Gå til innhold

Sønnen sin 18 års dag

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt bakgrunn for spørmsålet mitt.

Sønnen min blir 18 år om 2 uker. Han ønsker seg play-station osv. Så er saken den, at dette er en gutt som ikke løfter fingeren for å gjøre annet en å kose seg. Han begynte på lappen i vinter, og er ikke kommet videre, han måtte tvinges til å ta terori del, men har ikke tatt eksamen. Han søker ingen jobber (jeg syns han kunne hatt en sommerjobb nå i sommer), men sitter på dataen hele dagen.

Kjenner det koker i meg.

Så gutten vil invitere hele familien på morssiden(altså min familie) og det er jo veldig koselig, og jeg lager gjerne til et "stort" familieselskap. Jeg går likevel med en uggen følelse at han gjør det bare for gavene. Han har nemlig ikke vært på besøk hos besteforeldre/tanter/onkler på minst et år. Han bor hos faren sin, så det blir ikke naturlig treff, men han avstår også fra å være med å besøke dem når jeg ringer og inviterer han med.

Selv om jeg vet at han ønsker seg ting og trenger det også, vil jeg helst gi han penger på sparekonten sånn at han kan gjøre ferdig sertfikatet. Jeg lurer også på om jeg skal informere resten av familien til å gjøre det samme.

Hva syns dere. Er dette for strengt...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke for strengt. Men du bør snakke med faren for å finne ut om det kan gjøres slik med hans side av familien også? Det bør Helt klart settes krav til en 18-åring som bor hjemme. f.eks at han fullfører lappen og skaffer seg en jobb. Om 20 år kommer han til ønske at noen hadde stilt krav til ham da, selv om han ikke ser "poenget" nå.. :filer:

Gjest Gjest
Skrevet

Finnes det ikke gavekort hos kjøreskolen? :) Jeg mener - sparekontoen funker nok flott nå med tanke på å øremerke pengene til det, men når han blir 18 nå, så kan han vel disponere den selv uansett, og kan derfor bruke pengene til helt andre ting enn kjøretimer. Utover det høres han ut som kun en standard tenåringsgutt, så sett krav til han :) De tåler å gjøre husarbeid de også. Du er absolutt IKKE streng :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener at han skal få førerkortet i gave (eller penger til det) så gjør du det jo bare enklere for ham. Han får få seg en jobb og finansiere førerkortet selv.

Hvorfor er det forresten så viktig for deg at han tar førerkort? Kanskje han ikke er interessert i å kjøre? Siden du måtte tvinge ham til å ta teorien virker det ikke som det er så om å gjøre for ham.

18-årsdagen er ikke dagen for kamper, synes jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener at han skal få førerkortet i gave (eller penger til det) så gjør du det jo bare enklere for ham. Han får få seg en jobb og finansiere førerkortet selv.

Hvorfor er det forresten så viktig for deg at han tar førerkort? Kanskje han ikke er interessert i å kjøre? Siden du måtte tvinge ham til å ta teorien virker det ikke som det er så om å gjøre for ham.

18-årsdagen er ikke dagen for kamper, synes jeg.

Det er viktig for meg at han får sertfikat fordi det er et ledd i å bli selvstedig og det renger han. Du har nok rett i at han ikke er så veldig interessert siden han m¨"tvinges". Men det går jo igjen i jobb også og skole, han er ikke så veldig interessert.

Han fikk innført tvungen sparing av komf penger, derfor har han en del penger til sertfikat. Grunnen til å gi han penger på konto, eller gavekort som en her forslo (takk til deg!!) er at får han penger lever han livets glade dager til de er oppbrukt, og så er vi på stedet hvil.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig for meg at han får sertfikat fordi det er et ledd i å bli selvstedig og det renger han. Du har nok rett i at han ikke er så veldig interessert siden han m¨"tvinges". Men det går jo igjen i jobb også og skole, han er ikke så veldig interessert.

Han fikk innført tvungen sparing av komf penger, derfor har han en del penger til sertfikat. Grunnen til å gi han penger på konto, eller gavekort som en her forslo (takk til deg!!) er at får han penger lever han livets glade dager til de er oppbrukt, og så er vi på stedet hvil.

Jeg skjønner hva du mener, men når han blir 18 år så er han faktisk myndig og hvis du skal bestemme hva han skal få i gave på myndighetsdagen er det mye som tyder på at du styrer og stelle litt for mye med ham og at det er en av grunnene til at han er uselvstendig. Ikke gi ham penger og ikke kjør ham når han ber om å bli kjørt. Be ham om å skaffe seg en jobb. Dette gjorde jeg med min sønn. Til slutt var det ikke så moro å sitte blakk på rommet hver kveld og da tok han sakene i egne hender. Men ikke før ham skjønte at det virkelig var slutt på hjelp og masing fra min side.

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldre har ofte selv skylden i at barna ikke løfter en finger.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er viktig for meg at han får sertfikat fordi det er et ledd i å bli selvstedig

Det er bare tøv

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men når han blir 18 år så er han faktisk myndig og hvis du skal bestemme hva han skal få i gave på myndighetsdagen er det mye som tyder på at du styrer og stelle litt for mye med ham og at det er en av grunnene til at han er uselvstendig. Ikke gi ham penger og ikke kjør ham når han ber om å bli kjørt. Be ham om å skaffe seg en jobb. Dette gjorde jeg med min sønn. Til slutt var det ikke så moro å sitte blakk på rommet hver kveld og da tok han sakene i egne hender. Men ikke før ham skjønte at det virkelig var slutt på hjelp og masing fra min side.

TS: Her. Skjønner at det kan ha funket for deg, men det funker ikke her. Det er prøvd, tro meg. Sønnen min har sittet blakk på rommet sitt hele ferien. Bryr seg ikke det spøtt. Tenker at når høsten kommer får han stipend, og så har han sikkert tenkt å leve litt på gavene fra denne bursdagen. Pengene som står på hans konto er vi foreldre ansvarlige for og de vil vi ta ut før bursdagen og sette dem på konto i vårt navn.

Du skal vite at jeg skriver ikke et innlegg som dette hvis jeg ikke har prøvd mange andre muligheter først.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gi han gavekort til en klesforetning eller hobbyrelatert.

18 årsdagen skal ikke være mas om plikter. En ungdom jeg kjenner har tatt et bevisst valg om å ikke ta lappen, av miljøhensyn men også fordi han er litt surrete og mener han ikke egner seg som sjåfør.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis han ønsker å ta lappen kan du gjerne gi han et gavekort fra kjøreskolen. Hvis han ikke vil ta lappen synes jeg du skal respektere det.

Jeg synes ikke du skal legge deg opp i hva andre gir han i gave til 18-års dagen. Hvis han får penger i gave kan han selvsagt bruke de til hva han vil.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS: Her. Skjønner at det kan ha funket for deg, men det funker ikke her. Det er prøvd, tro meg. Sønnen min har sittet blakk på rommet sitt hele ferien. Bryr seg ikke det spøtt. Tenker at når høsten kommer får han stipend, og så har han sikkert tenkt å leve litt på gavene fra denne bursdagen. Pengene som står på hans konto er vi foreldre ansvarlige for og de vil vi ta ut før bursdagen og sette dem på konto i vårt navn.

Du skal vite at jeg skriver ikke et innlegg som dette hvis jeg ikke har prøvd mange andre muligheter først.

Jeg skjønner situasjonen din veldig godt, men når de har blitt så gamle som 18 år så er vi ferdige med oppdragelse, vi har ikke så mye innflytelse på dem lengre. Om et år er han vel ferdig med videregående og da må ha ut i jobb eller studier og kanskje flytte hjemmefra? Han har vl ikke så mye i stipend heller? Jeg synes du burde slippe taket, han er så godt som voksen og må nok lære seg å styre økonomien sin the hard way. Det er mange tenåringer som er noen skikkelige slabbedasker, men det blir folk av de fleste! :)

Skrevet

Jeg syntes ikke du skal blande deg i hva andre gir han som gave. Å starte 18 år dagen med at mor styrer hva han skal få er lite innponerende. La han få finne ut av voksen livet selv og lære å ta verdien av penger. Ang førekort er det noe han selv vør bestemme, ikke du.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de over her om at det å tvinge en person til å ta sertifikatet, er dødfødt. Verken jeg eller mannen min kjørte opp før vi var godt oppi 20-åra, og har slett ikke tatt skade av det. Dersom gutten ønsker seg en PlayStation, synes jeg det høres greit ut, jeg. Økonomien sin får han finne ut av den dagen han ser at x antall kroner i stipend ikke rekker til all verden.

Det er en milepæl å bli 18 år, og du som mor vil rasere den dagen ganske heftig dersom du plutselig skal bryte inn, stjele (ja, stjele) sparepengene hans og bestemme hva de skal brukes til. Selvfølgelig tar han ikke ansvar for seg selv dersom hans egen mor tar så drastiske steg for å bevise for ham at han ikke er klar for det. Tror nok jeg også bare hadde sittet på rævva hele sommeren i så tilfelle!

Min lillebror er 20 år, har 200 000 i forbrukslån, har mista førerkortet 3 ganger og mista nettopp lærlingeplassen sin. DA kan vi snakke om problemer!

Du har bare en sønn som ikke har fått anledning til å ta ansvar for seg selv enda. Jeg foreslår derfor at du bør ta et skritt tilbake og la ham gjøre nettopp det. Og kjøp en Play Station som lykke til på reisen :-)

Gjest regine
Skrevet

Jeg er litt både/og ifht med ansvarliggjøring.

Joda - en på nesten 18 er teknisk sett "voksen" og bør ta en del egne valg. På den annen side: de aller, aller fleste 18-åringer i dagens norge har ett år igjen på vgs, de bor hjemme og forsørges fortsatt i stor grad av foreldrene. (og ja - selv om de jobber selv til lommepenger, så er det de færreste som må betale mat/husvær selv, og da forsørges de).

Jeg syns faktisk at vi som foreldre har et ansvar ifht. at våre unge voksne ikke tar helt rævva valg. Og sånn sett er jeg helt enig med ts i å ta ut sparepengene fra konto, slik at han ikke får tilgang på ti-tusener av kroner på 18-års dagen. Jeg har og full forståelse om ønsket om å "regulere" andres gaver - nettopp for å unngå at 18-åringen lever på stor fot i noen mnd, for deretter å være blakk og sitte igjen med ingenting.

Jeg sparer til mitt barn, og jeg har ikke gjort det i alle år for at h*n skal søle vekk pengene bare fordi h*n blir myndig!

Det handler om at det fortsatt er vi som foreldre som er voksne og som ser konsekvensene av valg som tas. Greit - ungdommen må lære å se sine egne konsekvenser, men så lenge de ikke gjør det, så mener jeg at det er vår plikt å veilede. Det betyr bl.a. for min del at jeg kommer itl å passe på lekselesing også på vgs, at jeg setter grenser for tid brukt foran datamaskinen nå i sommerferien og at jeg "blander meg" i tenåringens pengebruk.

Og jeg er helt sikker på at h*n etterhvert utvikler seg til en selvstendig voksen, men h*n skal faktisk slippe noen voldsomme konsekvensfall, fordi det hører med til min oppdragerrolle.

Når det gjelder sertifikat er det uaktuelt for meg å betale det for tenåringen. Det må h*n ville selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er totalt uenig med de som sier du skal gi han en playstation og drite i hva han bruker pengene på som han evt får av andre.

Jeg ville sagt at han kan bruke de på hva han vil, dersom han får seg et eget sted å bo og ikke sitte på ræva i ditt hus.

Han er atten år, han er gammel nok til å ta ansvar for seg sjøl, selvfølgelig skal han få hjelp av deg, men da må han først gjøre en innsats selv for at du skal ha noe grunn til å hjelpe han.

Jeg ville gitt han en steikepanne og en vannkoker til bursdagen, så har han noe å lage mat med når han flytter ut ...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet hver eneste sommer fra jeg var 16 år og til jeg var ferdig med utdanningen. Synes det er utrolig at noen har "råd" til å ikke jobbe (sitte hjemme og spille kontra å tjene 20 - 30000 kr f.eks). Liten digresjon, men..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er totalt uenig med de som sier du skal gi han en playstation og drite i hva han bruker pengene på som han evt får av andre.

Jeg ville sagt at han kan bruke de på hva han vil, dersom han får seg et eget sted å bo og ikke sitte på ræva i ditt hus.

Han er atten år, han er gammel nok til å ta ansvar for seg sjøl, selvfølgelig skal han få hjelp av deg, men da må han først gjøre en innsats selv for at du skal ha noe grunn til å hjelpe han.

Jeg ville gitt han en steikepanne og en vannkoker til bursdagen, så har han noe å lage mat med når han flytter ut ...

Det er lov å bruke litt fornuft altså. Mulig du hviver ut ungene dine på 18års dagen dems...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet hver eneste sommer fra jeg var 16 år og til jeg var ferdig med utdanningen. Synes det er utrolig at noen har "råd" til å ikke jobbe (sitte hjemme og spille kontra å tjene 20 - 30000 kr f.eks). Liten digresjon, men..

Det er ikke alle som forbruker like mye. Har man stipend er det mange som klarer seg på det. Mat får man jo hjemme. Jenter bruker gjerne mer enn gutter for de skal ha sminke, hårgreier og mye klær hele tiden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som forbruker like mye. Har man stipend er det mange som klarer seg på det. Mat får man jo hjemme. Jenter bruker gjerne mer enn gutter for de skal ha sminke, hårgreier og mye klær hele tiden.

Det skulle stå nye klær. Men mye blir vel også riktig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...