Gjest LilleLovely Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Jeg har nå flyttet fra leilighet til hus med hage, og har lyst til å få en katt. Men jeg har bare erfaring med hunder så jeg vet ikke hvordan man holder katt! Hvis man får en kattunge, er den da ferdig pottetrent vanligvis? Hvis ikke, hvordan trener man det? Vil gjerne ha en utekatt, men hvordan får man til det? Man kan vel ikke bare slippe den ut og håpe at den kommer tilbake? Eller? Og må man være hjemme med den den første tiden i nytt hjem, eller er den mer selvstendig enn hunder? Har en labrador fra før.Er det vanskelig, eller går det bra så lenge det er en kattunge? Labradoren liker katter. Håper noen erfarne katteeiere kan gi meg en liten "Kattehold for dummies"- leksjon...
Xtra_lilje Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 En kattunge er stort sett leveringsklare når de er 12 uker og da har pusemamma lært dem veldig mye i forhold til renslighet Så om du får en katt som har hatt en "normal" oppdragelse, er de stort sett renslige. La katten blir trygg inne før du slipper den ut, mener dyrebeskyttelsen anbefaler 6-8 uker før katten slippes ut. I starten ville jeg vært med den ut, kanskje hatt bånd på den, og ikke latt den være ute alene. Jeg ville heller ikke latt den være ute mens jeg ikke var hjemme i starten. Vi har lært katten vår å komme hjem når den hører en spesiel lyd, som hun forbinder med en liten godbit. det funker veldig fint, hun kommer alltid løpende når hun hører lyden "sin". Hunkatter er heller ikke like opptatt av å vandre og utforske, de holder seg stort sett hjemme. Katter og hunder går stort sett helt fint sammen, som regel har hunder mye respekt for kattene, pga klørne..La katten ha sitt eget sted å trekke seg tilbake, feks en kattehule plassert litt høyt oppe hvor katten kan sove sine 16 timer og trekke seg tilbake om du får huset fullt av folk.
Green Lady Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Mye bra i det brukeren over skriver. Katten bør holdes inne til den er stedbundet, og så kan det være lurt å ta den med ut i bånd for å vise den hagen og området rundt. Katter har ikke utviklet retningssans før de er rundt ett år, så man bør ikke slippe kattene ut uten tilsyn det første året. Det er også viktig å enten kastrere eller sterilisere katten FØR den slippes ut. 60 000 kattunger fødes hvert år, og 40 000 får ikke et nytt hjem. For en hankatt vil det bety at den blir mer hjemmekjær, den markerer ikke, den drar ikke ut flere dager/uker omgangen for å finne hunkatter, og den vil bli innblandet i betydelig mindre slåsskamper som igjen fører til færre skader og mindre veterinærkostnader. Hunkatten slipper kull på kull, og hun slipper å gå rundt stresset under løpetiden. P-pille er egentlig ikke noe alternativ, da man har funnet ut at det er sterkt kreftfremkallende. Videre bør du chippe og øremerke pusen. Dersom den forsvinner kan den spores tilbake til deg (veldig kjekt da min helt sorte hankatt ble påkjørt, og brakt med til et veterinærkontor på andre siden av byen..). Videre skal pus ha vaksine en gang i året. Katter er mer selvstendige enn hunder, men de trenger likevel mye oppmerksomhet. I og med du har hund fra før, kan det være greit å velge ut en kattunge som er vandt med hund, men i de aller fleste tilfeller blir de gode venner, bare de får tid til å bli kjent med hverandre. Du bør også satse på å legge litt i ordentlig kattemat fra dyrebutikk eller veterinær, da maten i dagligvarebutikkene inneholder mye salt som er skadelig for nyrene, samt at både pels, tenner og ånde ikke blir ivaretatt. Katten trenger også mindre at "det riktige foret" for å bli mett. Vær obs på at kattungen ikke er yngre enn 12 uker. Mesteparten av det de lærer fra moren skjer fra de er 8 til 12 uker. Så normalt skal de være trent til å gå på do - slik brukeren over sier. Dersom pus ikke gjør det, kan det ofte tyde på usikkerhet, redsel eller at den ikke har funnet seg til rette enda. Evt mer alvorlige ting som UVI, men det gjelder vel mer når katten blir eldre. Som kattunge må du også bruke mye tid på å leke med den, og aktivisere den. Du kan også ta deg en tur innom denne siden, her står det veldig mye bra Lykke til med det lille nøstet, håper du får masse glede av det. Kjæresten min var hundeperson før og hadde ikke så mye til overs for katter, men gjett om det forandret seg da vi fikk oss en katt!
fruBeist Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Vi fikk kattunge gjennom Dyrebeskyttelsen i går :rødme: Har en vel 8 år gammel hannkatt fra før. Vi har akkurat flytta til ny plass, og eldstepusen hadde ikke vært ute på over et år, siden vi før bodde midt i traffikert sentrum. Nå holdt vi han inne i ca en uke bare, og det har ikke vært noe problem. Han vet godt hvor han bor. Men det kan være mye fordi alle ting og møbler han er vandt med, og kjenner lukta på og er flytta. Vi slipper ikke kattungen ut alene med det første. har kjøpt bånd til han, som vi skal vende han til inne først, så kan vi ta han med ut på tur. Vær obs på at kattunger er veldig lekne, og klorer på det meste, klater i bokhyller, og sniker seg inn i alle hulrom den finner. Ledninger og gardiner kan fort bli "festlige" leketøy. Jeg vil oppfordre deg til å skaffe pus gjennom Dyrebeskyttelsen. Du må betale noen få 100-lapper, vi betaler 300 for kattungen. Da har han fått vaksine og ormkur rett før han kom til oss. Adopterer du en voksen katt, så er denne gjerne kastrert/sterilisert før levering, og koster vel 500 kr om jeg ikke tar feil. Vi skriver og under på en kontrakt med en del punkter, som at vi skal kastrere når han er gammel nok etc. Vær så snill og kastrer/steriliser om dere finner på å skaffe pus. Som en skrev før meg, 60.000 fødes, 40.000 får inget hjem. man trenger ikke sette fler kattunger til verden. Ser nok av saker om kattunger som settes ut i tilfeldige pappkasser, for å bli forlatt og overlatt til seg selv Det er mye selskap i en pus, jeg har pga allergi knapt vært borti en katt før min kjære flytta inn med hennes 2 puser i februar i fjor. Jeg var allergisyk i kanskje 2 uker, så gikk det over, og nå kan jeg ikke tenke meg en tilværelse uten disse lodne 4-bente :rødme:
Gjest LilleLovely Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Takk for masse gode tips Green Lady og xtra_lily! Tenkte på en voksen katt gjennom Dyrebeskyttelsen ja. Har jobbet der litt som frivillig tidligere. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid da.. så da må kanskje pusen vente. Har forstått det sånn at katter kan smitte en sykdom som ikke er bra for fosteret..(?). Så det er kanskje best å vente et år.
Gjest BabyBlue Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Nei, nei, nei =) Det er mye hysteri rundt graviditet og katter, og kan hilse og si at mesteparten er blåst opp uten grunn. Les denne artikkelen, du: http://www.kattenssos.no/kattgravidbaby.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå