Gjest Kjip? Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Hva tenker du på som å være en vanskelig småbarnsforelder? Er man vanskelig hvis man tenker at de uten barn kan komme på besøk framfor at man skal reise langt avgårde selv? Er man kjip hvis man aldri er med på ting uten barn mer?
Bing Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Hva tenker du på som å være en vanskelig småbarnsforelder? Er man vanskelig hvis man tenker at de uten barn kan komme på besøk framfor at man skal reise langt avgårde selv? Er man kjip hvis man aldri er med på ting uten barn mer? Som småbarnsforelder selv, så tenker jeg at ja, de uten barn kan komme hit fremfor at jeg skal reise langt avgårde... Men jeg vet at personer som ikke har barn ikke nødvendigivs tenker sånn. For har man ikke barn selv så vet man heller ikke hva det innebærer av jobb å være småbarnsforelder. Man kan helle rikke forvente at barnløse alltid skal innrette seg etter dem som har barn. Jeg synes for eksempel at det er mye kjekkere å dra på besøk, enn få besøk, selv om jeg liker det også selvsagt. Men med unger i ettårsalderen så er det godt å komme seg ut (Og lufte dem..), fremfor å stelle istand til gjester her hjemme. Jeg er aleneforelder og er aldri med på ting uten barn lenger. Jeg har rett og slett ikke hatt overskudd. Jeg føler meg ikke kjip av den grunn, det er bare slik det er for tiden. Regner jo med at lysten kommer etterhvert, men foreløpig så foretrekker jeg å slappe av hjemme om kveldene for eksempel.
Gjest Sel Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Jeg tror jeg går under definisjonen småkjip... Ja, jeg syns det er greiere at de uten barn kommer hit, hvertfall hvis alternativet er kafe eller en leilighet/hus som ikke er tilrettelagt for små. Når det gjelder litt lenger dagsreiser eller overnattingsreiser bør det være litt likt, men igjen kommer dette med at det skal være tilrettelagt for små da... Bør være forståelse for at det ikke alltid er lettvint å reise med barn, men dette var noe jeg mente også før jeg ble mor selv. Og ja, man er kjip hvis man bare er mamma og aldri venninne lenger!! Da må man isåfall også forvente at noen venninner forsvinner. Men det går jo også ofte i perioder da, de første 3-4 månedene som nybakt mor er ganske hellige... Her kommer jo også aspekter som hvor mye avlastning man har (alenemor? far som reiser mye i jobb? osv.) og om barnet tar flaske eller ikke o.l. Alle er vi forskjellige og "tar" mammarollen ulikt, det bør det være forståelse for i vennegjengen, men det må også være forståelse fra mamma'n om at de i venninnegjengen har ikke nødvendigvis forandret seg, og det kan da heller ikke forventes at de må tilpasse seg hun som har blitt mor...!!!
Gjest Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Hva tenker du på som å være en vanskelig småbarnsforelder? Er man vanskelig hvis man tenker at de uten barn kan komme på besøk framfor at man skal reise langt avgårde selv? Er man kjip hvis man aldri er med på ting uten barn mer? Synes ingen av disse er kjipe jeg Jeg skjønner godt at det kan være slitsomt å være småbarnsforeldre og at man har lite overskudd
Gjest margrit Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 Jeg synes småbarnsforeldre ofte er utrolig selvsentrerte på dette punktet. De tror de har mest å gjøre, har det mest slitsomt og at alt er vanskeligst for de. Jeg har full forståelse for at det krever en del organisering(alt etter hva man gjør det til men likevel)og at det kan være vanskelig i forhold til rutiner når man er småbarnsforelder, men likevel. Det er krevende på mange måter å være småbarnsforelder, men det blir faktisk verre på mange måter seinere, og bedre på mange måter seinere. Alt til sin tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Jeg synes ikke jeg er kjip om jeg spør venninna mi om hun vil komme til meg (hun har bil og er barnløs) fremfor at jeg skal ta en lang togtur med en reisevei på nesten en time, og så buss etterpå for å besøke henne, med en småunge på slep.
Anglofil Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 (endret) Jeg synes som regel ikke at småbarnsmødre og fedre er spesielt kjipe, sånn egentlig, men må innrømme at jeg synes det er kjipt at de som har barn forventer ganske mye ift jobben, forventer at det er de som skal få fri f.eks i fellesferien, på julaften etc, siden vi andre ikke har barn. Det er kjipt, for selv om man selv ikke har barn, så betyr jo ikke det at man ikke har familie. Det ergrer meg kanskje ekstra fordi flere av disse småbarnsforeldrene kan gå 10 min til huset sitt for å komme seg hjem hvis de må jobbe julaften, mens jeg må faktisk feire jula alene uten familien om jeg må jobbe - rett og slett fordi hele familien min bor på østlandet, og ingen busser, tog eller fly går etter klokken 13:00 på julaften. Men, blir jeg beordret til å jobbe, så må jeg jo bare gjøre det, men om jeg blir spurt om å ta en vakt for en av disse småbarnsforeldrene, så kommer jeg til å si nei (om jeg overhodet får velge). Skal sies at jeg har jobbet to julaftener på rad, dog ikke i samme jobb, og er ekstra lite villig til å strekke meg sånn sett. Mvh Yvonne Endret 29. juli 2010 av Yvonne
Gjest margrit Skrevet 29. juli 2010 #8 Skrevet 29. juli 2010 Jeg synes som regel ikke at småbarnsmødre og fedre er spesielt kjipe, sånn egentlig, men må innrømme at jeg synes det er kjipt at de som har barn forventer ganske mye ift jobben, forventer at det er de som skal få fri f.eks i fellesferien, på julaften etc, siden vi andre ikke har barn. Det er kjipt, for selv om man selv ikke har barn, så betyr jo ikke det at man ikke har familie. Det ergrer meg kanskje ekstra fordi flere av disse småbarnsforeldrene kan gå 10 min til huset sitt for å komme seg hjem hvis de må jobbe julaften, mens jeg må faktisk feire jula alene uten familien om jeg må jobbe - rett og slett fordi hele familien min bor på østlandet, og ingen busser, tog eller fly går etter klokken 13:00 på julaften. Men, blir jeg beordret til å jobbe, så må jeg jo bare gjøre det, men om jeg blir spurt om å ta en vakt for en av disse småbarnsforeldrene, så kommer jeg til å si nei (om jeg overhodet får velge). Skal sies at jeg har jobbet to julaftener på rad, dog ikke i samme jobb, og er ekstra lite villig til å strekke meg sånn sett. Mvh Yvonne Der er jeg motsatt av deg, jeg synes det er helt greit at de uten barn faktisk tar disse vaktene, og hadde glatt tilbudt meg det selv. Ikke fordi jeg mener at jeg selv har mindre krav på fri disse dagene, men fordi jeg synes barndom er utrolig viktig. Julaften for voksne er en ting, for barn er en annen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #9 Skrevet 29. juli 2010 Der er jeg motsatt av deg, jeg synes det er helt greit at de uten barn faktisk tar disse vaktene, og hadde glatt tilbudt meg det selv. Ikke fordi jeg mener at jeg selv har mindre krav på fri disse dagene, men fordi jeg synes barndom er utrolig viktig. Julaften for voksne er en ting, for barn er en annen. Helt enig. Synes det er mye viktigere at små barn får ha foreldrene sine til jula, enn at voksne mennesker nødvendigvis skal få reise hjem til familien. Men klart, man er seg selv nærmest, og når Yvonne engang får barn vil hun nok skjønne litt mer.
Anglofil Skrevet 29. juli 2010 #10 Skrevet 29. juli 2010 Der er jeg motsatt av deg, jeg synes det er helt greit at de uten barn faktisk tar disse vaktene, og hadde glatt tilbudt meg det selv. Ikke fordi jeg mener at jeg selv har mindre krav på fri disse dagene, men fordi jeg synes barndom er utrolig viktig. Julaften for voksne er en ting, for barn er en annen. Altså, min mor jobbet mange julaftener opp gjennom årene, og min barndom ble overhodet ikke ødelagt. Uansett, jeg synes det er greit at man spør, men å forvente at de barnløse alltid skal ta slike vakter mener jeg faktisk er veldig frekt. Mvh Yvonne
Gjest Jane E Skrevet 29. juli 2010 #11 Skrevet 29. juli 2010 Jeg syns ikke noe om kjip/ ikke-kjip-problemstillingen. Livet forandrer seg når man får barn, noen har krevende barn, noen blir lett slitne, det er ikke alltid ting blir som man har tenkt eller slik det ser ut utenfra. Jeg har heldigvis hatt enkle småbarn, og har gjerne reist (også langt) med dem. Jeg har gjort de fleste ting sammen med barna,fordi det ikke har vært så enkelt med barnevakt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #12 Skrevet 29. juli 2010 Enig i at barnløse kan strekke seg litt lenger i enkelte situasjoner, men det er ikke en menneskerettighet å få barn, og jeg synes ikke at folk skal bli "straffet" fordi de ikke har fått barn...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #13 Skrevet 29. juli 2010 Helt enig. Synes det er mye viktigere at små barn får ha foreldrene sine til jula, enn at voksne mennesker nødvendigvis skal få reise hjem til familien. Men klart, man er seg selv nærmest, og når Yvonne engang får barn vil hun nok skjønne litt mer. Er det verre at et barn må klare seg 3 timer uten mammaen sin på julaften enn at Yvonne ikke får sett familien sin i det hele tatt mener du? Man har da et fullverdig liv selv som man ikke har barn. Kanskje mammaen og pappaen til Yvonne ikke har noen andre barn og faktisk synes det er hyggelig å feire jul SAMMEN med datteren sin. Har man fått seg jobb må man ta det ansvaret som kreves, jeg ville heller tatt hensyn til avstand enn barn her. Kan godt jobbe på julaften dersom mamma og pappa skal feire jul hjemme, men dersom de skal på hytta har ikke jeg lyst til å jobbe julaften og dermed gå glipp av hele julefeiringen.
Anglofil Skrevet 29. juli 2010 #14 Skrevet 29. juli 2010 (endret) Er det verre at et barn må klare seg 3 timer uten mammaen sin på julaften enn at Yvonne ikke får sett familien sin i det hele tatt mener du? Man har da et fullverdig liv selv som man ikke har barn. Kanskje mammaen og pappaen til Yvonne ikke har noen andre barn og faktisk synes det er hyggelig å feire jul SAMMEN med datteren sin. Har man fått seg jobb må man ta det ansvaret som kreves, jeg ville heller tatt hensyn til avstand enn barn her. Kan godt jobbe på julaften dersom mamma og pappa skal feire jul hjemme, men dersom de skal på hytta har ikke jeg lyst til å jobbe julaften og dermed gå glipp av hele julefeiringen. Nettopp. De har nemlig ingen andre enn meg, jeg er deres eneste datter, og jeg kjenner ikke noen andre her på sørlandet. Uansett, barna vil ikke gå glipp av julefeiringen, fordi jobben vil slutte klokken 20:00 på det seneste. Derimot vil ikke jeg det fordi det faktisk ikke går buss, tog eller fly. Hvis det gjør meg egoistisk å ville være sammen med min familie på julaften, så får det heller være. Jeg har ALLTID strukket meg langt, jeg jobber derfor også en god del overtid i helgene for at foreldrene skal slippe det (jeg jobber nemlig overtid hvis de spør meg pent uten å forlange). Vil bare kommentere til anonymbruker som mener jeg vil forstå dette bedre når jeg får barn selv: vet du, jeg kommer aldri til å være så frekk at jeg forventer at barnløse skal hive alt de har i hendene bare fordi jeg har valgt å få barn. Det er faktisk ikke deres feil at jeg har fått barn. Mvh Yvonne Endret 29. juli 2010 av Yvonne
Gjest Jane E Skrevet 29. juli 2010 #15 Skrevet 29. juli 2010 Men klart, man er seg selv nærmest, og når Yvonne engang får barn vil hun nok skjønne litt mer. Sånt er så nedlatende og lite konstruktivt å si!
inelen Skrevet 29. juli 2010 #16 Skrevet 29. juli 2010 Jeg er enig med Yvonne. Synes utrolig synd på henne dersom hun må sitte alene på en hybel på julaften fordi småbarnsforeldre mener de har større rett på fri enn henne... Dessuten må de ikke jobbe hele julaften. Man kan jo tilpasse gaveåpningen og middagen til arbeidstidene. Barna har jo resten av familien rundt seg, og klarer seg nok fint uten mamma/pappa noen få timer. Det er verre for den som må feire jul alene i en fremmed by... At man må jobbe i julen er en selvfølge i mange yrker, som f.eks. sykepleie, taxi og butikk. Da må man være forberedt på det før man får barn.
Fluffe Skrevet 29. juli 2010 #17 Skrevet 29. juli 2010 Syntes småbarsforeldere er ufattelige egoistiske når det gjelde julaften. Er dere virkelig så egoistiske at dere mener dere skal få feire jul mens Yvonne må sitte aleine på julaften?? At dere velger p få barn,skal ikke bli andres problem.
~white lady~ Skrevet 30. juli 2010 #18 Skrevet 30. juli 2010 Enig i at barnløse kan strekke seg litt lenger i enkelte situasjoner, men det er ikke en menneskerettighet å få barn, og jeg synes ikke at folk skal bli "straffet" fordi de ikke har fått barn... Nei, men man skal heller ikke bli straffet for å ha fått barn. Noen av oss må jo sørge for å opprettholde samfunnet og sørge for at livet går videre- det er våre barn som vil forsørge og stelle for dere når dere barnløse blir gamle. Vis nå litt takknemlighet.
Gjest Skrevet 30. juli 2010 #19 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har stort sett jobbet på plasser som er bemannet hele døgnet og ang julaften og andre høytider så har jeg aldri opplevd at småbarnsforeldre har forventet at noen av oss barnløse skal ta vakter for dem. Jeg har derimot meldt meg frivillig endel år fordi jul,nyttår osv for MEG ikke har vært så viktig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #20 Skrevet 30. juli 2010 Syntes småbarsforeldere er ufattelige egoistiske når det gjelde julaften. Er dere virkelig så egoistiske at dere mener dere skal få feire jul mens Yvonne må sitte aleine på julaften?? At dere velger p få barn,skal ikke bli andres problem. FOr det første så er jeg ikke småbarnsmor og har heller ikke en jobb hvor noen jobber et sekund av julaften, nei jeg mener ikke at småbarnsforeldre har mer rett til å feire jul enn andre, men jeg mener at barn har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå