Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har tenkt å ha havregryn i brødene mine neste gang jeg baker. Jeg bruker store havregryn som ikke er forkokt før de ble pakket. Må jeg bløtlegge grynene eller koke dem før jeg har dem i deigen, og i så fall, hvordan gjør jeg det, trinn for trinn?
Gjest Jane E Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Har bare brukt vanlige havregryn, har ikke erfaring med de som ikke er forkokte. Hvilket merke er det? Står det noe på pakken?
O'hara Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 Jeg bløtlegger hverken små eller store havregryn, har gått greit hos meg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Har bare brukt vanlige havregryn, har ikke erfaring med de som ikke er forkokte. Hvilket merke er det? Står det noe på pakken? Det er Axa sine. Det står ikke noe om bløtlegging...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Jeg bløtlegger når jeg bruker havregryn i vafler, men ikke i gjærbakst. har alltid funket fint.
O'hara Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 Jeg bruker havregryn både i vaffelrøre, brød, kjeks, pannekakerøre, ja i mye, men bruker aldri å bløtlegge de....
Alvina Skrevet 28. juli 2010 #7 Skrevet 28. juli 2010 Jeg bruker også havregryn i mye, men i brøddeig bruker jeg ha i litt ekstra væske (jeg bruker bare vann pluss raps- eller soyaolje, gjerne 1,5 dl. til tre brød). Jeg bruker mye rug og blander fin- og grovmalt. Litt sammalt hvete og hvetemel. Deigen er nesten flytende når den er ferdig hevet. Jeg har alltid klart å bake de ut som hele brød som til resultat, også når man skal lage seg en brødskive, selv om det var klønete og jeg fant ut at det eneste som hjelper er å dele deigen i tre, klappe litt hvetemel, holde de adskilt og kna de minst mulig selv om enkelte bakster krever mer knaing, men har hørt at man kan lage deigen enda bløtere og ha de i former med en øse. Bruker som regel former, men våt deig trenger litt lengre steketid så sjekk overvarmen og snu gjerne brødene i formen. De er ferdige når brødet i midten av ovnen knekkes hult ut når du gir brødet et knakk på undersiden. Jeg har ingen oppskrift, men har bakt brød siden jeg var 12 år om ikke hele tiden. Nå har jeg lyst å bake, men spiser mest knekkebrød siden jeg er på en type diett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå