Gjest Serena Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Er det noen vanlige matbutikker som selger sushi? tenker sånn ferdig oppsett. Har sett det i frossendisken på en butikk. Ute etter både fersk, frossen, vil høre hva som finnes.
Brunhilde Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Jeg har sett brett med ferdig sushi på Ultra og Meny.
Twink Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 De brettene smaker py... Absolutt ikke å anbefale, jeg elsker sushi, men de klarte jeg ikke å spise opp en gang, og i tillegg kostet de like mye som det jeg vanigvis betaler på sushi sjappene rundt her jeg bor. De "kit" greiene har jeg ikke prøvd, men er mange butikker som selger de. Da inneholder jo hver pakke alt man trenger for å lage sushi på egenhånd. Om du prøver de, gi en tilbakemelding på hvordan de var!
Perelandra Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 Jeg har kjøp ferdig sushi på meny, obs og smart club, og synes de smaker godt. Har også prøvd frossen sushi fra Ica, men den var ikke noe særlig og frister ikke til gjentagelse. Jeg har lyst til å lære meg å lage sushi fra bunnen av, men har ikke tatt sjansen enda.
Pingting Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 De har det ofte på Meny, Ica og Mega - generelt store supermarkeder - men jeg må si meg enig med Twink: de smaker IKKE godt. Risen blir ofte litt tørr og hard, og de har en tendens til å bruke alt for mye eddik. Fisken er ofte daff også, sitter helt sammenklistret med risen og er tørr på overflaten. Men det er jo mange som liker disse, så du kan jo prøve et brett? Det er ikke så vanskelig å lage selv altså, Perelandra! Å bløtlegge og koke risen tar litt tid, ellers var det vanskeligste å lære seg akkurat hvordan de ulike bitene blir best (for eksempel at det er lurt å klemme risen til nigriene ganske godt sammen, ellers går de i oppløsning når du prøver å løfte dem ). Å rulle makier kan være bittelitt vanskelig første gangen, men også det går veldig greit etterhvert.
Twink Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 Hvordan type fisk bruker du Pingting, og hvor kjøper de denne hen? Har alltid hatt lyst til å prøve å lage hjemme, men skeptisk til fisk/kvalitet og hørt at det er vanskelig å lage ris...
Perelandra Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Jeg liker godt rå salmalaks, har du erfaring med å lage sushi av den Pingting?
Pingting Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Hvordan type fisk bruker du Pingting, og hvor kjøper de denne hen? Har alltid hatt lyst til å prøve å lage hjemme, men skeptisk til fisk/kvalitet og hørt at det er vanskelig å lage ris... Jeg liker godt rå salmalaks, har du erfaring med å lage sushi av den Pingting? Salma er veldig fint å bruke! Siden det er oppdrettslaks, er sjansen for at det er sånne små faenskaper i den tilnærmet null. Ellers bør alt man bruker ha vært frossent, så det beste er vel å kjøpe i fiskebutikk (helst en ordentlig en, der kan de mye mer) og eventuelt fryse i et døgn eller noe sånt selv. Det skal ta knekken på det meste. Jeg har brukt tunfisk, både frossen og fersk, men var ikek særlig imponert over det. Scampi spiser jeg ikke av etiske/miljøhensyn, men jeg har prøvd å lage maki av avnlige, norske reker og det var kjempegodt! Kongekrabbe får man jo også tak i ganske billig til tider - har ikke prøvd det selv, men det er jo veldig godt i vanlig sushi. Også har jeg laget selv med kveite, det var en suksess! Neste gang har jeg tenkt å prøve meg på kamskjell og se om de man kjøper frossene er noe gode. Hvis man bor i Oslo og har lyst til å prøve litt mer eksotiske ting, så har de et lite utvalg av frossen fisk på Japan Torget på Majorstua. Ris er ikke vanskelig i det hele tatt, man må bare vite hva man gjør! Jeg pleier å følge denne oppskriften fra punkt til prikke, og det blir veldig bra hver gang! Har laget både i riskoker og i vanlig kjele. Det er ganske viktig både med skylling, bløtlegging og riktig koking (IKKE ta av lokket og IKKE rør!) for at den skal bli så klissete som mulig.
Thomasine Skrevet 26. juli 2010 #10 Skrevet 26. juli 2010 Sushi er godt!! Liker bedre de som kommer fra restauranter, og vi er så heldige at vi kan gå til den nærmeste!! Har kjøpt på Smartklub noen ganger og den er god, men får jeg velge tar jeg fra kroa her borte... Men syns vi får alt for lite av den syltede ingefæren og av wasabien (det grønne sterke). Har kjøpt et glass og en tube på Ultra, men det smakte så dårlig at det gikk rett i søpla!! Verken gubben eller jeg likte den. Til dere som kjøper egen, hvilket merke bruker dere? Hvilken ingefær og wasabi skal jeg kjøpe??!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå