skruf Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Hei! Jeg har slitt med migrene siden jeg var barn. Fikk for endel år siden diagnosert det til en nevrolog. Har vært jevnlige anfall, men ikke så innmari hyppig, kanskje 2-3 ganger i måneden. Men i det siste halvåret har det vært ille! Flere ganger i uken, har hangover dagen etter det har gitt seg. Må ligge på et mørkt, kaldt rom og kaster opp. Føles ut som halve hodet skal sprenges, og jeg får lammelser i halve ansiktet mens det pågår. Siste anfallet nå var ekstremt ille, varte i 3 dager, medisinen hjalp ikke (tar imigran radis, som jeg som oftest kaster opp, og tar da imigran nesespray). Fikk og prøve maxalt smeltetablett som hadde en viss effekt. Sist anfall hadde jeg t.o.m vondt i tennene på den siden det satt i, pluss øyelokket datt igjen. Hvert anfall starter med aura, synsforstyrrelser og lysskyhet. Går jevnlig til øyelege, så synet er bra. Unngår også ost, rødvin og sjokolade, da jeg har erfart at dette trigger migrenen. Tar heller ikke noen hormonprevensjon, strengt forbudt fra legen. Etter dette siste heftige anfallet lurer legen på å sette meg på forebyggende medisin, betablokkere. Har time til han neste uke. Men jeg er litt skeptisk, ikke så glad i å tilføre kroppen jevnlig kjemikalier...vet jo ikke hvilke andre bivirkninger jeg kan få av det. Problemet mitt er at jeg har et lavt blodtrykk normalt sett (ligger som oftest på 90/50), så jeg lurer litt på hvordan det vil virke inn siden forebyggende migrene medisin egentlig er blodtrykksenkende medisin! Ser for meg at jeg må begynne med hjelm.... Noen som har prøvd dette?? Takknemlig for om noen vil dele sine migreneerfaringer med meg:-))
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 Hm.. Reagerer du på lakris? Med så lavt blodtykk er det nesten fristende å lure på om blodtrykket er for lavt, og om det kan utløse migrene?
jolie Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Hvis du får lammelser i halve ansiktet (at det "henger" og hodepinen er på samme side) kan det hende du har klasehodepine (cluster headache). Ellers har jeg hørt om folk som setter injeksjoner på seg selv ved kraftige anfall. Det virker hurtigere enn medisin som skal tas opp gjennom tarmen.
SiljeMa Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Jeg sliter også med det samme og blir forferdelig uvell av smertestillende, noe som ikke så er veldig deilig når man i utgangspunktet er ganske dårlig. Jeg opplever ofte at det nesten er så at jeg nesten mister litt av følsomheten i hendene, og selvfølgelig ikke ser noen ting. Jeg har store planer om å prøve akupunktur, da jeg har hørt om noen som har blitt bedre ved å gjøre dette fast. Bruken av betablokkere er jeg ikke kjent med.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Hmm.. lurte på om du går til vanlig oppdiker eller om du har vært til en oppdiker spesialist for utvidet undersøkelse ? En slik undersøkelse tar gjerne noen timer hvor det er lesetest som finner ut hvordan øynene leser, fokuserer og om øynene er samkjørt. Er det uregelmessigheter i dette kan det også gi sterk hodepine. Øynene fokuserer jo slik i dagliglivet også ikke bare mens en leser.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Jeg går på atacand som er blodtrykkssenkende mot migrene, og jeg fikk et nytt liv etter at jeg begynte på det. Tidligere hadde jeg 4-6 anfall i måneden som varte 2-3 dager i gangen. Etter at jeg startet på atacand har jeg fått 1-2 anfall i måneden, og de er mye svakere enn tidligere, klarer og holde de i sjakk med bare pinex. Merket ingen bivirkninger av medisinen, og blodtrykket mitt var normalt når jeg startet på atacand. Desverre så kan jeg ikke bruke den typen medisin nå som jeg er gravid, så nå er jeg tilbake til mange anfall i måneden
skruf Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2010 Hvis du får lammelser i halve ansiktet (at det "henger" og hodepinen er på samme side) kan det hende du har klasehodepine (cluster headache). Ellers har jeg hørt om folk som setter injeksjoner på seg selv ved kraftige anfall. Det virker hurtigere enn medisin som skal tas opp gjennom tarmen. Det er nok migrene, har vært nøye utredet! Migrenen setter seg alltid på ene halve siden av hodet. Av og til når den endelig slipper taket så "går den over" til den andre siden og inn i et nytt anfall!
skruf Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2010 Hm.. Reagerer du på lakris? Med så lavt blodtykk er det nesten fristende å lure på om blodtrykket er for lavt, og om det kan utløse migrene? Jeg vet ikke om jeg reagerer på lakris, spiser det veldig sjeldent! har alltid hatt lavt blodtrykk, eneste gangen det har steget litt har vært under svangerskap. Kanskje det har en sammenheng? Når jeg tenker etter så hadde jeg ikke noen spesielle anfall under svangerskap.. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å øke trykket, det bare er sånn. Har hatt mine runder med besvimelser for at blodtrykket har vært for lavt..
skruf Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. juli 2010 Hmm.. lurte på om du går til vanlig oppdiker eller om du har vært til en oppdiker spesialist for utvidet undersøkelse ? En slik undersøkelse tar gjerne noen timer hvor det er lesetest som finner ut hvordan øynene leser, fokuserer og om øynene er samkjørt. Er det uregelmessigheter i dette kan det også gi sterk hodepine. Øynene fokuserer jo slik i dagliglivet også ikke bare mens en leser. Har vært til spesialist ja, alt er i orden! Er litt nærsynt og har skev hornhinne, men det er korrigert med linser og synet har vært stabilt i 20 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå