Reveal Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 (endret) Vi har fått påvist eggehviteallergi, så nå har mor vært ute å kjøpt seg notatbok til oppskrifter, og eggeerstattningen "no egg". Men som i utgangspunktet håpløs kokk/baker er jeg jo en smule skeptisk til hvordan dette skal gå. Og- kan jeg bruke denne erstatningen i hva som helst av eggeholdige varer? Vi er veldig glade i foreksempel sufflet, vafler, ovnspannekaker- noen som har erfaring? Om andre her inne har erfaring med eggeallergi og dermed sitter med gode oppskrifter og andre tips blir jeg veldig veldig glad:-) Kom også gjerne med innspill på varer som en kanskje ikke umiddelbart tenker på at det er egg i- jeg har ikke fått innarbeidet den nye vanen med å lese varedeklasjon og spørre på restauranter enda... På forhånd tusen tusen takk! Endret 29. juli 2010 av Reveal
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Hei, Ta en titt på denne siden.
tineline Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Alt som skal bakes uten å være basert på eggedosis, går fint. Sukkerbrød går ikke så bra, men det kan jo være verdt et forsøk det også. Suffleer og omeletter er nok ute av dansen - da må du ha reell eggehvite som koagulerer; det gjør ikke maisstivelsen eller hva det nå er i No Egg.
AnneMarthe Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Jeg har oppskrift på en veldig god kake uten egg Kanelkake: Hele (8 dl) kefir-melk 7 dl sukker 2-3 ts natron 10 dl hvetemel 3-4 ts kanel 150 g smeltet smør Glasur: 400 g melis 3-4 ss sterk kaffe 1 ts vaniljesukker 150 g smeltet smør - Kaken: Rør kefir og sukker sammen, tilsett resten av ingrediensene og rar til en glatt røre. - Stekes på 180 grader i 45-60 minutter i en stor langpanne. - Vent med å lage glasuren til kaken er kald. - Glasuren: Smelt smøret, bland i kaffen og sikt i melis og vaniljesukker. Rør innimellom. Hell glasuren over kaken, og fordel den jevnt utover. Pynt gjerne med litt strøssel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå