Gå til innhold

Forskjeller i puls


Vofsitofsi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er jente, 25 år, ca 172 høy og rundt 70 kg. Min venninne er like gammel, litt lavere og veier kanskje rundt 75 kilo. Vi er begge i nokså god form, vil jeg anta.

Men når vi er ute på joggetur sammen (vi har begge identiske pulsklokker), ligger venninna mi mye lavere i puls enn det jeg gjør. Hun kan jogge lett og ligge i sone 1, på rundt 125 i puls, mens jeg ligger i sone 3 med høy puls på rundt 155 når jeg jogger i samme tempo. Jeg føler ikke at jeg er noe sliten eller andpusten når jeg jogger slik, men likevel er pulsen høy.

Noen som har noe forklaring på hvorfor vi er så forskjellige slik? Ikke at det gjør så mye, det bare irriterer meg at jeg spretter opp i puls nesten uten at jeg føler jeg blir andpusten engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være en masse grunner til det med pulsforskjeller. Noen;

- Ulikt stoffskifte (høyere gir høyere puls)

- Om en av dere bruker astmamesisiner (øker puls)

- Veltrente har vanligvis lavere puls (men du sier jo dere er i lik fysisk form)

- Inntak av koffein øker puls

etcetc

Folk er forskjellige. Min puls er høy oftest og går fort opp om jeg gjør noe. Har bare hatt det slik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er jente, 25 år, ca 172 høy og rundt 70 kg. Min venninne er like gammel, litt lavere og veier kanskje rundt 75 kilo. Vi er begge i nokså god form, vil jeg anta.

Men når vi er ute på joggetur sammen (vi har begge identiske pulsklokker), ligger venninna mi mye lavere i puls enn det jeg gjør. Hun kan jogge lett og ligge i sone 1, på rundt 125 i puls, mens jeg ligger i sone 3 med høy puls på rundt 155 når jeg jogger i samme tempo. Jeg føler ikke at jeg er noe sliten eller andpusten når jeg jogger slik, men likevel er pulsen høy.

Noen som har noe forklaring på hvorfor vi er så forskjellige slik? Ikke at det gjør så mye, det bare irriterer meg at jeg spretter opp i puls nesten uten at jeg føler jeg blir andpusten engang :P

Eller dere har forskjellig makspuls. Siden du nevner soner går jeg ut i fra at du allerede har testet deg (og ikke regnet deg ut ifra 220-alder).

Hva er din, og hva er hennes makspuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg ville nok tro at vi er i nokså lik form, men jeg trener nok kanskje hyppigere enn det hun gjør, mens hun har en mer aktiv hverdag på jobb.

Jeg spretter opp i puls for omtrent ingenting, selv om jeg ikke føler jeg blir andpusten eller sliten. Er det noe jeg kan gjøre for å prøve å få en lavere "arbeidspuls"? Vil tro at det kanskje er gunstigere for kroppen å ligge på lavere puls når man jobber over lengre tid, for eksempel hvis jeg jogger 30-45 min. Eller? Kan intervalltrening gjøre så jeg får en lavere puls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dere har forskjellig makspuls. Siden du nevner soner går jeg ut i fra at du allerede har testet deg (og ikke regnet deg ut ifra 220-alder).

Hva er din, og hva er hennes makspuls?

Jeg har ikke testet meg, men har plotta inn alder, høyde, kjønn og vekt på pulsklokka, så det sies iallfall at den likevel skal være veldig nøyaktig, selv om jeg ikke har lagt inn egenmålt makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke testet meg, men har plotta inn alder, høyde, kjønn og vekt på pulsklokka, så det sies iallfall at den likevel skal være veldig nøyaktig, selv om jeg ikke har lagt inn egenmålt makspuls.

Det funker ikke så bra. Dere bør kjøre en test. Det er ikke en gøy test, men du får mye igjen for det.

Når det gjelder tempo vs puls, så er ikke det nødvendigvis et mål på hvor god form man er i.

Hvis man har dårlig løpeteknikk sløser man gjerne energi på bevegelser i andre retninger enn fartsretningen, steget kan være feil. Man kan ha forskjellig lengde på beina, etc.

Det som er det beste målet på form er hvor fort man går fra arbeidspuls og ned til rolig puls når man stopper. Jo raskere det skjer jo bedre form er man i.

Samt at man kan måle hvilepuls. Lav hvilepuls = god form.

Makspulstest i motbakke:

• Oppvarming

• Intervalldrag på 3 minutter. Løp så jevnt og fort som mulig

• Aktiv pause på maksimalt 3 minutter. Gjennomføres ved at man jogger ned til start igjen.

• Ny intervall. Løp først 2 ½ minutter med samme intensitet som på første drag. Øk deretter til maksimal intensitet og fortsett til du er utmattet

• Mål hjertefrekvensen med en gang du stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke så bra. Dere bør kjøre en test. Det er ikke en gøy test, men du får mye igjen for det.

Når det gjelder tempo vs puls, så er ikke det nødvendigvis et mål på hvor god form man er i.

Hvis man har dårlig løpeteknikk sløser man gjerne energi på bevegelser i andre retninger enn fartsretningen, steget kan være feil. Man kan ha forskjellig lengde på beina, etc.

Det som er det beste målet på form er hvor fort man går fra arbeidspuls og ned til rolig puls når man stopper. Jo raskere det skjer jo bedre form er man i.

Samt at man kan måle hvilepuls. Lav hvilepuls = god form.

Takk for godt svar! Får vel teste ut dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...