Gå til innhold

Glemt p-pille

Fremhevede innlegg

Gjest Marit
Skrevet

Hei! Jeg glemte å ta pille nummer 4 i første uke av Loette i går. Pleier å ta pillene om kvelden før jeg legger meg (22.00-24.00 tiden), men kom ikke på pillen før rundt 13.00 dagen etter (altså dag), mer en 12 timer for seint. Kjæresten min og jeg hadde sex to ganger denne morgenen (før jeg tok den glemte pillen), og jeg lurer på om det er en fare for at jeg kan bli gravid? Tok pillen med en gang når jeg husket det, og fortsetter som vanlig nå. Men bør jeg ta en angrepille i morgen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du glemmer en pille så skal det ikke ha så stor betydning, etter det jeg har hørt. Men om du føler deg usikker kan du jo alltids ta en angrepille for sikkerhets skyld.

Skrevet

pille nr 4 er "ufarlig" å glemme, fordi det er så tidlig i syklusen at du blir ganske så sikkert ikke gravid uansett.

Skrevet

Tror ikke det er så farlig.. Jeg har gått på microgynon eller noe, og da var det enn sånn tis-greie på 36 timer hvis jeg ikke husker helt feil, og hadde om det hadde gått så lang tid uten en pille, ville jeg da ikke være "sikkret" lenger, hvis du skjønner hva jeg mener.. Jeg mener å si det står om dette i bruksamvisningen for pillene dine, så alt står vel der tenker jeg..

Du burde ringe din lokale helsestasjon og høre hva du burde gjøre der, for dem veit det vet du! :goodbye:

Gjest Ejala
Skrevet

pille nr 4 er "ufarlig" å glemme, fordi det er så tidlig i syklusen at du blir ganske så sikkert ikke gravid uansett.

Det jeg har lært, er at den første og siste uka er verst å glemme. En farmasøyt fortalte meg at p-pillen har egentlig ingen effekt den fjerde uka. Men kroppen rekker rett og slett ikke å sette i gang/fullføre noen eggløsning, før den blir stoppet av p-pillene igjen når vi starter på nytt brett. Glemmer vi derimot en i første uka etter pausen, er der visst en sjanse for at eggløsning kan finne sted likevel. Det samme gjelder den tredje uka, dersom vi fortsetter som om ingenting har skjedd. Glemmer vi en i uke 2, går det bra likevel, fordi da har vi minst en uke med aktive piller på hver "side" av den glemte pillen.

Så jeg hadde nok tatt en angrepille hvis jeg var TS, ja.

Skrevet (endret)

Det jeg har lært, er at den første og siste uka er verst å glemme. En farmasøyt fortalte meg at p-pillen har egentlig ingen effekt den fjerde uka. Men kroppen rekker rett og slett ikke å sette i gang/fullføre noen eggløsning, før den blir stoppet av p-pillene igjen når vi starter på nytt brett. Glemmer vi derimot en i første uka etter pausen, er der visst en sjanse for at eggløsning kan finne sted likevel. Det samme gjelder den tredje uka, dersom vi fortsetter som om ingenting har skjedd. Glemmer vi en i uke 2, går det bra likevel, fordi da har vi minst en uke med aktive piller på hver "side" av den glemte pillen.

Så jeg hadde nok tatt en angrepille hvis jeg var TS, ja.

Men Loette har gestagener som hindrer eggløsning, og hormoner som gir sæden dårlig innpass gjennom livmorhalsen. Så, den fungerer godt om man glemmer dag 4.tbl sier MIN lege, om lavdose-ppiller.

Endret av FatallyYours
Gjest Marit
Skrevet

Tror ikke det er så farlig.. Jeg har gått på microgynon eller noe, og da var det enn sånn tis-greie på 36 timer hvis jeg ikke husker helt feil, og hadde om det hadde gått så lang tid uten en pille, ville jeg da ikke være "sikkret" lenger, hvis du skjønner hva jeg mener.. Jeg mener å si det står om dette i bruksamvisningen for pillene dine, så alt står vel der tenker jeg..

Du burde ringe din lokale helsestasjon og høre hva du burde gjøre der, for dem veit det vet du! :goodbye:

Ettersom jeg tok pillen mer enn 12 timer senere enn det jeg pleier, gikk det over 36 timer mellom de to pillene.. Skal gjøre det ;)

Gjest Marit
Skrevet

Ringte nettopp hjelpetelefonen til SUSS, og damen jeg snakket med der mente at jeg burde ta angrepille ettersom det gikk mer enn 36 timer mellom de to pillene. Så da tar jeg meg en tur på apoteket nå.. Greit å være helt sikker, ettersom jeg ikke ønsker noe barn i en alder av 18 år, og helst vil unngå abort ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...