Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Når retter blir presentert på tv/media ser det alltid så delkat ut, så jeg lurte på om noen har enkle tips til hvordan man kan pynte opp/dekorere mat, gjerne enkle desserter o.l? Leste i en annen tråd her for en stund siden om ei oppskrift på en godbit der man delte kinderegg og fylte halvdelene med vaniljekrem og bær - og jeg ser for meg at dette ser fantastisk ut, og det hørtes så enkelt ut også Hjemme pleide mamma snu en is-boks på et fat, altså at en hel firkant/kube med is lå på et dypt serveringsfat, og etterpå strødde non-stop, peanøtter og seigmenn oppå. Ikke "lekkert" egentlig, men morsomt for oss ungene Tror det kalles "flykræsj" eller noe sånt.. Tips, anyone?
lulle Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Hva med å lage hjemmelaget is, sammen med varme skogsbær. Enkelt og ser ganske så fint ut i dessertskålen:-)
mado Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 Lag sjokolademousse oppi et glass. Når den er stivnet heller du oppi litt vaniljesaus, deler en after eight i to, putter den oppi glasset så den står på siden sammen med en kvist ripsbær eller et peppermynteblad. Ser lekkert ut og smaker kjempe godt
Kanja Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Det kommer helt an på hva slags dessert, men ting som går igjen på restauranter for å få desserten (hvilken som helst dessert, egentlig) til å se lekker ut er for eksempel: - Strø melis over / rundt - Smelt sjokolade og lag striper / mønster - Riv sjokolade og strø over - Pynt med hele bær / fruktbiter - Pynt med sjokoladebit - Pynt med friske blader - Lag pisket krem som du spruter i topper Det var dette jeg kom på i farta som kan gjøre en dessert finere å se på enn "bare en kule is".
fink Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Creme Bruleé er ikke så vanskelig å lage, og det ser kjempelekkert ut med sukkerskorpen. Pynt med for eksempel friske bringebær. Smaker fantastisk også! En annen dessert som ser kul ut, er om du tar noen fine kjøkkenglass, og stikker ut sirkler av for eksempel ferdigstekt nøttebunn, eller annen kakebunn, som du legger/presser nederst i glasset. Du kan også bruke knuste kjeks, som du presser sammen til et lag i bunnen av glasset. Etterpå legger du et lag av vaniljekrem, og på toppen et raust lag med friske bær. Porsjonsdessert som ser veldig lekker ut, og lagene smaker veldig godt sammen! Dessuten kan du bruke fantasien til å variere dessertlagene om du vil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå