Gjest Mayamor Skrevet 29. september 2003 #21 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg gravid da jeg begyndte i august -96. Tok flere dobbelt timer og gjorde unna teorien relativt fort... Kjørte opp 16 dager før termin. Brukte 3 måneder og 14 000,- alt inkludert, i Bergen. Lykke til Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 29. september 2003 #22 Del Skrevet 29. september 2003 Tre måneder på klasse B, tre måneder på klasse C, to måneder på klasse E. Svært mye øvelseskjøring på B, ingenting som helst øvelseskjøring på C. Noe snik-kjøring på E - men det snakker vi ikke om. Litt merkelig egentlig, for de som tar førerkort klasse C/CE/E i Hordaland - glattkjøring er ikke obligatorisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 29. september 2003 #23 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg begynte i mai, oppkjøring i slutten av august. OG i begynnelsen av september da. (Måtte vente to uker jeg, det var bestemt, stryker man komemr man tilbake om to uker) Jeg var også ganske knust da jeg strøk, slett ikke så mange som vet om det (eller, jo, de fleste vet det, alle utenom de som kunne finne på å fortelle det til "min beste venninne" (som også er min barndoms mobber, så jeg stoler ikke på henne)) EGENTLIG begynte jeg på 16-årsdagen min da, kjørte mye med pappa, så jeg hadde milevis av erfaring bak meg før jeg begynte på kjøreskole. Husker ikke helt hva jeg betalte... ca 12.000 kanskje, alt inkludert. (For meg hjelper det neppe noe å ville "ha gubben med" ved bykjøring, for han har ikke lappen engang, men vi har ikke bil heller, så å kjøre i Bergen, nei det har ingen av oss gjort noe særlig av enda....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 29. september 2003 #24 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg øvelseskjørte ikke privat, men brukte allikevel bare en tre måneder. Tror ikke det er så mye egentlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 29. september 2003 #25 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg brukte de 10 timene som var obligatoriske da jeg kjørte opp - for x antall år siden. I tillegg til mørkekjøring, glattkjøring og landevegskjøring/langkjøring. Inkl teorikurs betalte jeg ca 10 000 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 30. september 2003 #26 Del Skrevet 30. september 2003 Jeg begynte å ta kjøretimer i januar. Etter 5 timer anslo kjørelæreren min at jeg kom til å trenge ca 30 timer!!! Jeg ble faktisk helt knekt, for det første følte jeg at kjøringen gikk ganske bra, for det andre kunne det ikke falle meg inn å tilbringe 30 timer sammen med den kødden av en kjørelærer. :evil: Anyway, jeg bestemte meg for å ta en pause, mannen min kjøpte en bil til meg og jeg kjørte masse på egen hånd. I sommer tok jeg 7 nye timer pluss glattkjøring og landeveiskjøring. I august fikk jeg lappen :D Det kostet meg totalt 13500 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hølendingen Skrevet 30. september 2003 #27 Del Skrevet 30. september 2003 Je brukte et par år. Trodde det sku gå fortere enn det da jeg som liten har pløye jorder med traktoren så jorda har alldeles frest rundt øra på meg men dessa rundkjøringene som er innaføre i by'n brukte je lang tid på gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Student fra Hemnes Skrevet 30. september 2003 #28 Del Skrevet 30. september 2003 Jeg kom ut av tellinga da jeg passerte 4 år. Tror jeg brukte 230timer og det var på gåstol med støttehjul og automatiske blinklys. Jeg har en slik en grønn førerkortbok og på siste sida så står det: - kun låv å ferdes uten for bomringen med følge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2003 #29 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg tror det er smartest å få opplæring i byen. Helst i Oslo. Du får mye mer erfaring der, og slipper å leke "kjerring-som-ikke-tør-å-kjøre-i-byen", og måtte få 'gubben' til å være med. Dette er ikke ment fjasete, det er mer et tips. Her skal jeg for FØRSTE gang dele ut APPLAUS!!!!!! Endelig en som ser det. Man lærer ikke å kjøre bil på bygda. Og tro du meg; det finnes "gubber" her som heller ikke tør å kjøre i byen. Fy søren som jeg angrer at jeg tok lappen på bygda. Jeg som er Oslojente av alle ting. Så jeg sier til alle unge; ta lappen i byen(OSLO!!)før dere flytter til bygda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 1. oktober 2003 #30 Del Skrevet 1. oktober 2003 Og for oss som er født og oppvokst milevis, mange, mange, maaaaange mil fra oslo, skal vi altså dra på tvers av hele landet for å ta førerkort i Oslo. DA ville det blitt dyrt da, om jeg skulle pendle så mange mil for å ta kjøretimer.... Og hva definerer dere olsoborgere som "landet" da? Tatt mitt sertifikat i by jeg. Men ikke Oslo-by nei. For tenk, det var liksom litt for mange mil dit.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 1. oktober 2003 #31 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkortet? Vel, la oss se. Jeg begynnte når jeg var 19. Jeg er nå 22. Så.... going on three years ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 1. oktober 2003 #32 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg tok et intensivkurs som gikk over 14 dager den sommeren jeg fylte 18. Tok kjøretimer etter teorien, slik at jeg kunne ta lappen raskest mulig. Likevel måtte jeg vente noen uker før jeg fikk ta oppkjøringen fordi de hadde sommerferie hos biltilsynet. Men lappen ble min på første forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #33 Del Skrevet 2. oktober 2003 .... Og hva definerer dere olsoborgere som "landet" da? . Der det ikke finnes lyskryss, ikke flere biler på veiene, og KUN en rundkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 2. oktober 2003 #34 Del Skrevet 2. oktober 2003 Lang tid. Veldig lang tid. Presterte å stryke på oppkjøringen TO ganger jeg. Fikk helt jernteppe og visste ikke hvor jeg skulle ligge i rundkjøringen nåår jeg skulle til høyre en gang. :oops: Hadde skikeklig eksamensnerver og det gikk ikke over før jeg hadde parkert.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. oktober 2003 #35 Del Skrevet 2. oktober 2003 Brukte ca tre måneder og litt fler enn de obligatoriske timene. Hadde øvelseskjørt ganske mye med pappa først.. Det kom på ca 12000 tror jeg (i 1997) Kjørte opp på bygda, men kjører greit omkring i Oslo nå likevel.. Det er bare snakk om å skjønne at man må lære det og ikke tro at man kan all kjøring bare fordi man har lappen.. (ps Oslo er bare småkaker i forhold til mange andre byer jeg har kjørt bil i, så selv de som kjører opp i byen i Norge må være klar over at det finst større utfordringer "der ute") Vi bør alle vite at "ferdiglært" blir man ikke uansett hvor man tar lappen.. Resten er opp til deg selv. Lykke til med kjøringa forresten!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #36 Del Skrevet 2. oktober 2003 Her skal jeg for FØRSTE gang dele ut APPLAUS!!!!!! Endelig en som ser det. Man lærer ikke å kjøre bil på bygda. Og tro du meg; det finnes "gubber" her som heller ikke tør å kjøre i byen. Fy søren som jeg angrer at jeg tok lappen på bygda. Jeg som er Oslojente av alle ting. Så jeg sier til alle unge; ta lappen i byen(OSLO!!)før dere flytter til bygda. Jeg er vel en av de som såkalt kommer fra bygda, men tro det eller ei, kjøreskolene ligger i byen og vi måtte til trondheim noen ganger også ja. I alle fall der hvor jeg kjørte opp. Jeg kjører faktisk mye i Trondheim, og har også vært noen gange i Oslo uten problemer. Men det kan jo variere litt fra hvor en kjører opp da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #37 Del Skrevet 2. oktober 2003 Dette med å kjøre i Oslo...og ta lappen på bygda. Nå er jo jeg omringet av folk som selv ikke tør å kjøre i byen da, blir vel litt påvirket Nå synes jeg også at det faktisk hadde vært en god ide om man fikk lov til å ta noen kjøretimer i byen om man hadde lyst til det. Mulig at det også gå an nå, at det bare er å be om det - men det burde vært mere opplyst. Kjørelæreren min på bygda mente forøvrig at jeg bare skulle østover så jeg trengte ikke å kjøre vestover, dvs. på ferja. Det skulle bare bygdefolket lære seg!:o Dessuten kunne jo ikke byfolk kjøre i tuneller, mente han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. oktober 2003 #38 Del Skrevet 2. oktober 2003 Nå synes jeg også at det faktisk hadde vært en god ide om man fikk lov til å ta noen kjøretimer i byen om man hadde lyst til det. Mulig at det også gå an nå, at det bare er å be om det - men det burde vært mere opplyst. kan ikke skjønne at det ikke skulle være mulig å få kjøpe noen "enkeltvis" kjøretimer hos en kjøreskole i f.eks Oslo Men som jeg før har sagt, så tror jeg det er mye man kan finne ut av selv ved å "øvelseskjøre" selv (evt med en venn som er bedre kjent e.l) Alle må vurdere dette selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #39 Del Skrevet 2. oktober 2003 Kommer det ikke litt an på hva slags bil man har og? Det er sikkert delte meninger om dette. Men jeg må innrømme at jeg helst ville hatt en tryggere bil når jeg skulle kjøre til og i byen. Får kjøpe meg det når jeg får bedre råd. Dette har ingenting med diskusjonen å gjøre, men... PS; tror jeg brukte ca ett år(noen år siden), faktisk med kjøring i Oslo først :oops: , og deretter på bygda. Hadde aldri kjørt med andre før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
it Skrevet 2. oktober 2003 #40 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det er 12 år siden jeg kjørte opp så husker ikke alt i detalj, men jeg tror jeg begynte på teorikurs 5 mnd før jeg ble 18 år, men kjørertimene begynte jeg med ca 2 mnd før og hadde vel 12 kjøretimer + langkjøring og glattkjøring. Jeg hadde da øvelseskjørt siden den dagen jeg ble 17 (veldig snill pappa ). Fikk lappen rett etter 18 års dagen! Jeg kjørte opp i Bodø som er relativt liten by i forhold til Oslo. Jeg har bodd i Oslo i 9 år uten bil, men har i perioder hatt tilgang til bil også her og har aldri vært redd for å kjøre i Oslo. Skal sies at jeg hadde bil fra jeg var 18 til jeg flyttet og kjørte da masse og fikk vel det nødvendige grunnlaget for å bli en trygg sjåfør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå