Gå til innhold

Svigermor ...slitsomt

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er nå så glad for at verken mine foreldre eller hans foreldre gjør forskjell på barna våre, og noe annet forventer vi heller ikke. Vi er en familie, og det inkluderer alle barna. Og jeg ser ikke forskjell på det, når man har bodd og levd sammen som en familie i mange år.

Er det dumt av meg egentlig, at jeg klarer å se på bonusbarn som mine egne? Og er det en forferdelig ting at min mann ser på mine barn som sine egne? Og besteforeldrene ser på alle barna i vårt hus som sine barnebarn?

Kanskje det er annerledes om bonusbarnebarn (jeg liker det uttrykket bedre enn stebarnebarn) er tenåringer når de kommer inn i familien, men kommer de inn som små bør man behandle de likt. Og arvinger er faktisk ikke de viktigste, for alle barna i familien er like viktig.

Når gjør du deg dum. Jeg har aldri sagt at det er galt å se på stebarn som sine egne, det som er galt er å forvente at alle andre skal gjøre det samme. Hvis folk ØNSKER å behandle barna prikk likt er det greit, men det er også greit dersom besteforeldre øsnker å gjøre ekstra stas på sine egen barnebarn.

Men jeg synes fortsatt det blir urettferdig hvis ekte barnebarn skal få f.eks 5.000 av hvert besteforeldrepar som blir 10.000 til sammen, og stebarn skal få 5.000 av hvert besteforeldrepar som blir 20.000 til sammen. Kort oppsumert: jeg synes ikke det er galt å gi, men jeg synes det er galt å forvente å få.

Skrevet

Når gjør du deg dum. Jeg har aldri sagt at det er galt å se på stebarn som sine egne, det som er galt er å forvente at alle andre skal gjøre det samme. Hvis folk ØNSKER å behandle barna prikk likt er det greit, men det er også greit dersom besteforeldre øsnker å gjøre ekstra stas på sine egen barnebarn.

Men jeg synes fortsatt det blir urettferdig hvis ekte barnebarn skal få f.eks 5.000 av hvert besteforeldrepar som blir 10.000 til sammen, og stebarn skal få 5.000 av hvert besteforeldrepar som blir 20.000 til sammen. Kort oppsumert: jeg synes ikke det er galt å gi, men jeg synes det er galt å forvente å få.

Jeg er veldig klar på dette, og det er at våre barn skal ikke bli forskjellsbehandlet, og jeg personlig syns ikke barn skal bli det i andre familier heller. Spesielt ikke om de er små. Er barna store når de kommer inn i ny familie vil de forstå, men små barn forstår ikke. Det finnes nok urettferdighet i verden, at man behøver ikke dra det inn i sin egen familie.

Jeg forventer ikke at noen får noe, men jeg forventer at det blir gitt likt om de skal gi noe. Ingen må få gave, for barna overlever fint uten gave. Jeg er veldig tverr der.

Skrevet

Jeg er veldig klar på dette, og det er at våre barn skal ikke bli forskjellsbehandlet, og jeg personlig syns ikke barn skal bli det i andre familier heller. Spesielt ikke om de er små. Er barna store når de kommer inn i ny familie vil de forstå, men små barn forstår ikke. Det finnes nok urettferdighet i verden, at man behøver ikke dra det inn i sin egen familie.

Jeg forventer ikke at noen får noe, men jeg forventer at det blir gitt likt om de skal gi noe. Ingen må få gave, for barna overlever fint uten gave. Jeg er veldig tverr der.

Men særkullsbarn har jo ofte familie på den andre siden. Det betyr jo at disse for mye flere gaver en fellesbarn. Er ikke det forskjellsbehandling? Ikke tror jeg barnet oppfatter forskjellsbehandling heller når de er små, med mindre foreldrene sier noe om det. Barn har jo f,eks full forstålese for at et annet barn får gaver og ikke de i bursdager....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men særkullsbarn har jo ofte familie på den andre siden. Det betyr jo at disse for mye flere gaver en fellesbarn. Er ikke det forskjellsbehandling? Ikke tror jeg barnet oppfatter forskjellsbehandling heller når de er små, med mindre foreldrene sier noe om det. Barn har jo f,eks full forstålese for at et annet barn får gaver og ikke de i bursdager....

Ja, og barna vet jo også hvem som er sine egne besteforeldre, så i konfirmasjonsalder har de nok ikke problemer med å forstå at de ikke likestilles med barnebarn. 1000 kr er jo en kjempefin gave, så det kan man ikke klage på :)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Selv synes jeg at værken du eller din svigermor har vært særlig hyggelige til hverandre.

Men, angående det om Konfirmasjonen synes jeg synd på din datter. Min mormor og morfar er minstepernsjonister, når jeg og de seks "ekte" søskenbarna mine konfirmerte oss fikk alle 5000kr hver. I tilegg fikk mine 5 andre søsken barn som egentlig bare er barna til filletanter/onkler også 5000kr. Dette synes jeg var veldig fint siden de skulle føle seg velkommen og som en del av familien de også.

Og dette fortjener din datter også, selv om hun er så gammel som hun er og vet at svigermoren din ikke er hennes ekte mormor.

Endret av Mugi-chan
Skrevet

joda, svigermor er unødig vanskelig.

MEN jeg hade ikke brydd meg nevneverdig om det du forteller i første innlegg bortsett fra det å ringe midt på natten.

likevel hadde jeg ikke reagert såpass kjapt og emosjonelt som du gjør ved å nekte adgang.

hun er i overkant irriterende, og du er nok i overkant emosjonell og irrasjonell.

sammen paser dere bare veldig dårlig sammen........

hadde hun vært min svigermor hadde jeg nok blitt like irritert, men jeg hadde sagt ifra etterhvert om dette med ammingen f.eks - men brydd meg katten om matservering etc.

det får da være grenser for hvor nærtagende man gidder å bruke energi på å være.....

Gjest sdgfhdfsgs
Skrevet

Please bruk mellomrom etter punktum og kolon. Umulig å lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...