Gå til innhold

Baking/ matlaging med eggeerstatter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har fått påvist eggehviteallergi, så nå har mor vært ute å kjøpt seg notatbok til oppskrifter, og eggeerstattningen "no egg". Men som i utgangspunktet håpløs kokk/baker er jeg jo en smule skeptisk til hvordan dette skal gå. Og- kan jeg bruke denne erstatningen i hva som helst av eggeholdige varer? Vi er veldig glade i foreksempel sufflet, vafler, ovnspannekaker- noen som har erfaring?

Om andre her inne har erfaring med eggeallergi og dermed sitter med gode oppskrifter og andre tips blir jeg veldig veldig glad:-)

Kom også gjerne med innspill på varer som en kanskje ikke umiddelbart tenker på at det er egg i- jeg har ikke fått innarbeidet den nye vanen med å lese varedeklasjon og spørre på restauranter enda...

På forhånd tusen tusen takk!

Endret av Reveal
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som skal bakes uten å være basert på eggedosis, går fint. Sukkerbrød går ikke så bra, men det kan jo være verdt et forsøk det også. Suffleer og omeletter er nok ute av dansen - da må du ha reell eggehvite som koagulerer; det gjør ikke maisstivelsen eller hva det nå er i No Egg.

Skrevet

Jeg har oppskrift på en veldig god kake uten egg :)

Kanelkake:

Hele (8 dl) kefir-melk

7 dl sukker

2-3 ts natron

10 dl hvetemel

3-4 ts kanel

150 g smeltet smør

Glasur:

400 g melis

3-4 ss sterk kaffe

1 ts vaniljesukker

150 g smeltet smør

- Kaken: Rør kefir og sukker sammen, tilsett resten av ingrediensene og rar til en glatt røre.

- Stekes på 180 grader i 45-60 minutter i en stor langpanne.

- Vent med å lage glasuren til kaken er kald.

- Glasuren: Smelt smøret, bland i kaffen og sikt i melis og vaniljesukker. Rør innimellom. Hell glasuren over kaken, og fordel den jevnt utover. Pynt gjerne med litt strøssel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...