Gå til innhold

Lystette gardiner du liksom!


lille katt

Anbefalte innlegg

Vi trenger å ha det aldeles stappmørkt på soverommet for å unngå tidlige oppvåkninger. Nå har vi et Tupplur rullegardin fra Ikea (som forøvrig har utrolig dårlig kvalitet, blir buklete og hullete bare man ser på det!) INNI vinduskarmen. Vinduet er 160 cm. Gardinet er lystett, men lyset slipper jo inn langs kantene. Det er en persienne på vinduet fra før, og vi har prøvd å montere Tupplur både innenfor og utenfor persiennen, uten særlig hell.

På et annet rom har vi Tupplur UTENPÅ vinduskarmen med samme resultat - lyset slipper inn langs kantene.

Nå har vi en aldeles håpløs nødløsning med oppklipt Tupplur hengt på spiker inni vinduskarmen, persienne utenpå der, og et laken stiftet opp med tegnestifter utenpå der igjen :ler:.

Hjelp? Hvordan kan vi få det stappmørkt uten å måtte spikre lemmer foran vinduene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Sette på snuppa sovemaske foran øynene?

Neida... Hva med å kjøpe et ganske kraftig stoff, sy noen lag på utsiden av hverandre og bruke borrelås til å feste det til vinduskarmen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Borrelås langs kanten på gardina, og borrelås langs kanten på vinduet fungerer fantastisk :)

Har dette på sommarstugan i Sverige, og lyset slipper ikke inn på noen kanter og det er så deilig å kunne sove til man selv våkner - ikke til lyset treffer en i øynene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fest aluminiumsfolie på vinduet. Det gjorde jeg da sønnen min våknet halv fem hver morgen. Da var jeg desperat. Brukte tape til å feste sammen strimlene og tapet de fast i vinduskarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger noe som kan åpnes/fjernes uten mikk om morgenen :). Det blir jo lystett med Tupplur + rullegardin + laken også, men det kan jo ikke trekkes fra om morgenen, liksom! Så aluminiumsfolie, sovemaske og borrelås utgår (men takk for innspill likevel).

Ingen gode gardintips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Det er jo ikke vanskelig med borrelås da.

På sommarstugan så drar jeg opp rullgardinen like lett som en helt vanlig rullgardin - jeg bare trekker den litt til meg for å løsne den fra borrelåsen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pucifer

Kom på at det kanskje kan hjelpe å ha en gardinstang som går et stykke ut på hver side av vinduet - altså bredere enn hva vinduet er.

Så kjøpe gardiner som er tykke og tunge og henge opp. Kommer kanskje ikke så mye lys inn dersom det er litt vegg mellom glippene på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig med borrelås da.

På sommarstugan så drar jeg opp rullgardinen like lett som en helt vanlig rullgardin - jeg bare trekker den litt til meg for å løsne den fra borrelåsen først.

Aha - da skjønner jeg bedre. Jeg fikk ikke med meg at det var rullegardin du mente, men det virket jo ganske lettvint. Har du rullegardinene inni vinduet eller utenfor listene?

Ulempen er at vinduet er 160 cm - har hittil bare funnet Tupplur som er 160, og det er et forbanna drittprodukt (sagt av en Ikea-elsker). Vi måtte sage av noen cm av den forrige Tuppluren uten at det ble helt vellykket (vanskelig å montere den inni vinduet). I tillegg er det murvegg, slik at det er et herk å montere slike ting rett på veggen. Har vanlige gardinstenger, men det skal litt til før vi begynner å bore på nytt.

Nå slo deg meg at man kanskje kan bruke gardinvaier og lystett stoff - det er sikkert mulig å henge opp kliss inntil vinduskarmene/-listene uten å måtte bore i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Gardinvaier er nok ikke dumt nei. Har det på datarommet her hjemme for å få det så tett som mulig - rommet ligger ut mot gaten og vi vil ikke at noen skal klare å se inn.

Rullgardinen har vi som en vanlig gardin. altså ikke inni vinduet. Også er borrelåsen på karmene rundt vinduet mot deg når du står foran vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å unngå å bore mer i murveggene, derfor er jeg skeptisk til rullgardin "utenpå" vinduet.

Nala: kjenner til dem, men ja - de koster skjorta :).

Ingen som vet hvor man kan få kjøpt lystett stoff som metervare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansen&Dysvik mener jeg har lystett stoff som metervare, og da jeg jobbet på Maxbo Alna hadde vi det der også - hvis du er i Oslo-området. Ellers ville jeg hørt i de fleste selv-respekterende interiørforretninger - Princess, Bohus, andre som kan ha mye metervare. Kid har sjelden metervare. Men pass på at stoffet du får er lystett, og ikke mørkleggende! et 100% lystett stoff (som det kalles) er gjerne hvitt/grått med belegg på baksiden. er samme stoff omtrent som brukes til rullegardiner av bl.a. Vista Norge og Kirsch.

Deretter ville jeg brukt dette stoffet til å fore gardiner med. Gardinstoffet trenger ikke være så tykt, for da blir gardinene veldig tunge og stive. Bomullskvalitet er som regel greit. Vask gjerne stoffet først for å unngå krymp. Med såpass bredt vindu ville jeg iallefall gått for to høyder - med lystette gardiner bør du passe på å ikke få for smalt stoff med for lite rynker, for jo mer stoff og rynker du har jo mer lystetthet. La dem også henge utenfor vinduskarmen et stykke (femten til tyve cm på hver side) samt over og under, og heng dem fra skinne festet på vinduskarmen om nødvendig. Da får du dem helt inn til vinduet.

Vi pleide å regne 50-70% ekstra rynker på vanlig vindu for at det skulle bli pent fortrekt. På 160 cm bredde blir det mellom 240 og 280, så to høyder burde gå, hvis stoffet har vanlig gardinbredde på 130-150 cm.

dette burde gjøre det en del mørkere i alle fall. For best resultat kan du kombinere med en persienne hengt innvendig i vinduet :)

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brune "Gisle" gardiner fra Kid på soverommet, og det blir veldig mørkt når de er trukket for. Er maljer på de, så de er veldig lette å trekke fra og igjen også. De finnes også i svart, og da blir det sikkert enda mørkere i rommet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...