elinpelin Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Hei! Vi har akkurat fått oss en kattunge. Lurer på om noen vet hvor man får kvalitetsfor billigst? Evt nettbutikk? Og hvilke er bra? Har hørt om Iams, Royal Canin, Hills.
Gjest Pucifer Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Du må vel nesten finne ut hva som er best for din katt. Jeg kan anbefale å begynne med RC iallefall og se. RC er et veldig bra fôr, som blir laget når det bestilles, slik at det ikke blir liggende en halv evighet på lager før det blir sendt ut til butikkene. I tillegg så kan du velge et fôr som passer perfekt for din katt. Om den har lang pels, kort pels, utekatt, innekatt, hannkatt, kastrert katt etc etc
Auraya Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 (endret) Jeg anbefaler også RC, bruker det til både hund og katt, og er veldig fornøyd. RC har en anbefalt pris fra produsenten, og de fleste forhandlere følger denne. Uansett er det ikke mye penger, når man kjøper de største sekkene på 10 kilo. Mine tre katter bruker ca 6 uker på en 10-kilos sekk til 600+ kroner, og det utgjør ca 5 kroner pr katt pr dag, og det synes jeg man bør ha råd til når man har skaffet seg dyr. Endret 26. juli 2010 av Auraya
elinpelin Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2010 Takktakk Ja, det er forskjell på det ja. Hun har kort pels og kommer til å være ute også. Skal steriliseres. Når kan det gjøres forresten? Noen som vet det i samme slengen?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Kattungene her får RC og Hill's. De foretrekker Hill's. Jeg ville vært ganske kresen på kattematen. Billig for kan alikevel ikke lønne seg da katten må ha større mengder av dette. Egentlig liker jeg ikke ordet "billig" i samme setning som "dyr". Men ordet "bra" er derimot noe helt annet (og om det er rimelig, så får det heller være en bonus) Her er en test men ta den med en klype salt. De har ikke målt dagsdosene, så prisene er ikke reelle. http://forbrukerportalen.no/Tester/2004/1089270290.74
Auraya Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Inngrepet heter kastrering på hunnkatter også, siden de fjerner eggstokker og livmoren helt, men mange kaller det sterilisering, også dyrleger. Det varierer litt hvor tidlig dyrleger vil gjøre det, noen gjør det fra 3 måneder, andre fra 6 måneder, mens andre vil vente til katten har nådd en viss minimumsvekt. Så hør med den dyrlegen du har tenkt å bruke. Katten bør ikke slippes ut alene før stedsansen er fullt utviklet, mellom 6-8 måneders alder, og da er det greit å vente til hun er kastrert også, både for å være helt trygg på at de ikke blir borte før dette, og fordi hunnkatter uansett skal holdes inne 10-14 dager etter kastrering.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Takktakk Ja, det er forskjell på det ja. Hun har kort pels og kommer til å være ute også. Skal steriliseres. Når kan det gjøres forresten? Noen som vet det i samme slengen? Steriliser med en gang. Ikke slipp pus ut før reproduksjonssystemet er nede. Noen dyrleger vil vente til kattene er 6 mnd. Det er bare tull. Få det gjort med en gang.
lulle Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 Er det noe for som er bedre enn andre når det kommer til røyting. Katten røyter som et uvær................Har fått anbefalt royal canin
Gjest Pucifer Skrevet 26. juli 2010 #9 Skrevet 26. juli 2010 Ang røyting, så må du nesten prøve deg frem. Har du testet RC når det kommer til røyting? Om ikke, så tester du det over et par måneders tid. Fungerer det ikke, så tester du et annet fôr
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2010 #10 Skrevet 26. juli 2010 Er det noe for som er bedre enn andre når det kommer til røyting. Katten røyter som et uvær................Har fått anbefalt royal canin Det kommer an på hvorfor katten røyter. Stress, hormoner, mangler, ubalanse osv osv. Enten kan du prøve deg frem og se hva som hjelper, eller gå til veterinær og få katten sjekket.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. juli 2010 #11 Skrevet 26. juli 2010 Det heter kastrering Sterilisering har ikke noe poeng i seg i det hele tatt. Og gjør det så tidlig som mulig. Ungt vev heles fortere, og anbefales å gjøres før første løpetid. Noen dyrleger nekter å gjøre det før 6-9 måneder, påstår at det kan skade kattens vekst, men det er bare noe tull. Det blir bare flere og flere dyrleger som kastrerer i 12 ukers alderen, noe de selvfølgelig aldri hadde gjort om det var skadelig for katten. Eneste katten som trenger å vente litt med kastrering er maine coon, spesielt om det er hannkatt. Men det er kun pga. at størrelse og muskelmasse og sekundere kjønsstrekk skal utvikles slik at katten får den karakteristiske størrelsen sin. Royal Canin anbefales fra min side. 600 for en 10 kgs sekk, og varer i evigheter om du bare har en katt. Kjøp deg noe tett og godt å opbevare det i, så har du ferskt for i ca. et år :D (etter hva jeg har hørt) Hills er bra det også, men foret er ikke like ferskt som roycal canin sitt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #12 Skrevet 26. juli 2010 Det heter kastrering Sterilisering har ikke noe poeng i seg i det hele tatt. Det har vel noe for seg det også, siden det hindrer at kattene reproduserer seg.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. juli 2010 #13 Skrevet 26. juli 2010 Det har vel noe for seg det også, siden det hindrer at kattene reproduserer seg. Joda, det er forsåvidt godt at pusen ikke kan få unger : p Men kastrering er mye bedre for katten, ettersom Ved sterilisering så kutter man bare eggleder eller sædleder og beholder kjønnsdriften inntakt. Det vil si at steriliserte katter fortsatt vil søke etter en make, og få løpetid. Kilde: http://www.kattenavn.no/kastrering_hunnkatt.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå