Troilltøva Skrevet 26. juli 2010 #1 Del Skrevet 26. juli 2010 jeg punkterte tidligere i uken, vet ikke hvordan jeg greide det men det var plutselig et hull i hjulet da jeg skulle ut og kjøre en morgen. og dro på bensinstasjonen der hvor de har verksted for å få det lappet. jeg har hatt flatt hjul en gang før og da dro jeg til den andre bensinstasjonen der de har verksted hvor jeg er fast kunde hos når det gjelder bil siden de er veldig flinke der. men siden det er ferie så hadde de ingen til og lappe det før lenge, så derfor dro jeg til den andre bensinstasjonen denne gangen. og han som lappet dekket nå pakket bare en slange-lignende greie inne i hullet, kutter av det som stakk ut av den slangen på utsiden av hjulet og smøret noe greier over og sa det var det. jeg spurte om han ikke skulle ta av hjulet fra felgen og lappe innenfra, men nei "det er nye tider nå" sa han. sist jeg fikk det andre hjulet lappet så tok mekanikeren på den faste bensinstasjonen jeg bruker dra til, og tok hjulet av felgen, tok på noe lappe greier på innsiden og smørte på masse greier og kappet av den delen som stakk ut på utsiden av dekket. så var det noen som sa til meg da jeg fortalte dette at den måten ikke lengre er lov, de gjorde det før men ikke nå lengre. noen som vet om det? grunnen til at jeg spurte noen om dette er fordi det virket så simpelt og jeg vet (fikk vite da jeg spurte noen) at han som gjorde det der ikke er utdannet mekaniker heller. og jeg føler meg ikke helt trygg på at det skal holde. jeg skal kjøre 70 mil om ikke lenge og trenger og vite at det holder :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troilltøva Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 26. juli 2010 ingen som kan svare? :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 26. juli 2010 #3 Del Skrevet 26. juli 2010 Jeg fikk lappet et dekk med den "stapp i, smør over, lys på"-metoden i 2004 og hadde ikke problemer med det dekket i ettertid. Når det er sagt så finner jeg noen som sier at selv om det forsåvidt ikke er forbudt mot å stappe inn en slik plugg fra utsiden så er det nå påbudt å ta dekket av felgen for å sjekke for skade innenfra, og når man først har tatt det helt av er det uansett ikke så mye vits å plugge fra utsiden. Når det gjelder å få respons så ville det kanskje vært bedre å legge dette på Bil og trafikk istedenfor Forbruker og økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vater Skrevet 27. juli 2010 #4 Del Skrevet 27. juli 2010 Ta det helt med ro, denne metoden er vanlig og fungerer veldig bra. Den utføres bla. på flere av dekkforhandlerne i Oslo området. Jeg har lappet flere dekk på denne måten, og har kjørt i flere år etterpå uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 27. juli 2010 #5 Del Skrevet 27. juli 2010 Får man lappet dekk som det står en stor skrue i på bensinstasjoner eller verksteder? Noen var nemlig så rassh*l å skru en skrue inn i dekket mitt her om dagen, og jeg kjører inntil videre på reservehjulet mitt. Sommerdekka er splitter nye og jeg er ikke akkurat interessert i å kjøpe to nye dekk allerede. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 28. juli 2010 #6 Del Skrevet 28. juli 2010 Noen var nemlig så rassh*l å skru en skrue inn i dekket mitt her om dagen, og jeg kjører inntil videre på reservehjulet mitt. Hvis det er gjort for hånd er det kanskje i siden av dekket, ikke i slitebanen? I så fall får du ikke reparert det overhode, det er ikke lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 28. juli 2010 #7 Del Skrevet 28. juli 2010 Hvis det er gjort for hånd er det kanskje i siden av dekket, ikke i slitebanen? I så fall får du ikke reparert det overhode, det er ikke lov. Det er faktisk i slitebanen (jeg antar at du mener under dekket?). Antar at den er skrudd inn for hånd (har ikke bevis), men skuren ser helt splitter ny ut og det lå absulutt ingen ting annet rusk på parkeringsplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 29. juli 2010 #8 Del Skrevet 29. juli 2010 Det heter seg faktisk i loven at dekket skal av felgen for å undersøkes innvendig. Dette er ikke noe som blir gjort hver gang i praksis, og som regel så bruker jeg å stappe gjennom en bot med hurtigtørkende lim som i 99% av tilfellene blir tett. De gangene det ikke blir tett så lekker det med en gang. Er det tett rett etterpå, er det også tett resten av levetiden til dekket. Hvorvidt man legger på bot på innsiden eller om man stapper gjennom varierer. Er punkteringen slik at det er bare ett hull fra utsiden med flere på innsiden må man legge bot på innsiden. I de aller fleste tilfeller holder det med bot fra utsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. juli 2010 #9 Del Skrevet 30. juli 2010 Hvilken lov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. juli 2010 #10 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg fikk reparert et dekk med "stapp i" metoden for over et år siden. Har kjørt på det siden uten problemer. KJørte vel nærmere 200 mil i sommer. Ser heller ingen tegn til at det lekker mer enn de andre hjulene. Men jeg var også skikkelig nervøs de første dagene for det så for enkelt ut. Var livredd da jeg kjørte hjemover etter nødrep'en som ble foretatt av en NAF mann da jeg plutselig sto der med en metallplugg i dekket og ikke fant jekken.... *kremt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. august 2010 #11 Del Skrevet 3. august 2010 Hvilken lov? Husker ikke lovteksten, men det ble referert til den da jeg tok det kurset som ble obligatorisk for de som skal drive med dekkarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 3. august 2010 #12 Del Skrevet 3. august 2010 STRO? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. august 2010 #13 Del Skrevet 3. august 2010 Må være helt ærlig og si som så at jeg ikke husker. STRO-boken er jo et oppslagsverk og et normsett. Mener å huske det var kjøretøyforskrifetn som ble sitert. Det er uansett ikke viktig, det er iallefall sagt at dekket skal av felgen hver gang, noe de aller færreste praktiserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå