Gå til innhold

ME etter jernmangel?

Fremhevede innlegg

Gjest smoothie22
Skrevet (endret)

jeg har sannsynligvis gått med jerrmangel en stund, uten at jeg trodde det hadde noe og si. (jernverdiene er gått opp, men symptomene er de samme) Men, når jeg forteller bekjente (ingen har medisinsk kompetanse da) om mine nåværende symptomer, så sier alle at det høres ut som en mild variant av kronisk utmattelsessyndrom. Selvfølgelig kan ikke noen på et forum heller fortelle meg hva jeg feiler, men jeg ville bare lufte tankene.

- alltid trett, samme hvor mye jeg sover

- lydsky

- lyssky

- indre termostat helt på tur, feks nå er jeg glooovarm men jeg kan også være iskald.

- svetter helt vilt av ingenting

- nyoppstått hodepine. har alltid hatt mye hodepine, men denne er ny og annerledes.

- føler meg generelt tørr og tørst hele dagen, mest sannsynlig pga svetting

- dersom jeg går på trening så trett som jeg ofte er, orker jeg ikke trene

- mage som reagerer på mye, men det har den alltid gjort

det som ikke stemmer er at jeg blir aldri så utslått av jeg må ligge flere dager etter aktivitet - blir bare sliten der og da, og er generelt trøtt og sliten i kroppen. derfor alle sier at det høres ut som en mild variant av dette.

muskulaturen min i ryggen fikk også kjørt seg for noen mnd siden, måtte slutte i en jobb pga det. men det kan vel ikke gi sånne utslag?

har også fjernet all migrenemedisin i tilfelle det skulle være medikamentoverforbruksmigrene, men det har ikke hjulpet. har vært uten dem i 8 uker (puuh)

jeg har ikke gjort noe som skulle gi utslag for dette.. eneste jeg har er og ha flyttet til en annen kant av landet med min kjære og stresser med og finne jobb - thats it! mange som gjør det uten at det skal gi sånne symptomer.

min forrige lege har heller ikke utredet meg for hvorfor jeg har jernmangel, er ingenting som tilsier at jeg skulle ha lite jern utifra livsstil. spiser sunne middager med kjøtt og alt man skal, så kanskje det er noe underliggende som burde undersøkes?

noen kloke hoder?

Endret av smoothie22
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk stoffskiftet ditt :jepp:

Endret av DesertRose
Skrevet

Stoffskiftet var bra sist jeg tok blodprøve i april.. Da hadde dette begynt.. :( håpet nesten det var det,så kunne jeg fått behandling.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med jernmangelanemi lenge, og står nå på injeksjoner hver uke, for 26 uken på rad. Det tar lang tid å miste f.eks B12 i så store mengder at det merkes på kroppen, og dermed kan det ta lang tid å bli bedre. Jeg er fremdeles ikke helt i form, men merker langsom fremgang. Hos meg var det stoffskiftet som spiste opp jern og vitaminer i kroppen, og gjorde meg slapp og eldendig. Det er også en behandling som bruker tid på å virker, så regner med det kan gå ennå et halvt år før jeg kommer i gjenge igjen. Jeg la om kostholdet mitt drastisk, og merker god beding etter det (føler en orange bok fra jeanette roede). Anbefaler at du får tatt prøver ikke bare av stoffskiftet (du bør ta nye prøver), men også i forhold til en del andre sykdommer som kan gi symptomer på det du forklarer f.eks diabetes. Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, det blir bedre, det tar bare tid.

Skrevet

Det er ikke alltid vanlige leger finner ut av feks det med stoffskiftet og annet skikkelig. Spør om å gå til en spesialist. :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat likt og det er stoffskiftet som er på tur, samt vitaminmangel. De to henger ofte i hop. Be om å bli utredet av en endokrinolog :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...