Gå til innhold

Ubehandlet trapp


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva vi skal gjøre med den ubehandlede tre-trappa vår. Den blir veldig fort flekkete med to små barn, mange hakk har allerede kommet osv. Så nå vil vi redde resten av utseendet ved ente å lakkere den (blir kanskje farlig glatt da?) eller male den hvit (alt synes vel da ja).

Noen med erfaring rundt dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg har lakkert furutrapp og jeg synes ikke den er spesiell glatt. Furu er mykt så her er det hakk mm.

Jeg ønsker egentlig å beise trinnene litt mørkere, men orker ikke slipejobben. Du kan jo gjøre det :)

Dersom du vil ha ekstra sikkerhet så kan du lime på antisklistriper ytterst på trinnene. Finnes bl.a. i blankt så da blir det lite synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på gulvene..? Jeg ville malt rekkverk hvitt, og hatt trinnene samme farge som gulvene. Personlig synes jeg en lakkert furutrapp er en gedigen nedtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på gulvene..? Jeg ville malt rekkverk hvitt, og hatt trinnene samme farge som gulvene. Personlig synes jeg en lakkert furutrapp er en gedigen nedtur.

Gulvene i huset er i eike-parkett, og rekkverket er allerede hvitt :)

Mest lyst på helt hvit trapp egentlig, men redd det skaper myye hybelkaniner/støv (mer synlig)... Må trinnene slipes når de allerede er ubehandlet/matte? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Da maler du trinnene hvite. Ha en mopp i nærheten. Tar under 5 minutter å sveipe seg nedover. Gjør dette minst en gang om dagen og problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvene i huset er i eike-parkett, og rekkverket er allerede hvitt :)

Mest lyst på helt hvit trapp egentlig, men redd det skaper myye hybelkaniner/støv (mer synlig)... Må trinnene slipes når de allerede er ubehandlet/matte? :roll:

Da har du jo et veldig godt utgangspunkt. Er trinnene hakkede? Da bør du slipe ned trinnene. Hvit trapp er jo kjempefint da, bare sørg for å gjøre et godt arbeid med trinnene. Det er stor slitasje. Venninna mi malte trappa si for 1/2 år siden, og nå er allerde malingen stygg. Hun har mange barn da, og har sannsynligvis ikke brukt sterk nok maling(gulvmaling). Ellers vet jeg at det er lasur el som gir en eikefarge/eikestruktur som kan bli veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hvit trapp kan være kjempefint, men svært upraktisk, ihvertfall synes jeg det - alt vises og den må støvsuges/vaskes ofte.

Lakk/maling gjør trappa glatt, men gjør jo at det blir mindre hakk og slitasje på selve treverket.

Du kan jo male den hvit og så legge sånne trappetrinns-tepper på trinnene, det er sånne halv-sirkler/ovaler med lim under som festes til hvert trinn og gjør at trappa ikke blir glatt + at det er varmere å gå på. Finnes i flere farger. Eksempel nedenfor.

Trappetrinnstepper fra Ellos

Det er også fint med mørk/brunbeis på trinnene og hvitt gelender, men igjen kan det være ganske glatt. Har sett en del eksempler der man har lagt gulvbelegg på trinnene, ikke belegg som skal forestille parkett o.l, men i skifermønster og annet. Fint med stein/skifer i trinnene også, men ganske så dyrt vil jeg tro.

Om du ska lakke eller male må du huske å bruke maling/lakk som er beregnet på gulv, dette skal tåle hard slitasje. Ved maling av trappa kan du lakke over med klar gulvlakk til slutt for å være sikker på at malingen skal holde mot slitasjen.

Det finnes nettsider om som har tips angående oppussing av trapp, kommer ikke på noen i farta, men bruk google, så finner du det nok.

Lykke til - post gjerne bilder av resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Skal se hva det blir til. Hvit trapp kan nok være en prøvelse med to barn i hus.

Noen som vet hvordan det er å få av sånn anti-skli-klistreremser fra trapp? Vet ikke om jeg har så lyst å klister det på når det ikke kommer flere babyer i hus og den minste "allerede" er 2 år snart...Er det noe herk å få av, så får jeg revurdere hele lakkingen for å unngå at den blir for glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan beise og olje trinnene, eventuelt bare olje. Fungerer like bra som lakk, og du slipper disse stygge sorte hakkene som du kan få når du lakkerer. Furu er forholdsvis mykt materiale.

Og, trappen blir ikke like glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...