Gjest agurk Skrevet 29. september 2003 #41 Del Skrevet 29. september 2003 Fatter ikke hvorfor det på alle navnedebatter skal være en "gjest" som må fucke opp. Svar på spørsmålet eller pell deg i en annen debatt mener nå jeg!! Hun lurte på om du skaulle ta mannens etternavn, ikke hva din politiske mening er.. Så over til saken, måtte bare ha ut litt frustrasjon..beklager.. :oops: Samboern har ett litt snodig etternavn og mitt kan ingen stave.. Kanskje vi må finne opp ett helt nytt ett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #42 Del Skrevet 29. september 2003 Samboern har ett litt snodig etternavn og mitt kan ingen stave.. Kanskje vi må finne opp ett helt nytt ett?? Jeg synes det er litt stilig med de som velger å kombinere etternavnene, til et helt nytt, "eget"! Hvis dere har navn der dere klarer å få noe fint ut av det, så klart. :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #43 Del Skrevet 29. september 2003 si hva du gjør eller pell deg vekk.. vi må for all del ikke måtte forholde oss til realiteteter eller sånne vanskelige greier som politikk her inni vår lille kose-duse-rosa-neandertal-verden nei.. dere skal virkelig få slippe.. men dersom jeg må gi opp håpet om et liv med verdighet som kvinne.. så tror jeg jeg gir opp på livet.. det er ikke verd å leve om man skal ses på denne måten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #44 Del Skrevet 29. september 2003 si hva du gjør eller pell deg vekk.. vi må for all del ikke måtte forholde oss til realiteteter eller sånne vanskelige greier som politikk her inni vår lille kose-duse-rosa-neandertal-verden nei.. dere skal virkelig få slippe.. men dersom jeg må gi opp håpet om et liv med verdighet som kvinne.. så tror jeg jeg gir opp på livet.. det er ikke verd å leve om man skal ses på denne måten.. Hvis du vil diskutere politikk og realiteter, så foreslår jeg at du begynner med noen saklige argumenter, og unngår å kalle alle som er uenige med deg for "idioter". Beklager, men jeg tror at det er du som må jobbe med din følelse som "verdig kvinne" - og slutte å snakke for alle andre. Jeg tror ikke det du sier er representativt, og da grenser det nesten til frekt å pålegge alle andre en rolle - eller mening - sett ut i fra ditt ståsted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 29. september 2003 #45 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg beholder mitt mellomnavn og tar hans etternavn. Sønnen vår har også hans navn. Er helt naturlig at jeg også gjør får det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 29. september 2003 #46 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg tar hans navn - da blir vi liksom litt mer familie!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #47 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg beholder mitt mellomnavn og tar hans etternavn. Sønnen vår har også hans navn. Er helt naturlig at jeg også gjør får det. nei!!! det er ikke naturlig.. det har ingenting med NATUR å gjøre!!! det har med standpunkter, valg, politikk, likeverd osv å gjøre.. men ikke natur!!! det er ingenting ved de naturlige ulikheter ved mann og kvinne som har noe med etternavn å gjøre!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #48 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg tar hans navn - da blir vi liksom litt mer familie!! :D dersom du blir mer familie av et navn.. så har du et stor problem!! (dvs et ikke spesielt fungerende forhold) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #49 Del Skrevet 29. september 2003 dersom du blir mer familie av et navn.. så har du et stor problem!! (dvs et ikke spesielt fungerende forhold) Jeg vet jeg sa jeg meldte meg ut - men jeg klarer ikke å holde meg; jeg vil også påstå at dersom du føler du får mindre familie p.g.a. et navn - så har vel også du et mer eller mindre stort problem! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #50 Del Skrevet 29. september 2003 [jeg vil også påstå at dersom du føler du får mindre familie p.g.a. et navn - så har vel også du et mer eller mindre stort problem! det har jeg da vel aldri påstått.. det ville definitivt være å ha et problem poenget er at navn kan aldri skape et samhold som ikke er der.. det kan heller ikke skape en selvstendighet som ikke er der.. men det kan vise at du er et selvstendig voksent menneske.. og ikke din manns "barn"; see? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 29. september 2003 #51 Del Skrevet 29. september 2003 Ja, jeg tok hans etternavn, men jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, for å hedre min far. Min kjære byttet navn for at jeg skulle ta hans da vi giftet oss. Han trengte giftermålet som spark i rævv* for å endelig få satt planene sine om etternavnbytte ut i live. I dag er vi de eneste i Norge som heter dette til etternavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #52 Del Skrevet 29. september 2003 Ja, og jeg er enig i det. Poenget mitt er bare at jeg ikke tror kvinner flest tar mannens etternavn av de grunnene du tydeligvis tror. Jeg ville eventuelt gjort det for å ha ett navn på samme familie, og dersom hans navn passer best; da velger vi det. Det er jo ikke snakk om tvang. Hvor i alle dager har du fått denne ideen fra? Altså, at noen kompenserer for dårlige forhold, med samme etternavn?! Det tror jeg nok kun eksisterer i ditt hode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #53 Del Skrevet 29. september 2003 men jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn' date=' for å hedre min far [/quote'] :o :o :o :o makan!! tror du tar kaka.. det blir bare alt for dumt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #54 Del Skrevet 29. september 2003 Det er jo ikke snakk om tvang.. tror da heller ikke det.. det er faktisk kjernen i problemet.. hadde det vært tvang hadde jo alle kjempet i mot.. men nå.. Hvor i alle dager har du fått denne ideen fra? Altså, at noen kompenserer for dårlige forhold, med samme etternavn?! Det tror jeg nok kun eksisterer i ditt hode. tror ingen kompenserer for dårlige forhold med sammen etternavn, jeg.. men poengterer at dersom de tror at de blir mer familie eller noe slik av et felles etternavn, så får det tro om igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #55 Del Skrevet 29. september 2003 :sitter på hendene: Det har ikke falt deg inn at folk gjør det fordi de har lyst, da? Og at det er greit? Dersom mannen din har et fint etternavn - holder du fortsatt på ditt, dersom du, for eksempel, heter "Olsen"? Fordi du ellers føler deg "undertrykt"? Gjør du det? men poengterer at dersom de tror at de blir mer familie eller noe slik av et felles etternavn, så får det tro om igjen.. Ikke mer familie sånn sett, men det er praktisk med ett navn på èn familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 29. september 2003 #56 Del Skrevet 29. september 2003 Det er mulig vi tar hverandres navn, ett som mellomnavn og ett som etternavn. Vi er ikke sikre på rekkefølgen ennå, men mitt blir muligens etternavnet (de passer bedre i den rekkefølgen). Det føles ikke riktig for meg at det bare er jeg som skal skifte navn, at vi begge gjør det føles som om vi begge tilpasser oss hverandre. Forøvrig ville jeg ikke følt at vi var noe mindre familie med ulike etternavn! Jeg har vokst opp med foreldre med ulike etternavn, og det har aldri falt meg inn engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #57 Del Skrevet 29. september 2003 : Det har ikke falt deg inn at folk gjør det fordi de har lyst, da? Og at det er greit?. jo, jeg skjønner det.. at folk har lyst.. men det er ikke greit for meg!! det er ikke greit at folk har lyst til å gjøre hva som helst.. og for meg er det åpenbart at de som gjør dette mot seg selv og sine medkvinner ikke tenker med riktig hjerne (dvs ikke den moderne selvstendige hjernen, men det giftedespereate hjernen) :Dersom mannen din har et fint etternavn - holder du fortsatt på ditt, dersom du, for eksempel, heter "Olsen"? Fordi du ellers føler deg "undertrykt"? Gjør du det? . definintivt!! hvor mange menn der det som ville bytte bort sitt kjøre olsen navn?? svært få.. og det forstår jeg godt.. for det ville ikke jeg heller (tror jeg da.. selv har jeg et etternavn som vi kun er 4 personer igjen i norge som har) :Ikke mer familie sånn sett' date=' men det er praktisk med ett navn på èn familie.[/quote'] nettopp; man blir ikke mer familie.. og praktisk?? nei.. synes det er svært upraktisk om alle mine gamle venner ikke skulle gjenkjenne navnet mitt eller enkelt finne meg i telefonkatalogen.. og dørskiltet vårt har plass til begges navn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2003 #58 Del Skrevet 29. september 2003 Det er mulig vi tar hverandres navn, ett som mellomnavn og ett som etternavn. Vi er ikke sikre på rekkefølgen ennå, men mitt blir muligens etternavnet (de passer bedre i den rekkefølgen). Det føles ikke riktig for meg at det bare er jeg som skal skifte navn, at vi begge gjør det føles som om vi begge tilpasser oss hverandre... nettopp.. det virker veldig feil at den ene skal tilpasse seg den andre i større grad.. dersom man skal ha et likeverdig partnerskap.. Forøvrig ville jeg ikke følt at vi var noe mindre familie med ulike etternavn! Jeg har vokst opp med foreldre med ulike etternavn, og det har aldri falt meg inn engang. samme her.. som om det skulle være et problem!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 29. september 2003 #59 Del Skrevet 29. september 2003 - Jeg må le. Litt. OK. Jeg tror du tar feil med tanke på jentenes intensjon, når de eventuelt velger å ta mannens etternavn. Jeg er enig dersom de gjør det fordi "det er feil om han skal ta mitt" - men jeg går ut i fra at de færreste tenker slik. De finnes nok, men jeg tror ikke det er flertallet som føler det slik. Dersom man tar et annet navn for sin egen del (som man jo gjør dersom grunnen er at det andre navnet er finere enn det gamle), så ser jeg på det som en frihet til å velge - og ingenting annet. Greit om du er uenig, men det er slik jeg ser det. "Problemet" her er vel at du tror at alle gjør det fordi de er "innbakt" i en undertrykket rolle - det tror ikke jeg. Hva vet vel du om grunnen til at menn ikke bytter navn? Det finnes faktisk endel tilfeller der begge er blitt enige om en løsning, som begge er fornøyde med. ( - må flire litt igjen. Dette blir litt dumt, og veldig åpenbart.) Om du har et sjeldent etternavn, så skjønner jeg at du ikke vil bytte - jeg sitter jo ikke her og sier at alle bør bytte. Jeg sier kun at det ikke er noe galt i å ønske å gjøre det, heller. Frihet til å gjøre begge deler, ettersom man selv ønsker. Det er det minst undertrykkende av alt. Når det gjelder hva som er mest praktisk, så er det jo opp til hver og en å bedømme. Du kan ikke avgjøre hva en annen ser som mest praktisk. Hva med å begynne å snakke litt for seg selv, og ikke for hele verden? :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. september 2003 #60 Del Skrevet 29. september 2003 Feminismen skulle også dyrke frem det at kvinner skulle kunne ta sine egne valg og her, i denne situsjonen, VELGER kvinnene av egen fri vilje om de vil bytte etternavn eller ikke! Og skal man uttrykke sine meninger overfor andre er det også viktig å ta andres meninger på alvor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå