Snurre Skrevet 29. september 2003 #61 Del Skrevet 29. september 2003 jeg synes synd på meg også.. som må leve i et samfunn der jeg daglig møter fordommer mot mitt kjønn skapt av andre kvinner.. antakelser om at "siden jeg er kvinne, så.." -skal jeg ta min kjæres etternavn når vi gifter oss -er det jeg som er ivrig på at vi skal gifte oss -vil jeg egentlig ha et stort bryllup -har jeg mer ansvar enn han for hjem/mat/vask -har jeg lyst på barn -skal jeg ha mer ansvar for barn/være mer hjemme/ta mer tid borte fra jobben enn han om vi får barn ja; de kvinner som tror det er en god idee å leve etter slike regler er idioter.. akkurat som rasister er idioter.. monopol på sannhet er jeg også skeptisk til.. men noen ganger er et alternativ bare så åpenbart galt (men det var jo mange som falt for selv nazismen.. så flertallet kan være skumle greier) du mener altså at flertallet av norske kvinner tar sin manns etternavn (jeg håååper da inderlig dette ikke er sant!!) og at det ikke er negativt for likestilling??? (av og til må man bare ta ting med humor.. ) Hadde egentlig ikke tenkt å kaste bensin på bålet, men jeg klarer rett og slett ikke å dy meg. Kjære gjest det er vel ingen her som sier at de blir tvunget til å bytte sitt etternavn til mannes. Tradisjoner har ingenting med undertrykkelse av kvinner å gjøre, så lenge kvinnene velger å følge tradisjonen av egen vilje. Diskriminering er kun tilstede der hvor noen føler seg styrt eller regelrett tvunget, til å utføre handlinger grunnet deres kjønn. Jeg synes du bør ta deg et grunnfag i Feminisme og likestilling slik at du ser at disse kampene du fronter her har lite med disse temaène å gjøre. Kvinner og menn er i hovedsak forskjellige, da mener jeg ikke av verdi eller inteligensmessig, men at endel kvinner elsker detaljer og planlegging, stifte familie (når de ønsker) og selv gjør dette, til en hoveddel i livet deres. Mye av dette ligger i genene og har ingenting med feildelt likestilling å gjøre. Menn er mer opptatt av de store linjene, har vanskelig for å se detaljer og føler et stort behov for å forsørge og beskytte sin familie. Jeg vet om flere menn som går helt i "taket" når de skal bygge hus eller kjøpe bil. De planlegger, henter inn masse info. om forskjellige biler, diskuterer med kamerater, henger opp bilde av drømmebilen på veggen, er rett og slett besatt. Dette får lite fokus, men ligger på lik linje med en del av bryllupsplanleggingen som foregår her inne. Hvorfor er ikke dette et stor tema for deg ? Hva med om du som kvinne føder et barn, du er samboer med barnets far, men ikke gift. Visste du da at mannen ikke automatisk blir registrert som den "andre" omsorgs personen. Hvis du skulle falle fra ville ikke faren til ditt barn automatisk bli den nye omsorgspersonen. Ønsker en dette må det spesifiseres i en samboeravtale. Er ikke det diskriminering av menn ? Jeg synes personlig at dette er et mye større likestillingsproblem enn at en kvinne frivillig ønsker å ta sin manns etternavn. Og hvis du mener at disse damene ødelegger for likestillingen eller er lite opplyst, hvorfor angriper du de da med full kraft? Er det ikke bedre å bidra med god kommunikasjon og informasjon, slik at de har muligheten til å se det du prøver å få de til å se? Personangrep er en hersketeknikk som er blitt brukt mot mange kvinner i næringslivet, av deres manlige sjefer og kollegier. Hvordan kan du, som er så opptatt av likestilling benytte slike urene metoder. Jeg har lest alt du har skrevet i denne tråden, og du kommer ikke en gang med noe ordentlig fakta eller informasjon. Mitt råd er at du selv jobber med dine fordommer mot fri vilje og kanskje også besettelse med å gjøre alt til en likestillingssak. :evil: :evil: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #62 Del Skrevet 29. september 2003 jo frihet til å velge høres jo bra ut.. meg jeg føler virkelig ikke full frihet.. jeg føler at det er en sterk "sideskuling" på menn som bytter etternavn (særlig på konene deres) samtidig som mange antar/tror/ ser det som "naturlig" at kvinner bytter navn det er i alle fall sett som "riktigere" at kvinner bytter enn at menn bytter og "det er feil om han skal ta mitt" tanken tror jeg absolutt er til stede det er disse tankene som er problemet.. ikke frie valg og individers tilpassining.. men tanker/normer som finnes i samfunnet som gjør at valgene ikke er så fire og "selvvalgte" som mange her trufer fram sett dere litt mer inn i historien.. og se litt på hva som skiller menn og kvinner i dagens samfunn.. dersom dere leser med litt mer "feministiske briller" så der dere raskt mitt poeng!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. september 2003 #63 Del Skrevet 29. september 2003 TIL SNURRE :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #64 Del Skrevet 29. september 2003 Haha! Er det mulig? Det er jo du selv som står for disse tankene! Ser du ikke det? Det er du som fordømmer. Hvis du, og andre, slutter med nettopp det, da finnes ikke slike problemer lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #65 Del Skrevet 29. september 2003 angrep på meg fordi jeg ikke har masse fakta og fordi jeg ikke drar inn alle andre likestillingssaker i denne sammehenger blir bare latterlig.. jeg trenger vel ikke å ha massevis av faktaopplysninger for å kunne stå for likestilling?? og hva har alle andre gode saker med denne?? skal alt være "det aller viktigeste" for at man skal snakke om det?? jeg snakker kun om denne problematikken når det er snakk om etternavn.. og noen ganger når det er snakk om likestilling (men da kommer vi jo ofte ikke til slike "småtemaer".. og om det blir nevnt så blir det som regel bare et eksempel på alle de latterlige små fenomener.. (og latterlige anitifeministiske kvinner)) nei.. man må da kunne være stolt feminist.. og si det rett ut og rett fram hva man tenker, mener og føler.. uten dill dall og fjas.. uten å bli stempel med ord som "fronltal angrep" osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #66 Del Skrevet 29. september 2003 ... og du må i tillegg tåle å bli konfrontert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 29. september 2003 #67 Del Skrevet 29. september 2003 angrep på meg fordi jeg ikke har masse fakta og fordi jeg ikke drar inn alle andre likestillingssaker i denne sammehenger blir bare latterlig.. jeg trenger vel ikke å ha massevis av faktaopplysninger for å kunne stå for likestilling?? og hva har alle andre gode saker med denne?? skal alt være "det aller viktigeste" for at man skal snakke om det?? jeg snakker kun om denne problematikken når det er snakk om etternavn.. og noen ganger når det er snakk om likestilling (men da kommer vi jo ofte ikke til slike "småtemaer".. og om det blir nevnt så blir det som regel bare et eksempel på alle de latterlige små fenomener.. (og latterlige anitifeministiske kvinner)) nei.. man må da kunne være stolt feminist.. og si det rett ut og rett fram hva man tenker, mener og føler.. uten dill dall og fjas.. uten å bli stempel med ord som "fronltal angrep" osv He he dette blir nesten litt dumt, men jeg har grunnfag i feminismens histore og mellomfag i kvinners frigjøring. Arbeider aktivt med diskriminering av kvinner i domstolen og arbeider for å skape større likestilling vedr. kvinner i lederposisjoner. En sak jeg faktisk synes du heller burde ta fatt i vedr. etternavn er en gammel paragraf fra begynnelsen av 1900-tallet som sier at kvinner som ønsker å bytte tilbake til sitt pikenavn (fra ekstemannens etternavn) fortsatt i dag må ha mannens underskrift for at dette skal kunne skje. Dette er kvinne diskriminering og brudd på likestillingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #68 Del Skrevet 29. september 2003 En sak jeg faktisk synes du heller burde ta fatt i vedr. etternavn er en gammel paragraf fra begynnelsen av 1900-tallet som sier at kvinner som ønsker å bytte tilbake til sitt pikenavn (fra ekstemannens etternavn) fortsatt i dag må ha mannens underskrift for at dette skal kunne skje. Dette er kvinne diskriminering og brudd på likestillingen :o Gjelder dette i dag, Snurre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #69 Del Skrevet 29. september 2003 ... og du må i tillegg tåle å bli konfrontert. men når jeg gjør det så er det "forontalangrep" det er ikke motargumenter jeg missliker, men usakelig kategorisering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #70 Del Skrevet 29. september 2003 En sak jeg faktisk synes du heller burde ta fatt i vedr. etternavn er en gammel paragraf fra begynnelsen av 1900-tallet som sier at kvinner som ønsker å bytte tilbake til sitt pikenavn (fra ekstemannens etternavn) fortsatt i dag må ha mannens underskrift for at dette skal kunne skje. Dette er kvinne diskriminering og brudd på likestillingen dersom noe slik eksisterer er det noe alle burde ta fatt i, men hva i alle dager har det med å bytte i første omgang (annet en at det blir en desto dårligere idè (om mulig)) som sagt; nok av viktige ting å ta fatt i, men det gjør ikke navnebytte til en bedre idè! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #71 Del Skrevet 29. september 2003 He he dette blir nesten litt dumt' date=' men jeg har grunnfag i feminismens histore og mellomfag i kvinners frigjøring. Arbeider aktivt med diskriminering av kvinner i domstolen og arbeider for å skape større likestilling vedr. kvinner i lederposisjoner.[/quote'] så hyggelig.. men synes du virkelig det er en god idè for kvinner å bytte til mannens etternavn?? ut i fra din posisjon så synes jeg virkelig det er ille om du har det standpunktet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 29. september 2003 #72 Del Skrevet 29. september 2003 Dette er kvinne diskriminering og brudd på likestillingen :o Gjelder dette i dag, Snurre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #73 Del Skrevet 29. september 2003 Latterlig. Jeg har prøvd å forstå deg opp & ned, bort og frem, mot alle himmelretninger - og har ikke kategorisert. Kom med eksempler, hvis du fortsatt står for akkurat den. ... eventuelt blås i det. Føler debatten er over for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #74 Del Skrevet 29. september 2003 Føler debatten er over for min del. debatten vil aldri være over før problemet er borte.. så kan du bare melde deg ut fra virkeligheten så mye du vil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #75 Del Skrevet 29. september 2003 Tror det' date=' gjaldt iallefall for 1 år siden. En bekjent av meg måtte gå hjem igjen for å få mannens underskrift på navnendringsskjemaet :o[/quote'] :o Hva kan gjøres for å forandre dette, da? Det må jo kun være fordi ingen har giddet å ta tak i det. Kan umulig være vanskelig å få gjort om på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #76 Del Skrevet 29. september 2003 :o Gjelder dette i dag, Snurre? Tror det, gjaldt iallefall for 1 år siden. En bekjent av meg måtte gå hjem igjen for å få mannens underskrift på navnendringsskjemaet :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 29. september 2003 #77 Del Skrevet 29. september 2003 så hyggelig.. men synes du virkelig det er en god idè for kvinner å bytte til mannens etternavn?? ut i fra din posisjon så synes jeg virkelig det er ille om du har det standpunktet.. Jeg syns det er en god ide at hver enkelt kvinne kan velge det hun ønsker, enten om det støtter en tradisjon eller ikke. Selv skal jeg og min tilkommende sette sammen begges etternavn til et etternavn. Dette blir gjort fordi han ønsker å beholde sitt og jeg ønsker å beholde mitt, samtidig som vi vil "vise" at vi er en familie. Dette var et kompromi som passet oss, begge er enige og meget fornøyd med det nye navnet som både bærer tradisjon og er nyskapende. Siden Norge har kommet så lang i likestilligsprossesen fikk jeg mulighet til å ta dette valget, og gå med hevet gode :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. september 2003 #78 Del Skrevet 29. september 2003 Hvordan setter du sammen to etternavn? Sikkert kjempeteit jeg nå som ikke skjønner det. Forstår at du kan fx bruke Berg-Hansen o.l., men hva med navn som ikke blir så bra på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 29. september 2003 #79 Del Skrevet 29. september 2003 Hvordan setter du sammen to etternavn? Sikkert kjempeteit jeg nå som ikke skjønner det. Forstår at du kan fx bruke Berg-Hansen o.l., men hva med navn som ikke blir så bra på den måten? Da kan du dele opp navnene og sette de sammen på en ny måte eks. Wideberg og Skogstad kan bli Widestad el Skogberg el Bergstad el Skogwide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #80 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg syns det er en god ide at hver enkelt kvinne kan velge det hun ønsker' date=' enten om det støtter en tradisjon eller ikke.[/quote'] synes også at det høres bra ut.. men vi er ikke enige i hvor frie disse valgene er.. det er så alt for mange (bare se deg omkring her på KG) som mener det er "naturlig" det er et valg jeg ikke har noe problem med.. selv om jeg ikke ville gått for den varianten selv.. men jeg tror desverre det er mange som ikke ser på dette som "valg" og "kompromiss" osv.. det er det som er problemet.. de som mener at det at kvinnen skal bytte er "naturlig" og som gjør narr av tilfeller der menn bytter (den er slemmest) selv synes jeg bytting og koblingen til familiesamhøyrighet er gammeldags og tåpelig.. men det havner jo likevel i en annen kategori en likestillingsaspekter når det gjelder i hvilken grad det bryr meg.. (dvs det bryr meg i grunnen ikke så mye hva slags påfunn folk har for å slippe å ha sine egen selvstendig navn.. så lenge de ikke går ut i fra at det skal være "ikke likestilt" ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå