Gå til innhold

Skal dere ta mannens etternavn ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok min manns etternavn og droppet mitt pikenavn helt. Litt rart i begynnelsen, men jeg trives kjempegodt med det nye navnet mitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal sette sammen etternavnene våre og på den måten lage vårt eget :D

Skrevet

Jeg tar min manns etternavn.

Synes det er best med felles navn på en familie.

Gleder meg masse til å bytte navn.

Så fra 3. juledag er jeg fru X

Gjest gurimalla
Skrevet
Jeg tar min manns etternavn.

Synes det er best med felles navn på en familie.

Gleder meg masse til å bytte navn.

Så fra 3. juledag er jeg fru X

Det er tydeligvis helt utenkelig for de fleste her at mannen også kan bytte navn. Disse navnediskusjonene på KG er helt hårreisende. Her vises virkelig hvilke reaksjonære damer som holder til på bryllupsforumet. :riste:

Gjest lekebøll
Skrevet

gurimalla, jeg skjønner ikke helt hva som er problemet.

Vet mange hisser seg voldsomt opp over dette - men hva er egentlig den store synden ved å ta mannens etternavn?

Er det det at "stakkarene" handler på grunnlag av en diskriminerende tradisjon, som de ikke er klar over selv..?

Du vet, det er de som er fullstendig klar over sin bakgrunn - og fortsatt ønsker å ta mannens etternavn.

Skrevet

Jeg synes at innefor kjønnsdiskriminering er det langt viktigere saker å engasjere seg i en navnebytte, det er da faktisk en frivillig handling. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes at innefor kjønnsdiskriminering er det langt viktigere saker å engasjere seg i en navnebytte' date=' det er da faktisk en frivillig handling. :roll:[/quote']

så du innrømmer at det er kjønnsdiskriminering!!

men du mener at det er viktigere tema fordi det er frivillig??

Jeg mener at det er et viktig tema nettopp fordi det er frivillig.. Hvordan i alle dager skal vi oppnå et likesilt samfunn når kvinner fortsetter å velge underkastelse???

:roll:

Skrevet

Nei, jeg ser ikke på det som kjønnsdiskriminering, men respekterer/godtar at andre gjør det. Derfor formuleringen. Ser virkelig ikke sammenghengen mellom det å ville ta mannens etternavn og kjønnsdiskriminering. Min samboer hadde ikke problemer med å ta mitt når vi snakket om det, men siden jeg heller ville ha hans bestemte jeg at sånn ble det.

Gjest lekebøll
Skrevet
så du innrømmer at det er kjønnsdiskriminering!!

men du mener at det er viktigere tema fordi det er frivillig??

Jeg mener at det er et viktig tema nettopp fordi det er frivillig.. Hvordan i alle dager skal vi oppnå et likesilt samfunn når kvinner fortsetter å velge underkastelse???

:roll:

Gjest,

sånn jeg ser det er det du som diskriminerer ditt eget kjønn.

Å undervurdere jentene som velger å ta mannens etternavn på denne måten, synes jeg er langt ute på viddene.

Men, dersom ditt mål er å finne flest mulige ting som kan tolkes som kjønnsdiskriminering, så er det vel fåfengt å prøve med påpekninger eller motkommentarer.

Jeg vil likevel påstå at du, med såpass stort engasjement, ville egnet deg bedre i andre diskusjoner, også innen kjønnsdiskriminering.

Skrevet
sånn jeg ser det er det du som diskriminerer ditt eget kjønn.

Å undervurdere jentene som velger å ta mannens etternavn på denne måten, synes jeg er langt ute på viddene.

Den tanken tenkte jeg også..

Skrevet

Vi skal ha mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg tror jeg hadde blitt litt sur hvis han ikke hadde villet bytte navn og samtidig forventet at jeg skulle gjøre det. Men det er kanskje ikke situasjonen for de fleste her?

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg engasjerer meg ikke noe i det der med etternavn.. bare slenger ut et par kommentarer her på KG innimellom.. og til folk jeg kjenner dersom de skulle tenke slike latterlige tanker..

selvfølgelig finnes det viktigere ting å engasjere seg i (noe jeg gjør i lange baner) men det betyr fortsatt ikke at det ikke er en dum idèe å gjøre noe slik mot seg selv

undervurderer kvinner som velger å bytte navn?? hmm.. jeg mener nå ikke det.. jeg vurderer det slik at de hadde vært i stand til å ta et bedre valg.. men har manglet de rett "input" kanskje??

men noen er rett og slett idioter.. slik er det bare..

og kvinner som tror de lever i et likestilt samfunn, eller som tror at deres valg ikke betyr noe for den større sammnhengen faller naturlig inn idiotkategorien..

så kan vi jo diskutere hvor stor betydning etternavn har for likestilling.. jeg mener at symboleffekten og det at det fremdeles blir postet så lite kjønnsnøytrale spørsmål som dette er et klart bevis for at det betyr uendelig mye mer enn mange tror

Skrevet

Gud bedre å fordømmende noen mennesker er, har du enerett på sannheten? Er størsteparten av gifte kvinner i dagens samfunn idioter? Vil nå heller si at personer som har et så snevert og generaliserende syn på kvinner som skifter etternavn er idioter jeg... :roll: Jeg synes faktisk oppriktig synd på deg Gjest...

Skrevet

Jeg vet ikke enda. Har litt av tankene til "gjest", men ikke så mye da.......

Jeg har levd med mitt navn i 32 år og DET er den jeg er, mens jeg selvfølgelig ser den biten med at en familie heter det samme også.

Vi har ikke barn..enda, men tenker litt på det i henhold til valg av etternavn.

I tillegg heter min kjære noe med -sen og jeg har et litt mere uvanlig navn. Der jeg kommer fra er det bare to familier som har mitt etternavn og her er det noen flere.

Jeg føler at å bytte til et slikt -sen navn gjør meg "usynlig" på en måte.

Min tilkommende har lyst at vi skal hete det samme, men presser ikke det på meg for det må jeg velge selv.

Heldigvis har jeg 9 måneder igjen til å tenke på saken.

Gjest lekebøll
Skrevet

Hva slags "input" er det de mangler, Gjest?

Tror du ikke de fleste er klar over feminismens bakgrunn?

Tror du de som tar mannens etternavn gjør det fordi de må?

Jeg antar du går ut i fra at de som velger å gjøre dette, gjør det fordi de ikke ser alternativet, på grunn av tradisjoner. Tradisjoner som har vært kvinnediskriminerende.

Ja, det har det vært, og tidligere var det heller ikke noe spørsmål om hva man ønsket.

Det er det nå.

Ser du ikke forskjellen?

I dag har kvinner faktisk et valg - og det er jo tullete om vi skulle føle og tvunget til å ta vårt eget navn, bare fordi vi ellers kan bli satt i bås som "idioter".

Dersom jeg en dag skal gifte meg, og fyren har et navn jeg ønsker å bruke, så gjør jeg det. Med god samvittighet til og med.

Med kunnskap om fortiden og tradisjoner også.

Makan! :P

(For ordens skyld: du trenger ikke å forklare hva du mener igjen, for jeg skjønner det, og jeg skjønner poenget ditt. Men jeg er helt uenig.)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes faktisk oppriktig synd på deg Gjest...

jeg synes synd på meg også.. som må leve i et samfunn der jeg daglig møter fordommer mot mitt kjønn skapt av andre kvinner..

antakelser om at "siden jeg er kvinne, så.."

-skal jeg ta min kjæres etternavn når vi gifter oss

-er det jeg som er ivrig på at vi skal gifte oss

-vil jeg egentlig ha et stort bryllup

-har jeg mer ansvar enn han for hjem/mat/vask

-har jeg lyst på barn

-skal jeg ha mer ansvar for barn/være mer hjemme/ta mer tid borte fra jobben enn han om vi får barn

ja; de kvinner som tror det er en god idee å leve etter slike regler er idioter.. akkurat som rasister er idioter..

monopol på sannhet er jeg også skeptisk til.. men noen ganger er et alternativ bare så åpenbart galt (men det var jo mange som falt for selv nazismen.. så flertallet kan være skumle greier)

du mener altså at flertallet av norske kvinner tar sin manns etternavn (jeg håååper da inderlig dette ikke er sant!!)

og at det ikke er negativt for likestilling??? :hoho: (av og til må man bare ta ting med humor.. )

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi skal ha mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg tror jeg hadde blitt litt sur hvis han ikke hadde villet bytte navn og samtidig forventet at jeg skulle gjøre det. Men det er kanskje ikke situasjonen for de fleste her?

nei.. det er desverre en mer knehønete instilling som råder her inne..

applaus til deg helenaa.. (ikke fordi mannen din skal ta ditt etternavn, men fordi du ville vært sur om han forventet at det skulle være mer naturlig at du tok hans enn at han tok ditt)

Gjest lekebøll
Skrevet

I Guds navn - så melder jeg meg ut av diskusjonen, og tenker mitt.

:o

Skrevet
I Guds navn - så melder jeg meg ut av diskusjonen, og tenker mitt.

:o

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...