Gå til innhold

Verneverdig bolig


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Er det noen her som har greie på verneverdige boliger og deres verdi?

Har nettopp fått vite at min far og søster sammen har kjøpt boligen han har leid gjennom hele sitt voksne liv. Til en latterlig billig penge, som min søster mener er fordi boligen er verneverdig.

Den dagen vår far er borte så eier hun da 75% av boligens verdi og må betale ut meg med de resterende 25%. Hun mener at verdien da vil være lik det den er i dag fordi boligen er verneverdig. Stemmer dette?

Det er snakk om en liten enebolig i relativt dårlig stand pr dags dato, samt 4 mål tomt og et gammelt uthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må nesten ha litt mer informasjon om boligen først.

Er det en verneverdig bolig i et verneverdig område?

Hvilken stilepoke er boligen fra?

Evnt: Hva gjør den verneverdig?

Jeg har jobbet en del med verneverdige bygg.

Endret av Strenge Frk.Gerd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Må nesten ha litt mer informasjon om boligen først.

Er det en verneverdig bolig i et verneverdig område?

Hvilken stilepoke er boligen fra?

Evnt: Hva gjør den verneverdig?

Jeg har jobbet en del med verneverdige bygg.

Jeg vet ikke så mye egentlig, ble bare litt forundret over dette med verdien..

Boligen ligger nær Skien i et område hvor en "godseier" bygget mange mindre hus for sine arbeidsfolk for noen generasjoner siden. Nå skal alle disse boligene selges og akkurat denne boligen skal vist være fra slutten av 1600 tallet. Og det skal vist være alderen som gjør den verneverdig. De naboboligene som skal selges har en mer normal verdi.

Er vist snakk om at det kun er utvendig som må beholdes slik det ser ut i dag..

Stilepoker har jeg ikke peil på, ser ut som et helt vanlig rødt lite hus i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfellet at bygget er så gammelt, så vil det enten allerede være fredet eller bli det ganske snart, ev stå under ganske restriktivt vern. I såfall gjelder det hele bygget, inne og ute. Dette er info som bør stå i prospektet, men det er ikke alltid det gjør det så sjekk med kommunen.

I stor grad vil det påvirke hva man kan gjøre med huset og tomt, så det vil påvirke salgsverdien kraftig. Din søster kan ikke regne med å kunne gjøre som hun vil ved oppussing og restaurering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis det er tilfellet at bygget er så gammelt, så vil det enten allerede være fredet eller bli det ganske snart, ev stå under ganske restriktivt vern. I såfall gjelder det hele bygget, inne og ute. Dette er info som bør stå i prospektet, men det er ikke alltid det gjør det så sjekk med kommunen.

I stor grad vil det påvirke hva man kan gjøre med huset og tomt, så det vil påvirke salgsverdien kraftig. Din søster kan ikke regne med å kunne gjøre som hun vil ved oppussing og restaurering.

Selv så vet jeg ikke annet enn hva søsteren min forteller.. Men, ifølge henne så skal det ikke være snakk om fredning. Var kun utvendig det måtte beholde sin opprinnelige stil.

Nå er ikke denne boligen lagt ut for salg offentlig, kun et tilbud min far fikk da han har bodd der de siste 76 åra!

Jeg mistenker at det er grunnen til at prisen er så lav og at det ikke er fordi boligen er verneverdig.. Finnes det ikke noe som heter: "å ha hevd" på en eiendom når man har disponert den over en viss periode?

Kan jo legge til at boligen nå ble kjøpt for 85 t kr, og det er et fult beboelig hus selv om det nok trenger oppussing.

Syns dette virker litt rart jeg.

De andre husa som også skal selges i samme område blir solgt for mellom 3 og 6 hundre tusen. De har ikke så stort uthus og tomten er på 2 mål istedet for 4 som er tilfelle her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har greie på verneverdige boliger og deres verdi?

Har nettopp fått vite at min far og søster sammen har kjøpt boligen han har leid gjennom hele sitt voksne liv. Til en latterlig billig penge, som min søster mener er fordi boligen er verneverdig.

Den dagen vår far er borte så eier hun da 75% av boligens verdi og må betale ut meg med de resterende 25%. Hun mener at verdien da vil være lik det den er i dag fordi boligen er verneverdig. Stemmer dette?

Det er snakk om en liten enebolig i relativt dårlig stand pr dags dato, samt 4 mål tomt og et gammelt uthus.

Nei, det kan jeg ikke skjønne at det skal være noen automatikk i. Når boet skal gjøres opp etter deres far er det naturlig at eiendommen takseres og denne taksten er det du skal forholde deg til. Om huset er vernet/fredet kan det ha betydning for taksten, men det er det takstmannen som vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Nei, det kan jeg ikke skjønne at det skal være noen automatikk i. Når boet skal gjøres opp etter deres far er det naturlig at eiendommen takseres og denne taksten er det du skal forholde deg til. Om huset er vernet/fredet kan det ha betydning for taksten, men det er det takstmannen som vurderer.

Det var det jeg også trodde, at en ny takst skal ligge til grunn, når den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har greie på verneverdige boliger og deres verdi?

Har nettopp fått vite at min far og søster sammen har kjøpt boligen han har leid gjennom hele sitt voksne liv. Til en latterlig billig penge, som min søster mener er fordi boligen er verneverdig.

Den dagen vår far er borte så eier hun da 75% av boligens verdi og må betale ut meg med de resterende 25%. Hun mener at verdien da vil være lik det den er i dag fordi boligen er verneverdig. Stemmer dette?

Det er snakk om en liten enebolig i relativt dårlig stand pr dags dato, samt 4 mål tomt og et gammelt uthus.

uansett om det er verneværdig , om hun har betalt 75 % av huset så er 75 % hennes , og da er det bare de resterende 25 % dere skal dele ved arv . altså 12,5 % til deg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke skjønne at det skal være noen automatikk i. Når boet skal gjøres opp etter deres far er det naturlig at eiendommen takseres og denne taksten er det du skal forholde deg til. Om huset er vernet/fredet kan det ha betydning for taksten, men det er det takstmannen som vurderer.

Dette stemmer selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også trodde, at en ny takst skal ligge til grunn, når den dagen kommer.

enig i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

uansett om det er verneværdig , om hun har betalt 75 % av huset så er 75 % hennes , og da er det bare de resterende 25 % dere skal dele ved arv . altså 12,5 % til deg .

Hun har betalt 50% nå, så arver hun 25% og har da totalt 75%, de resterende 25% er mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har betalt 50% nå, så arver hun 25% og har da totalt 75%, de resterende 25% er mine :)

Åja sånn ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...