Gå til innhold

GU og celleforandringer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tok nettopp celleprøver på GU kontroll og fikk nettopp brev om at jeg må komme tilbake om 6 mnd for å ta nye prøver da det er lette celleforandringer..

Hvor vanlig er dette egentlig? har du fått brev om dette noen gang etter en GU?

Glad jeg drar regelmessig iallefall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandringer for endel år tilbake, var ei naturlig forklaring hos meg da jeg var gravid... Siden da har jeg ikke hatt noen celleforandringer.

Har flere venniner som har/har hatt celleforandringer uten at det har vært noe spesielt.

Ei vennine av meg hadde alvorlgie celleforandringer, de ble bare verre og verre, og det gikk vel så langt at gynekologen kallte det forstadiet til kreft. Hun gikk veldig hyppig til kontroller på sykehuset, og tilslutt så fjernet de en del av livmorhalsen hennes. Siden da så har hun vært helt fin.

Flott at du går regelmessig og tar celleprøver:-) Siden det står lette forandringer så vil jeg anta at det ikke er noe alvorlig, men greit å følge med.

Gjest Invicta
Skrevet

Jeg har også fått beskjed fra min gynekolog at jeg har celleforandringer (eller forresten så kan det ikke være forandringer? da dette er første celleprøven min). Det var noe med antall av en type celler, det var for få. Det var ingenting å være bekymret for men jeg må ta en ny celleprøve innen 6 mnd. Sannsynligvis var alt helt fint, sa gynekologen. Så da får vi tro på det.

Er litt bekymret likevel, jeg da. Men greit å få det sjekket mange ganger og ikke en gang for lite!

Skrevet

Det er vanlig, ja. Jeg hadde såpass celleforandringer at de måtte gjøre et inngrep, og ble helt fin etterpå.

Skrevet

Takk for svar :)

Det står også i brevet at det er ingenting å bekymre seg over..så leser man litt på nettet og der står det at celleforandringer kan være starten på kreft.. Pokker,selvfølgelig blir man bekymret da! men jeg regner med at om det hadde vært "store" forandringer så hadde man blitt kalt inn tidligere.. Men det kan jo tenkes at dette er starten på store forandringer. Åååhhhh,liker virkelig ikke tanken på å gå i 6 mnd å vente.

Lurer på hva det kan være. Hva er grunnen til celleforandringer og hva kan man oppdage,er det kun kreft? Og graviditet?

Vil gjerne ha flere svar og erfaringer :)

Skrevet

Det er vanlig, ja. Jeg hadde såpass celleforandringer at de måtte gjøre et inngrep, og ble helt fin etterpå.

Unnskyld at jeg spør.. Hva var det for noe? Var det kreft da eller?

Bra at det gikk fint :)

Skrevet

jeg hadde nylig grove celleforandringer med dysplasi, forstadiet til kreft. ble konisert, dvs tok mye av livmorhalsen, men de sa den gang at det tar mange år før celleforandringer blir kreft, så ta det med ro :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har også hatt celleforandringer. Etter første prøve fikk jeg beskjed om at det var celleforandringer, men siden disse kan gå tilbake av seg selv så venter man 6 måneder med å ta neste prøve. Viser denne fortsatt celleforandring blir man kalt inn til behandling, da gjerne konisering som går ut på at man fjerner området i livmorhalsen som har celleforandringer.

Jeg fikk beskjed om at endringer i bakteriefloraen, som f.eks. ny sexpartner kunne forårsake celleforandringene. Hvis noe slikt var årsaken ville de gå tilbake av seg selv. Jeg fikk også beskjed om at hvis det var "farlige" celleforandringer, ville det ta 15+ år før det utviklet seg til livmorhalskreft.

Med andre ord, ingenting å bekymre seg for. Man tester to ganger for å forsikre seg om at man trenger videre behandling, og selve koniseringen tok vel 15 minutter og jeg var klar til å dra fra sykehuset med en gang etterpå.

Skrevet

Det var celleforandringer, p.g.a store blødninger som følge av det, ble det foretatt et inngrep :)

Skrevet (endret)

Det var celleforandringer :)

Her kan du lese litt om det. :)

Endret av _Mata Hari_
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, jeg har fått samme beskjed. Det er INGENTING å bekymre seg for - les innleggene over. Ikke tenk på dette før du skal inn til kontroll om 6 mnd. I 99,99 % av tilfellene har celleforandringene gått tilbake av seg selv, og i de resterende følger legen deg opp for å se om de evt. skal foreta et inngrep (fjerne deler av livmorhals).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...