Gå til innhold

Utstyr til kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart skaffe oss kattunge, og siden det er veldig lenge siden jeg har hatt katt lurer jeg på hva jeg trenger av utstyr. Dette skal være en utekatt.

Trenger jeg kattekasse i begynnelsen? Kattunger skal vel være inne den første tida, eller? Reisebur om vi skal til dyrlegen o.l. Matskåler, mat og hva mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kasse med sand er greit. Katter har ikke fullt utviklet retningssans før de nærmer seg året, så man skal være litt forsiktig med å slippe de ut uten tilsyn når de er små. Det er uansett kjekt at pusen har mulighet til å gå på do når den er inne. Min er nesten 1,5 år, og bruker aldri doen sin lenger, men har den stående likevel, for den hender, av og til, at han må på do hvis han er inne. Og da er det veldig kjekt med en kattedo :)

Ellers trenger du matskåler og mat. Vil sterkt anbefale å legge litt penger i for og kjøpe fra dyrebutikken (bruker selv Royal Canin, men vet at Hills også er veldig bra), evt kjøpe av veterinæren. Dette fordi det foret du får i dagligvarebutikken har et meget høyt saltinnhold som kan være skadelig for nyrene. Det gir lettere dårligere tenner, dårlig ånde, matt pels, og både katt og avføring lukter mye. Brukte det selv til min katt først, rett og slett av uvitenhet, men etter jeg skiftet har han en mye bedre ånde og pelsen er som silke. Og så må du selvfølgelig kjøpe mat beregnet for kattunger, dette skal den ha til den er ca ett år.

Vil bare legge til at kattunger ikke er leveringsklare før de er 12 uker, slik at du ikke tar imot en kattunge på 8 uker.

Videre trenger du selvfølgelig masse leker. Baller, mus og ting den kan jakte på.

Klorestativ er kjekt, så går den ikke løs på møblene :) Kan også være lurt å investere i en "Get Off"-spray, som er veldig fin å spraye på steder der katten ikke skal klore.

Reisebur må dere ha. Både når dere skal hente, og når dere skal ut med pusen i bilen. Dere har sikkert fått med dere at ved kollisjoner, så blir en løs brusflaske i bilen en dødsfelle, og kan brase inn i vinduet med en vekt på bortimot 20 kg eller noe. Derfor må pus være i bur, og fastspent dersom ingen holder buret.

En sele bør dere også ha, slik at dere kan begynne å ta med pus ut etter at den har slått seg til ro hos dere, noe som kan ta alt fra en uke til fire uker. Vise den hagen og området rundt. Bare v obs på at katten skal gå på tur med dere, og ikke omvendt :)

Og selvfølgelig: KASTRER ELLER STERILISER katten når den er gammel nok. Rundt 60 000 kattunger fødes hvert år, 40 000 får ikke noe nytt hjem. Vær så snill å ikke øke denne statistikken! For en hankatt vil kastrering gjøre den mer hjemmekjær og kosete, den vil ikke dra ut i lengre perioder for å finne seg damer, den slipper å komme hjem til en hver tid med sår etter slosskamper, og den vil heller ikke bidra til at flere uønskede kattunger kommer til verden. For en hunkatt vil det føre til at hun slipper kull på kull, dere slipper å måtte annonsere for å få gitt de bort, hun slipper å ha løpetid (da må hun holdes inne, og det kan bli rimelig frustrende for en "kåt" katt), og dere slipper å gi p-pille som er sterkt kreftfremkallende.

I tillegg bør dere chippe og øremerke katten, samt gi den vaksine en gang i året. Alt dette kan gjøres når katten kastreres/steriliseres, så det går på et veterinærbesøk.

Tror dette var alt :)

Lykke til med det nye nøstet i familien, og håper dere vil få masse glede av det. Husk at katter kan leve opp til en 15-20 år, og skal ikke være uten tilsyn i ferie o.l. Jeg har valgt å ta med min katt på ferie, å reise fra han i 4 uker (da md tilsyn) var umulig for meg :rødme:

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Og pus må være kastrert FØR dere slipper den ut :)

Endret av Huffsa
Skrevet

Takk for utfyllende svar, Green Lady. :) Katten (vi vil ha en hannkatt) skal selvsagt steriliseres.

Huffsa: Trodde ikke man kunne sterilisere de så tidlig, jeg? Ca når skal man gjøre det?

Gjest Huffsa
Skrevet

Takk for utfyllende svar, Green Lady. :) Katten (vi vil ha en hannkatt) skal selvsagt steriliseres.

Huffsa: Trodde ikke man kunne sterilisere de så tidlig, jeg? Ca når skal man gjøre det?

Det er noen som kastrerer i en alder av 12-14 uker. Så lenge katten er stor nok for inngrepet, er det greit. Jeg kastrerte min da den var 5mnd. Null problem. Hør med dyrlegen din. Det er ikke store inngrepet å kastrere hannkatter.

Det er heller ingen forskjell i om du kastrerer katten når den er 12 uker og 1år etter en undersøkelse jeg så på.

Men uansett om du kastrerer i en alder av 12 uker eller 6mnd, så må du ha den inne så lenge..

Skrevet

Vi får kattunge til helga, gleder oss kjempemasse. Skal bli kjekt for katten på 9 år vi har fra før, å få seg en lekekamerat :rødme:

Ser Green Lady har fått med seg det meste. En seng til lillepus kan være greit å ha. Vi har gjort det enkelt og kjøpt en sittepute til 50 kr på Europris. Har en tilsvarende fra før, og gamlepusen vår har lagt beslag på den. Så i stede for å bruke masse penger på seng til Lillepus, så ble det en pute til han og.

Kan og være lurt å ha et halsbånd med en id-kapsel, med navn og kontaktinfo, om han skulle gå seg litt bort i nabolaget. Selv om du chipmerker han, så er det greit for "mannen i gata" å ta direktekontakt, i stede for å måtte gå igjennom noen med chipleser.

Gratulerer med kattunge, og kos dere :)

Skrevet

Godt tenkt det med halsbånd, men jeg ville vært redd katten skulle satt seg fast/blitt hengt i et tre. Når man får katten chippet, får man også tatoert en M eller ID i øret, slik at alle kan se at katten er eiet av noen, og at den er chippet.

Skrevet

Godt tenkt det med halsbånd, men jeg ville vært redd katten skulle satt seg fast/blitt hengt i et tre. Når man får katten chippet, får man også tatoert en M eller ID i øret, slik at alle kan se at katten er eiet av noen, og at den er chippet.

Jeg fikk katten min i oktober, og siden han er helt sort, falt valget på et reflekshalsbånd. På det båndet jeg bruker, er det en sånn låsemekanisme, typ sånn som er på sykkelhjelmer og sånn (med tre sånne "tagger" som skal inn i en slags firkant), og ved litt trykk på halsbåndet, så spretter denne låsen opp :) McGyver har mistet bortimot 15-20 halsbånd siden oktober, men det får så være. På halsbåndet er det også en sånn sort bit med knapp, hvor det står "I belong to". Det er ikke alle mennesker som skjønner at dersom man har en sånn metalldings til å henge på halsbånde, at den kan åpnes og at det står tlfnr der. Så dette halsbåndet er kjempekjekt :) Jeg velger også å ha på bjellen, slik at jeg kan høre han om han er i nærheten. Den dingler kun når han løper, så han er ikke plaget av lyden hele tiden :)

Skrevet

Nå ballene er store nok, kan han taes. Min veterinær vil ikke ta dem før de er 5 måneder, men vet om flere veterinærer som tar ved 3 måneder. Men dette er ofte veterinærer som jobber med Dyrebeskyttelsen, og dermed tar inngrepet tidlig for at kattungene skal være leveringsklare :) Men så lenge det er litt størrelse på "erteposene" bak, så skal det ikke være noe problem, uansett alder :) Var hvertfall det min veteriær sa til meg :)

Skrevet

Jeg fikk katten min i oktober, og siden han er helt sort, falt valget på et reflekshalsbånd. På det båndet jeg bruker, er det en sånn låsemekanisme, typ sånn som er på sykkelhjelmer og sånn (med tre sånne "tagger" som skal inn i en slags firkant), og ved litt trykk på halsbåndet, så spretter denne låsen opp :) McGyver har mistet bortimot 15-20 halsbånd siden oktober, men det får så være. På halsbåndet er det også en sånn sort bit med knapp, hvor det står "I belong to". Det er ikke alle mennesker som skjønner at dersom man har en sånn metalldings til å henge på halsbånde, at den kan åpnes og at det står tlfnr der. Så dette halsbåndet er kjempekjekt :) Jeg velger også å ha på bjellen, slik at jeg kan høre han om han er i nærheten. Den dingler kun når han løper, så han er ikke plaget av lyden hele tiden :)

Det var jo veldig smart!!!

Skrevet

Bare å passe på å kjøpe safetyhalsbånd. Som noen skrev tidligere, disse åpnes om de får litt press på seg, så pusen ikke skal bli kvalt.

Skrevet (endret)

Jeg vil bare legge til at sånne halsbånd med sikkerhetslås ofte forsvinner.

Veldig ofte.

Jeg har slike på mine katter, og de forsvinnner og blir borte veldig ofte.

Et alternativ som kanskje er mye bedre er å chippe katten eller å øretattovere den.

Og så må man ha masse penger når man skal ha katt, for dyrlegeregninger kan være dyrt vet jeg :) På det meste betalte vi 4000 kr for våre kattepuser.

Endret av MissMas
Skrevet

Vi hadde to katter før, hvor han på nesten 13 var veldig mye syk det siste halve året hans. Tror vi brukte ca 10.000 på dyrlegeutgifter for han i den perioden. Til slutt måtte vi ta den utrolig harde avgjørelsen om å la han slippe :trist: Så ja, det koster å ha katt og. Men det er så verdt det!

Skrevet

Til dere to siste: Det er der forsikring kommer inn i bildet. :)

Skrevet

Så vidt jeg vet gjelder ikke forsikring på dyr når de er nådd en viss alder. Pusen vi måtte avlive i juni var som sagt nesten 13 år. Vi hadde neppe fått noe på en forsikring for han... Men å forsikre pus fra den er kattunge kan sikekrt ha noe for seg ja.

Skrevet

Tja..

Jeg har ikke forsikring (tenker ikke å ha det heller) på noen av mine dyr. Men jeg vet at hvis dyret trenger å komme seg til veterinær, får vi dekket utgiftene uansett.

Så for min del er det ikke nødvendig, men det er sikkert lurt for noen ja.

Får man igjen alt man har betalt til forsikring når dyret dør da? :fnise:

Gjest Huffsa
Skrevet

Tja..

Jeg har ikke forsikring (tenker ikke å ha det heller) på noen av mine dyr. Men jeg vet at hvis dyret trenger å komme seg til veterinær, får vi dekket utgiftene uansett.

Så for min del er det ikke nødvendig, men det er sikkert lurt for noen ja.

Får man igjen alt man har betalt til forsikring når dyret dør da? :fnise:

Nei, men har du livsforsikring får du igjen kjøpesummen.

Hvis bikkja mi dør av andre grunner enn alderdom får jeg tilbake 11.000.

Skrevet

Nei, men har du livsforsikring får du igjen kjøpesummen.

Hvis bikkja mi dør av andre grunner enn alderdom får jeg tilbake 11.000.

Av nysgjerrighet, hvor mye betaler du i forsikring? Og kanskje et litt brutalt spørsmål, men jeg lurer lell, så jeg spør. Om hunden din er gammel og egentlig syk, men blir påkjørt og drept, får du igjen da og? Eller er hunden bare forsikra opp til en viss alder?

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Av nysgjerrighet, hvor mye betaler du i forsikring? Og kanskje et litt brutalt spørsmål, men jeg lurer lell, så jeg spør. Om hunden din er gammel og egentlig syk, men blir påkjørt og drept, får du igjen da og? Eller er hunden bare forsikra opp til en viss alder?

Tror jeg betaler 1100 i året for hunden. Alt spørs på rase, alder osv. Den har gått opp litt nå, da vi har holdt på i et halvt år med en skade som totalt har kostet oss 55.000kr.. Jeg har en "dårlig" forsikring, hvor jeg bare fikk dekket ca 20.000 i skade. Agira f.eks har 40.000 i skade, og 10.000 i oppreising + 1000 i medisiner. Og koster bare 300 mer i året. Men var ikke jeg som valgte forsikring, desverre. Det finnes "kalkulatorer" på forskjellige sider som har dyre-forsikring (IF, Gjensidige, Agira) hvor du kan regne ut ca hvor mye det blir i året for katten/hunden

Er litt usikker på hvordan det fungerer med eldre hunder, men man får ikke første-gangs forsikre hunder som har fyllt 6(innimellom 8)år. Når hunden blir syk/får skade, går forsikringen opp i pris. Men tror ikke forsikringen blir borte når hunden blir eldre, men den dekker mindre.

Endret av Huffsa
Skrevet

Takk for svar, Huffsa :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...