Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 2 år siden fikk jeg plutselig diare, og det forsvant ikke.

Hver morgen hadde jeg diare, men ble litt bedre utover dagen.

Jeg trodde jeg var matforgiftet eller noe og etter en stund kontaktet jeg legen.

Jeg hadde da gått ned mange kilo og gått til grensen for undervektig.

Jeg tok en blodprøve for "matallergi"..eller noe sånn.

Den var fin, så sa jeg at jeg ville ha en blodprøve på cølaki, og den var visst også fin.

Så tok de en avføringsprøve, og den var også fin.

Men problemene mine forsvant ikke, jeg ble kjempe tynn, sliten, orket ingenting.

Plutselig ble jeg litt bedre, så jeg sluttet å oppsøke lege, og så ble jeg dårlig igjen og slik gikk det fram og tilbake.

Jeg hadde nesten diare hver morgen.

Så ble jeg gravid (andre graviditet) og var mye kvalm, tvang i meg mye mat for å holde kvalmen borte og sakte gikk jeg opp i vekt.

Nå veier jeg normalt, men er fortsatt sliten, men problemene stoppet ikke, det ble heller vekselsvis diare og hard avføring, og det verste var at jeg fikk ofte plutselig diare..

Så prøvde jeg å gå uten melk i 2 uker, men det var ingen endring, så hørte jeg at cølaki blodprøven ikke alltid slo ut, så tenkte det skader jo ikke å prøve.

Kuttet ut alt glutenmat for 2-3 uker siden og diaren forsvant helt.

Har bare hatt en gang med diare og ellers har jeg vært kjempe fin form.

Er fortsatt litt trett da.

Jeg fikk påvist jernmangel etter forje svangerskap og i dette svangerskapet..kanskje jeg bør gå å ta en ny prøve etter dette svangerskapet.

Jeg tenkte å gå til legen etter fødselen for å få sånn gastromi eller hva det nå heter og spise glutenmat før prøven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slet i mange år med meg selv, med ting jeg ikke skjønte. Til slutt lurte jeg på om jeg kunne ha cøliaki og gikk til fastlegen ... men der var alt bra. Men jeg hadde likevel store problemer!

Så dro jeg til en privat klinikk - der det er spesialister som jobber - og de fant ut ganske fort at jeg hadde cøliaki.

Det jeg ville gjort viss jeg var deg, var å dra til en spesialist.

Jeg dro til Balderklinikken i Oslo, og selv om det er litt dyrt, så får man veldig god hjelp :)

Skrevet

For å påvise Cøliaki blir man sent til sykehuset for å ta en gastroskopi av tynntarmen. Feilen mange gjør er at de spiser glutenfritt før de tar gastroskopien. Da vil man ikke finne noe galt med tarmen siden tarmen blir frisk igjen(tarmtottene vokser ut igjen)

Du må ikke spise glutenfritt før gastroskopien, men heller pøse på med gluten. Hvis du spiser glutenfritt før du skal ta gastroskopi, vil tarmen din bli normal og de vil ikke kunne påvise Cøliaki hvis du har det.

Da jeg gikk til Balderklinikken, tok de en spesiell blodprøve, og de fant ut av at jeg reagerte på hvete og melk bl.a. og de mistenkte Cøliaki med en gang.

Jeg hadde lyst til å begynne på glutenfri og melkefri kost med en gang, med legen sa jeg måtte vente til etter gastroskopien.

Så med en gang jeg hadde tatt gastroskopien, begynte jeg på en melkefri og glutenfri kost. Det var deilig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...