Gå til innhold

Sunt, godt og grovt brød

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på med baking en god stund, men har ikke funnet den riktige oppskrifter ennå. Vil gjerne ha et helt grovt brød med ulike typer hele korn og kanskje havregryn. Brødene mine blir oft veldig bløte inni og med hard skorpe, så det er vanskelig å få dem ut av formene.

Noen som vil dele en god oppskrift på ekstra grove brød? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt akkurat målene, da jeg bruker å ha i mel på slump.... men hvis du tar utgangspunkt i væsken, så er det nå bare til å fylle på til du kan jobbe med deigen!

Jeg bruker;

5dl skummet kultur

5dl vann

ca 3ss olivenolje

ca2ss sirup

Har alt i en kaserolle og lunker det til fingertemp før jeg rører ut gjæret (fersk gjær)

Ca 5dl sammalt hvete fin

Ca 4dl sammalt hvete grov

Ca 1dl kruskakli

En god dæsj havregryn

En god dæsj linfrø

Litt salt

Litt hvetemel (syns litt hvetemel må til for å binde brødene bedre sammen)

Når deigen er passe smidig så kna den godt sammen, enten for hand eller kjøkkenmaskin

Etterheves ca 45min

Slå deigen ned/kna den sammen igjen, del den i tre deler og kna sammen/form til tre brød.

Jeg bruker brødformer. Trykk brødene på en måte ned i formene, og pensle de med vann. Etterhev til de har hevet seg litt over kanten på formen.

Jeg steker på 180g i litt over en time. Hører når de er ferdig når du kakker på dem. Jeg bruker alltid å smøre formene med litt melange før jeg har brødene i så de slipper taket lettere..

Går sikkert an å bake mye grovere brød enn dette, men jeg synes disse er gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...