Gå til innhold

Har jeg abortert?

Fremhevede innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Tok medisinsk abort for ca 2måneder siden. Dette gikk veldig fint, blødde i et par uker etterpå og så var alt normalt.

Fikk mensen som normalt etter aborten, og hadde også mensen som jeg skulle forrige uke. Hadde en dags opphold der jeg trodde jeg var ferdig med mensen, men dag nr 2 så begynte jeg plutselig å blø mye. Lurer også på om det kom en liten klump. Blødde litt i går morges, men ingenting resten av dagen. I dag våkner jeg av at jeg hadde blødd en del. Stod opp og satte i en tampong. Legger meg igjen og våkner litt senere av at jeg har blødd masse, gjennom tampong truse osv. Setter meg på do og det kommer flere klumper og masse blod. Har ikke hatt noe vondt..

Første gang jeg hadde sex etter aborten var for tre uker siden, og da kom han ikke inni meg. Har ikke fått prevansjon ennå for jeg venter på time hos lege.

Lurer jo nå på om jeg har abortert, men kan ikke forstå hvordan jeg kan ha blitt gravid og det må jo i tilfelle bare ha vært et par uker på vei??? Kan det være rester etter forrige abort?

Skal til lege i dag... men er ganske nervøs her jeg sitter:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst veldig lett for å bli gravid igjen rett etter en abort.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er mye større sjanse forå bli gravid rett etter en abort, bl.a. grunnet abnormalt høye hormonverdier. Spesielt hcg vil vøre forhøyet, og den vil være det en god stund etter en abort. Dette gjør det vanskelig å bruke graviditetstester, fordi de vil indikerer positivt utslag så lenge konsentrasjonen er på over 25. En blodprøve og GU må taes for sikkert å bekrefte/avkrefte. Men jeg håper da inderlig at du brukte minst kondom, og helst et annet prevensjonsmiddel i tillegg. Regner med at du gjorde ditt for å ikke bli uønsket gravid igjen.

Ca 10 % av de som gjennomgår en med ab vil oppleve at ikke alt blir støtt ut av kroppen. Dette kalles retained products of conception (RPOC), ofte bare betegnet som rester. Avhengig av hvor mye som ligger igjen inne i livmoren, så må dette ut av på et vis eller annet. For endel så vil noen kraftige menstruasjoner i tiden etterpå rydde opp i dette, og ingen intervensjon er nødvendig. Men for mesteparten så vil de måtte komme inn til en såkalt revisio (etter at GU og ultralyd er tatt). Du vil legges i narkose, og restene vil bli fjernet. Det hele tar et kvarter, og de fleste pasienter kan skrives ut samme dag. Det vil bli tatt prøver av restene, og du vil bli bl bedt om å ta antibiotiak samt nye blodprøver, for å sjekke at kroppen nå er kvitt alt. Blir restene liggende over tid så kan de potensilet skape inflammasjon, noe som ikke er ønskelig.

Uansett, lykke til, og vær så snill - hold deg unna sex en god stund framover. Og bruk dobbelt opp med prevensjonsmidler til du finner en som er så sikker som mulig og som fungerer for deg.

Skrevet

Var inn til lege samme dag som jeg postet innlegget. Tok graviditetstest og den var negativ. Har blødd mer eller mindre siste dagene, og nå i kveld så kom det ennå flere klumper og jeg silblødde selv med tampong.

Begynner å bli veldig redd nå:( Må nok inn til lege igjen i morgen, men kan ikke forstå hva dette kan være. Hadde jeg abortert så burde vel det vist på graviditetstesten?

Huff... Ser for meg livmorkreft og det som verre er jeg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...