Gå til innhold

Skal dere ta mannens etternavn ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

det er det som er problemet.. de som mener at det at kvinnen skal bytte er "naturlig" og som gjør narr av tilfeller der menn bytter (den er slemme)

Er tildels enig med deg her, samtidig kan det noen oppfatter som naturlig være det som er riktig for de. Naturlighet er ingen undertrykkelse, men hvis de gjør narr av menn som velger å bytte navn er dette en diskriminering hvis de mener at bytte er "lite manndig" :D :D

Godt vi ble enige om noe da gjest :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt min manns navn til etternavn og pikenavnet mitt som mellomnavn - og jeg føler meg ikke mindre verdt eller diskriminert av den grunn :roll:

Har tatt min manns navn fordi det finnes omternt 30 med det navnet i Norge, og mitt navn? Eh...omtrent 9000 tror jeg :ler:

Skrevet

Ja, jeg skal ta min kjæres navn i tillegg til mitt gamle etternavn,

Han skal ikke ha mitt navn i tillegg.

Jeg synes dette blir en personlig sak. For ham var det helt greit om jeg ikke ville ha hans navn, men han ville at jeg skulle ha mitt gamle etternavn i tillegg uansett. Jeg vil ha hans navn på grunn av at jeg elsker gamle tradisjoner og føler at dette er en fin måte å vise at vi hører sammen på.

Han tar ikke mitt navn. Det er klart at jeg hadde syntes det var fint om han ville ha hatt mitt navn i tillegg til sitt gamle, men som han sa til meg. Det er et valg man selv må ta og uansett hva man velger er det jo ikke sånn at man elsker hverandre mindre eller mer avhengig av hva man velger...

Skrevet

jeg skal ta min kjæres etternavn og ikke ha mitt lenger.

Skrevet

Me har begge mitt 'gamle' etternamn. Hans tidl. etternamn (som eg vil tru har omlag 100 000 berarar i Noreg :blunke: ) er det ingen av oss som har. Enkelt og greit. (Orkar ikkje fleire etternamn eller eit mellomnamn og sånn... det er nok med eitt!)

Og - denne diskusjonen har vore oppe så mange gonger før - kvifor er det alltid nokon (gjester) som MÅ fortelje alle som byter namn kor kua dei er? Herlighet - trur vel neppe det er nokon menn som tvingar dei!! Og kva med min stakkars mann då? :roll:

Gjest en uten nick
Skrevet

Nei, her skal ikke byttes noe navn. Kan ikke skjønne hvorfor man bytter navn bare fordi man gifter seg. Da mener jeg både menn og kvinner, skjønner ikke poenget.

Man er ikke mindre familie selv om man har forskjellig navn, og det er IKKE upraktisk i forhold til barn etc. Våre barn har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn, og det er overhodet ikke upraktisk. Ikke føler vi at vi ikke er noen ordentlig familie heller siden vi ikke har samme etternavn...

Skrevet
Man er ikke mindre familie selv om man har forskjellig navn' date=' og det er IKKE upraktisk i forhold til barn etc. Våre barn har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn, og det er overhodet ikke upraktisk. Ikke føler vi at vi ikke er noen ordentlig familie heller siden vi ikke har samme etternavn...[/quote']

Greit. Det er di oppleving, og dykkar val. At me er andre her som opplever det annleis - til dømes at det vert meir tydeleg at me er familie når alle har same etternamn - er det så grusomt vanskeleg å svelgje? :roll:

Ja til ulikskapane, seier eg!

Gjest n som ikke har nick
Skrevet

Pip - klart vi er forskjellige. Jeg reagerer bare når jeg ser folk som ikke har familie sammen forklare med denstørste selvfølgelighet at man blir MER familie og at det er mer praktisk mtp ungene med samme etternavn. Vel - en hilsen fra verden utenfor den rosa brudeskyen: Familietilhørighet og familiefølelse er ikke avhengig av felles etternavn, like lite som det er PRAKTISK at man ahr samme etternavn.

Skrevet

Har ikke helt bestemt det ennå, men jeg tror kanskje vi skal ta etternavnet til bestefaren hans fordi vi skal overta gården hans og det er også svigermors pikenavn! Jeg kommer til å beholde mitt mellomnavn for det er navnet som har vært i alle år på den gården jeg skal overta! Syns også det er mest praktisk med felles navn når man får barn! Men det er nå min mening....

Skrevet

Jeg har tenkt en del på dette med etternavn. Jeg har et litt sjeldent etternavn selv. Glad for det, men han har også et sjeldent etternavn. Og siden jeg også er en romantiker og litt gammeldags kommer jeg til å ta etternavnet hans. Orker ikke å ha to etternavn. Men hadde han hett Andersen hadde jeg beholdt mitt eget.

Skrevet
Pip - klart vi er forskjellige... Vel - en hilsen fra verden utenfor den rosa brudeskyen: Familietilhørighet og familiefølelse er ikke avhengig av felles etternavn' date=' like lite som det er PRAKTISK at man ahr samme etternavn.[/quote']

...det er her eg ikkje tykkjer det ser ut som om du godtek at me ser og opplever det ulikt! Og ver grei å ikkje snakke om 'rosa brudesky' - det verkar usannsynleg nedlatande på dei som har valt noko anna enn det DU meinar er best!

Når eg seier at me er ulike, og må repsektere det, meinar eg fylgjande:

1) Viss du tykkjer det er noko stort tull å skifte namn, og at idetiteten din ligg i etternamnet ditt (og mannen din sin identitet i namnet hans) - javel, det er heilt OK for meg.

2) Viss eg tykkjer det er flott at mann og kone heiter det same, fordi det gjev ei heilt konkret kjensle og eit signal til omverda om at me høyrer saman (til dømes) - då vil eg at du skal godta det. Kan det vere så vanskeleg då?

Skrevet

Jeg har et ikke akkurat kjedelig etternavn (slutter på -sen) men hans etternavn er det litt mer spenst over og jeg kommer så absolutt til å endre etternavnet mitt ja :) Morgengaven til oss begge blir et messingskilt med hans/VÅRS etternavn på :)

Skrevet

jeg vil ha hans etternavn! (selv om det betyr et uvanlig mellomnavn og et uvanelig etternavn).

Jeg vet man er like mye familie selv om man heter forskjellige ting, men likevel signaliserer man ganske mye til omverdenen med å hete det samme...

Skrevet
..... men likevel signaliserer man ganske mye til omverdenen med å hete det samme...

HELT enig!!! :)

Men, jeg respekterer de som vil beholde sine etternavn - skulle nå bare mangle også da!

Skrevet

Skal beholde mitt eget som mellomnavn og ta hans som nytt etternavn. Blir litt rart, men så har jeg byttet etternavn tidligere og man blir fort vant. Gleder meg faktisk til å bestille dørskilt med vårt felles etternavn :).

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest/ feministen: Noe som forundrer meg er at en mor kan endre etternavn på barnet, uten en gang å underrette faren. Da kan vi begynne å snakke om likestilling... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest/ feministen: Noe som forundrer meg er at en mor kan endre etternavn på barnet' date=' uten en gang å underrette faren. Da kan vi begynne å snakke om likestilling... :roll:[/quote']

slett ikke bra!!

likestilling må selvfølgelig gå begge veier!! og det er myyye menn har å hente når det gjelder barn osv!!!

Skrevet

Jeg giftet meg i juni og vi ble enige om at begge skulle ta hans mellomnavn og gjøre om til etternavn. Må innrømme at jeg ble litt i tvil idet vi fikk papirene på at nå var navnet endret :oops: Men har blitt enig med meg selv at jeg må gi det nye navnet en sjangse.....siden det var jeg i utgangspunktet som ønsket felles etternavn. Det er ikke verre enn at om jeg ikke klarer å venne meg til det nye etternavnet så får jeg bare endre tilbake.... :wink: (det gjorde svigermoren min etter å ha vært gift i 10 år med mannens etternavn.)

Skrevet
Gjest/ feministen: Noe som forundrer meg er at en mor kan endre etternavn på barnet' date=' uten en gang å underrette faren. Da kan vi begynne å snakke om likestilling... :roll:[/quote']

Tull og tøys, det går ikke, med mindre far (eller mor) ikke har foreldreansvaret 8hvilket man har retttssak om hvis man ikke blir enige om delt ansvar):

Navneloven

§ 12. Melding om navn for barn

Melding om å ta, endre eller sløyfe navn for noen som ikke har fylt 18 år, skal fremsettes av den eller de som har foreldreansvaret, eller disse må ha samtykket i meldingen. Gjelder meldingen et barn over 12 år, må også barnet selv ha samtykket. Selv om det ikke foreligger samtykke etter første eller annet punktum, kan meldingen godtas dersom det foreligger særlig grunn.

Som man ser; kvinner og menn er likstillte her. De fleste foreldre som ikke bor sammen har delt foreldreansvar (betyr ikke at barnet bor like mye hos begge)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...