koldbruna Skrevet 1. oktober 2003 #101 Skrevet 1. oktober 2003 Da jeg giftet meg for 7 år siden valgte jeg og beholde pikenavnet mitt som mellom navn.Noe jeg i dag er glad for da det er flere som heter akkurat det samme som meg. koldbruna
Andersdatter Skrevet 1. oktober 2003 #102 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg skal ta min kjæres etternavn, og ha mitt eget som mellomnavn!
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #103 Skrevet 2. oktober 2003 Nei, man er ikke likestilt så lenge mor kan nekte å skrive under papirene på delt foreldreansvar, selv om far har erkjent seg farskapet, har ungen 50% og har delt oppveksten med barnet. Her i landet er det kvinnen som har ALLE rettigheter når det kommer til barnet - far får finne seg i å punge ut han. En liten avsporing, men jeg er mildt sagt frustrert over tilstandene. Likestilling my ass! La Flaca
Nikki Skrevet 2. oktober 2003 #104 Skrevet 2. oktober 2003 Jeg har beholdt mitt pikenavn og tatt hans i tillegg... Men jeg bruker jo bare hans navn til vanlig.. Synes det hører med å ta sin manns etternavn ved ekteskapsinngåelse..
Gjest Poirot Skrevet 2. oktober 2003 #105 Skrevet 2. oktober 2003 Her snakket jeg om likestilling i forhold til navneloven. Barneloven sier at man har rett til å gå til rettssak hvis man ikke blir enige om hvordan foreldreansvaret skal deles: § 34. Foreldreansvaret når foreldra er eller har vore gifte. Foreldre som er gifte, har foreldreansvaret saman for sams barn. Foreldre som separerer eller skil seg, kan avtale at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at ein av dei skal ha det åleine. Inntil avtale eller avgjerd etter tredje stykket eller § 38 ligg føre, har dei foreldreansvaret saman. Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret, kan kvar av dei reise sak om spørsmålet for retten. Er dei samde om det, kan saka istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om kven som skal ha foreldreansvaret og kven barnet skal bu saman med, gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Avgjerda skal først og fremst rette seg etter det som er best for barnet. Partane skal møte til mekling før saka vert ført inn for retten eller fylkesmannen. Departementet gjev nærare forskrifter for slik mekling. Ekteskapslova §§ 26 og 26 a gjeld tilsvarande. Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8, 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998). Vert endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). § 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte. Når foreldra ikkje er gifte, har mora foreldreansvaret åleine. Foreldra kan likevel etter avtale gje melding til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine. Blir foreldra usamde om foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med fast, kan kvar av dei reise sak etter reglane i § 34 tredje stykket. Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast berre saman med den eine, gjeld reglane i § 35 b.
Gjest lekebøll Skrevet 2. oktober 2003 #106 Skrevet 2. oktober 2003 Synes det hører med å ta sin manns etternavn ved ekteskapsinngåelse.. Øhm.... Hvorfor det?
Gjest Poirot Skrevet 2. oktober 2003 #107 Skrevet 2. oktober 2003 Synes det hører med å ta sin manns etternavn ved ekteskapsinngåelse.. Selv har jeg er meget sjelden etternavn, mens min samboer har et mer vanlig. Mener du virkelig at man skal bytte fra å hete noe som under 20 i Norge heter, til eks Hansen/Jensen?? Min identitet og familiehistorie er knyttet til mitt familienavn, og jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med det. Synes allikevel det er koselig at en familie har felles navn, men det er da slettes ingen nødvendighet.
blåveis Skrevet 2. oktober 2003 #108 Skrevet 2. oktober 2003 Synes det hører med å ta sin manns etternavn ved ekteskapsinngåelse.. unnskyld meg??? blir bare sliten inni meg og lei meg når jeg ser slikt
Pip Skrevet 2. oktober 2003 #109 Skrevet 2. oktober 2003 Selv har jeg er meget sjelden etternavn, mens min samboer har et mer vanlig. Mener du virkelig at man skal bytte fra å hete noe som under 20 i Norge heter, til eks Hansen/Jensen?? Min identitet og familiehistorie er knyttet til mitt familienavn, og jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med det. Synes allikevel det er koselig at en familie har felles navn, men det er da slettes ingen nødvendighet. Slik var det med oss òg, så her vart det han som bytte namn... Kjekt med sams namn, men ser ikkje logikken i kvifor det alltid skal vere mannen!
*marte* Skrevet 6. oktober 2003 #110 Skrevet 6. oktober 2003 Den samme diskusjonen om og om igjen... Og alltid en eller annen "rødstrømpe" som må reagere på det. Ja, ja :-? Her i huset er det i hvert fall full likestilling, og ingen diskriminering for hverken det ene eller andre kjønnet. Vi skal begge bytte navn. Begge har foreldre med forskjellige navn, og alle fire navnene har ca hundre bærere. Han har nå sin fars navn, jeg har min mors. Vi skal begge bytte til hans mors navn. (Hvis noen skjønte hva jeg mente )
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #111 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har tatt mannen min sitt etternavn og gir blaffen i om noen blir "lei seg", irritert eller provosert når de leser dette. Det vil alltid være delte meninger om dette, og dette er altså måten JEG har valgt å gjøre det på... Slik jeg respekterer de som beholder navnet sitt bør også respektere valget MITT! Dette er forøvrig et utslitt diskusjonsemne... Hilsen Brudejenta som giftet seg i juli
Miracl3 Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter #112 Skrevet 6. oktober 2003 For en håløs diskusjon dette har blitt
Pip Skrevet 6. oktober 2003 #113 Skrevet 6. oktober 2003 For en håløs diskusjon dette har blitt Det vert det kvar gong dette emnet er oppe...
Gjest blåveis ikke innlogget Skrevet 7. oktober 2003 #114 Skrevet 7. oktober 2003 unnskyld meg??? blir bare sliten inni meg og lei meg når jeg ser slikt jeg blir ikke lei meg for at Nikki har byttet etternavn, men jeg blir lei meg når hun påstår at det "hører med" ser du forskjellen?? det er forresten ganske umodent å begynne å latterliggjøre de som ikke vil bytte navn med kommentarer som "Og alltid en eller annen "rødstrømpe" som må reagere på det" det er det jeg reagerer mest på i denne debatten.. valg er bra og alle bør ha respekt for det de velger.. men å henge ut andre og påstå at noe "hører med" eller er "naturlig" synes jeg er respektløst ellers er temaet svært utdebatert.. så jeg sier takk for meg!!
Gjest *marte* unplugged Skrevet 7. oktober 2003 #115 Skrevet 7. oktober 2003 det er forresten ganske umodent å begynne å latterliggjøre de som ikke vil bytte navn med kommentarer som "Og alltid en eller annen "rødstrømpe" som må reagere på det" Det var ikke akkurat deg jeg siktet til med min kommentar, men en eller annen gjest (vet ikke om det er samme hver gang) som klikker og roper ut de værste beskyldninger hver gang dette temaet er oppe. Som f.eks at de som bytter navn er underkuede husmødre uten evne for egne tanker ol. ellers er temaet svært utdebatert.. så jeg sier takk for meg!! Helt enig! (Er enig med deg ellers også jeg, at navnebytte ikke nødvendigvis hører med. ) Marte - med foreldre med forskjellig etternavn, og helsøster med farens navn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå