Gå til innhold

Fungerer 30 day shred?


Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg startet med 30 day shred rett før ferien, som nok ikke var den lureste ideen...

vi reiste mye rundt i ferien og det ble ikke så enkelt å få trent daglig.

Jeg kom til dag 8 på level 1 og jeg må si at jeg ble utrolig sliten av disse 20 minuttene.

(Jeg har ikke trent på flere år)

Jeg skal nå begynne på igjen, men jeg lurer på om noen av dere som har vært gjennom hele opplegget på 30 dager virkelig har merket noen forskjell?

Jeg merket ingen forskjell etter 8 dager annet enn at jeg ble utrolig sliten og støl.

Men 8 dager er kanskje litt raskt å forvente resultater.

Jeg har lest andre steder at noen mener 30 day shred ikke kan fungere når det gjelder å gå ned i størrelse eller vekt fordi 20 min om dagen er alt for lite for å oppnå resultater.

Jeg vil gjerne høre fra dere som har fullført 30 day shred, eller som er i sluttfasen hva dere mener om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begrenset tro på å skulle trene 20 minutter om dagen i 30 dager for å gå ned markant i vekt. Selvsagt er all bevegelse som får opp pulsen bra, men hvis du ikke har trent på mange år kan du ikke gå rett på 20 minutter med intens trening hver dag.

Helsemyndighetene i de fleste vestlige land anbefaler minimum 30 minutter med fysisk aktivitet som får opp pulsen hver dag. Det er imidlertid forskjell på å få opp pulsen og å ha puls over syreterskel. Selv veldig godt trente folk kan ikke ligge veldig lenge over syreterskel uten å stivne. Jeg har vært konkurransesyklist i mange år, i fjor syklet jeg et ritt der det var en ganske lang men ikke så alt for bratt stigning, kanskje 15 km. Jeg er en smule kraftig bygd med brede skuldre, ikke lang og tynn eller liten og lett som henholdsvis Andy Schleck og Alberto Contador, så jeg vil aldri kunne konkurrere med de som er lettbygde opp lange bakker. Jeg gjorde et forsøk, men måtte slippe teten og klarte så vidt å henge med gruppe to over toppen. Da hadde jeg ligget over syreterskel i 40-50 minutter, og hadde lite å kjøre med resten av etappen.

Når du ikke har trent på mange år bør du ikke gå rett på 20 minutter med hard trening hver dag. Hvis du trener så lenge over syreterskel vil du ikke bygge opp kroppen, men bryte den ned, i hvertfall når du gjør dette hver dag og ikke gir kroppen nok restitusjon. Særlig i fasen når du går fra totalt utrent til å begynne så skal du kjenne deg helt restituert fra forrige økt før du tar en ny. Hvis dette tar mer enn to dager så var forrige økt for hard.

Når det er sagt, så husk at trening kan være så mangt; alt som gjør deg litt anpusten er bra. Velg trapper foran rulletrapp/heis, bruk beina eller sykkel i stedenfor bil osv. All aktivitet forbrenner fett. Så lenge du ligger under syreterskelen vil det meste av energien du bruker komme fra fett, men over syreterskelen vil det ikke være nok oksygen, så da vil det meste av energien komme fra forbrenning av karbohydrater, som gir restproduktet melkesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...