt i luften.

"Jeg bare.. *himler med øynene*" Blir det samme som å si eksplisitt at "da himlet jeg med øynene".

Vi utvikler og avanserer stadig uttrykksformene våre, og selv om noen kanskje overforbruker fraser som "jeg bare.." er det en fullverdig måte å kommunisere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det brukes jo gjerne for å signalisere at man gjengir en replikk eller et ikke-verbalt uttrykk (kroppsspråk, mimikk osv.). Litt som når man i et skuespillmanus bruker rollenavn: foran replikker og andre anvisninger. Jeg vil derfor si at man fullfører det man har startet på, selv om man lar ordene hengen litt i luften.

"Jeg bare.. *himler med øynene*" Blir det samme som å si eksplisitt at "da himlet jeg med øynene".

Vi utvikler og avanserer stadig uttrykksformene våre, og selv om noen kanskje overforbruker fraser som "jeg bare.." er det en fullverdig måte å kommunisere på.

He he, jeg tror nok det ikke bare er *noen* som overforbruker uttrykket. Det er nok riktig mange av dem. Hadde det bare vært enkelte så hadde jeg ikke irritert meg sånn når jeg hører det. For øvrig synes jeg bruken av slike uttrykk vitner om språkfattigdom mer enn noe annet.

Dessuten er ikke all (språk-) forandring til det bedre. Leser du eldre litteratur ser du fort hvor pregløst og forflatet dagens norsk skriftspråk er til sammenlikning. Jeg antar at det samme gjelder dagligtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Unge har alltid hatt sin egen sjanger i språket, en egen måte å uttrykke seg på. Det er en del av deres identitetsbygging. De vokser det av seg, og så kommer det nye unge til med andre uttrykksmåter. Det er helt naturlig og ingen ting å ta på vei for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er ikke all (språk-) forandring til det bedre.

Selvfølgelig ikke. Eller, jeg tror forandringene har en positiv og en negativ side. Grunnene til å endre på noe er som regel å enten gjøre uttrykk for større variasjon, eller å forenkle kommunikasjonen. Begge disse målene er i seg selv positive, men den ene vil umuliggjøre den andre.

Eks:

- vi fjerner noe for å gjøre kommunikasjonen enklere - vi reduserer samtidig nyanseforrådet.

- vi finner på nye måter å uttale oss på - det blir mer komplisert å snakke.

Når det gjelder det som denne tråden handler om syns jeg faktisk at man både forenkler og nyanserer samtidig! Det går fort å uttale "og så jeg bare..", og ved å gjengi det man selv sa og gjorde ved å bruke stemme og kroppsspråk får man virkelig presisert budskapet sitt på en bedre måte enn ved å bare beskrive med ord.

Språket har alltid vært i forandring, og alt nytt som ungdommen har tilført har blitt sett på med forrakt av foreldrene. Etter en stund er ungdomstalen blitt den nye standarden, og man finner noe nytt å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukes ikke bare for å gjengi kroppsspråk, men også uttalelser. Å si "og jeg bare.. 'hallo', lissom" istedet for "og da sa jeg bare: hallo".

La merke til at det eksploderte blant fjortiser her hjemme etter at det engelske "and I'm like.."/"and I was like.." eksploderte blant amerikanske fjortiser. Så ble det snappet opp via tv og internett o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg tar meg selv i å bruke det slik som nevnt i forrige innlegg, og jeg bir veldig irritert på meg selv av det :sukk: jeg tror nok at i mitt tilfelle er det vanligvis så mye som skal sies på så kort tid, og da er det svært lett å ta noen snarveier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...