Gå til innhold

trenger råd ang et sunt kosthold


Rime

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig blitt flink!! Etter samlivsbrudd for 2 mnd siden har jeg: kuttet helt ut godteri, snacks, kaker, brus o.l., begynt å spise mindre porsjoner mat og begynt å trene 2 ganger i uka + blitt flinkere til å gå tur!

Jeg har gått ned 2 kg.

Jeg er 175 cm høy, og veier nå 68 kg. Målet er 65 og en stram kropp:) men jeg trenger litt hjelp... Jeg ønsker jo ikke å slanke meg, men å få meg en sunn livsstil. Prøver å lese og sette meg inn i dette med kosthold, har lyst til å bli flink:)

Men er litt forvirra. Noen sier at jeg må kutte ut brød, pasta, ris, poteter og frukt dersom jeg virkelig vil spise sunt. Jeg har akkurat vært på et seminar med ernæringsspesialist og lært at frukt er sunt.

Noen som kan opplyse meg litt om hva et sunt kosthold innebærer, og hva som er ok og ikke ok? + forslag til middager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunt er jo et veldig misbrukt og misoppfattet begrep. Variert er nøkkelordet.

Ikke utelukk hele matvaregrupper fordi noen sier det. Frukt er sunt, det inneholder mengder av vitaminer og mineraler, men spis det i begrenset mengde fordi det inneholder mye sukker. To frukter om dagen har vel aldri drept noen, snarere tvert om. Brød, pasta og ris er gode karbohydratkilder, men velg de groveste variantene av brød, bruk fullkornspasta og naturris. Poteter er veldig næringsrike så det ville jeg ikke kuttet ut.

Ellers er det greit med mye fisk og helst rene fiskeprodukter. Det samme går for kjøtt, unngå farsemat til daglig. Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig pga fettinnhold. Grønnsaker er helt gull, spis masse av det. Lag mest mulig mat fra bunnen av. Det er absolutt praktisk med posemat innimellom, men det bør ikke være hovedingrediensen.

Jeg lever etter dette, og det fungerer veldig bra. Jeg sikter ikke på vektnedgang egentlig, men det viste seg å være ett av resultatene. Selv om jeg er avhengig av ostepop og synes at kokte poteter med hjemmelaget brun saus (med alt for mange kalorier) er det beste i hele verden. Jeg er ikke redd for produkter med mye fett, jeg bruker gjerne fløte og meierismør i matlagingen. Jeg foretrekker ofte smaken i originalproduktene framfor smaken i lettproduktene (med majones som et unntak, der liker jeg kun lettversjon). Det er ikke noe problem å bruke det man ønsker, trikset er å ikke pøse på med svære porsjoner.

Eksempel på en veldig lett middag:

svinebiff med fullkornsris, aspargesbønner og saus basert på omtrent kun tomater på boks

Eksempel på en litt tyngre middag:

Chili con carne med karbonadedeig, flere sorter bønner og diverse grønnsaker (løk, squash, paprika, minimais), servert med en liten (ja, ok, av og til stor) klatt rømme

Eksempel på fiskemiddag:

Ovnsbakt torsk med ovnsbakte tomater og hjemmelaget potetmos

Ellers liker jeg veldig godt lasagne, så godt at den lages bare annenhver måned eller sjeldnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...