Gå til innhold

Uansvarlig katteeier!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får håpe DB faktisk gjør noe denne gangen da. Min erfaring er at de (og mattilsynet) lar katter gå rundt og lide selvom de ikke får mat og vann.

Men man kan jo hååååpe... :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Får håpe DB faktisk gjør noe denne gangen da. Min erfaring er at de (og mattilsynet) lar katter gå rundt og lide selvom de ikke får mat og vann.

Vet du MissMas, nå ble jeg skuffet over deg :frown:

Du er antageligvis ikke klar over at alt arbeid vi i DB gjør det gjør vi på fritiden vår. Får vi betalt for jobben ? Nope.

Får vi så mye som 5 øre i pengehjelp fra staten eller fra kommunen til å drive arbeidet ? Nope.

Folk ringer vakttelefonen og krever at vi tar over kattene deres. Er det fullt (og det pleier det være fordi slike mennesker finnes i bøtter og spann) så blir de sinte og prøver seg med at da slår de kattene i hjel sjøl, fordi de skal ikke bruke en krone på dyrlege.

Vi gjør alt vi kan, 24/7, og du er hjetelig velkommen til å delta !

Før du har prøvd i et par års tid så kan jeg ikke ta den typen uttalelser som du kommer med i denne tråden som noe annet enn et resultat av manglende kunnskap.

Skrevet

DB gjør masse for hjemløse dyr, de lar ikke katter gå ute og lide uten mat og vann. Hvor i alle dager har du fått dette fra??

DB er en frivillig organisasjon som ikke er en underavdeling av mattilsynet, om du tror det.

Skrevet

Jeg henger meg på de to siste!

Jeg har vært engasjert i både DB og Kattens Vern i en årrekke selv, og vet hvordan de omtrent jobber livet av seg for å hjelpe flest mulig. Disse organisasjonene er 100% basert på frivillig innsats, og får ikke en krone i støtte fra det offentlige. De er avhengig av støtte fra private, både økonomisk og når det gjelder å oppdrive fosterhjem, og jeg kan love deg at det er magre kår!

Det er ikke slik at det er bare å overlate ting til DB eller Kattens Vern. Alle må gjøre en innsats i nærmiljøet og gjøre det en kan. Det ligger mange ubrukte ressurser rundt omkring, mange som har noen kroner til overs, eller som kunne ha åpnet dørene for en og annen fosterhjemskatt.

En kan selvsagt rådføre seg og søke støtte hos DB eller KV, og det får man! Men en kan ikke forvente at de skal komme løpende og ta over ved det minste vink, dersom man selv har ressurser til å gjøre noe.

Det er mange som misforstår dette og tror det dreier seg om offentlige organisasjoner som man har "krav på" hjelp fra, og i dette landet er vi utrolig "bortskjemte" med at vi er vant til at det offentlige tar seg av ting. Mange etterlyser Dyrepoliti i Norge, men det gjelder jo det samme der. Det er frivillige som jobber med støtte fra private.

Folk flest er dessuten altfor redde for å bry seg og ta i et tak med mindre man er en del av en eller annen organisasjon. Det er helt feil å tenke slik. En kan gjøre utrolig mye for dyr på egen hånd, med støtte fra en eller annen nabo, veterinær og/eller DB og KV (eller KG for den sakens skyld! :))

Vi har alle et ansvar når vi ser dyr rundt oss som lider, og veldig mange har ressurser de ikke bruker.

Skrevet (endret)

Jadda, jada. Jeg snakker på bakgrunn av egen erfaring jeg :)

Jeg vet at DB ikke har myndighet til å gjøre hva som helst, men det er snakk om et par katter som lider, som ikke får mat og heller ikke får vann. Og de gjør ingenting med det.

Selvom folk har meldt fra :( Veldig trist.

Jeg skrev til og med at kattene kunne regnes som hjemløse, for eieren tar seg helt tydelig ikke av dem!

Og ungen til "eieren" har til og med plaget dem med å skyte på dem med div "lekepistoler" eller "softgun".

Ja, vi skulle hatt dyrepoliti!

Endret av MissMas
Skrevet

Sikker på at det ikke er mattilsynet det er meldt fra til, da?

Kjenner meg overhodet IKKE igjen i beskrivelsen av DB.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Herregud, er så mange folk som innbiller seg at katter kan leve av det naturen har å tilby. Noe som selvsagt ikke er sant!

Katten min får kvalitetsfor, dyrlegebesøk, og er i tillegg innekatt (noe folk reagerer på). Naboen min kalte meg snobbete fordi jeg skal kastrere katta og tar godt vare på han. Ja, unnskyld meg for at jeg ikke lar katta mi leve som en villkatt. Kan forresten bare slenge inn at katten hans er skabbete og går bare rundt og sprayer ned nabolaget vårt.

Katter har en utrolig lav status i samfunnet vårt. På finn.no blir de jo gitt bort til en slikk og ingenting, og vet om folk som faktisk har fått kattunger og brukt de til slangemat!

Huff, vet dere hva som er en god løsning på å luke vekk dårlige katteeiere? Påbudt kastrering og chipping av katter. Pluss at de blir solgt til en dyrere pris enn de gi bort greiene på finn. Har man ikke råd til en katt over tusenlappen har man heller ikke råd til å ta vare på dyret.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Mattilsynet, ja... de vet jo fuck all og blomkål om dyrehold. Vi trenger et dyretilsyn: pronto pasta.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter vasker da seg selv? Om en katt er skitten så betyr da ikke det at den mishandles. Synes det er rart at du skriver at kattene er møkkete, er det eieren som har rullet dem i møkk og nektet dem å vaske seg, eller? Siden de ikke er inne så er det ikke inne hos eieren de blir skitne, men ute. Vi har ALDRI vasket være katter. Synes bare dette var et merkelig argument.

Katten vår er svart, men nå på sommeren går han stort sett ut og inn som det passer seg og er alltid ute hele natta og gjerne deler av dagen også. Vi bor på landet og han er stort sett mer grå enn svart, men det betyr jo ikke at han er mishandlet. På vinteren når han er mest inne er han helt svart og skinnende i pelsen.

Skrevet

Jeg vet at DB ikke har myndighet til å gjøre hva som helst, men det er snakk om et par katter som lider, som ikke får mat og heller ikke får vann. Og de gjør ingenting med det.

Selvom folk har meldt fra :( Veldig trist.

Jeg skrev til og med at kattene kunne regnes som hjemløse, for eieren tar seg helt tydelig ikke av dem!

Og ungen til "eieren" har til og med plaget dem med å skyte på dem med div "lekepistoler" eller "softgun".

Ja, vi skulle hatt dyrepoliti!

Som de andre har sagt over her, så er det ikke så mye DB kan gjøre. De har ikke lov til å hente med seg katter som har eiere, da kan de bli anmeldt. DB har ingen myndighet overhodet, alle som jobber der jobber som frivillige på fritiden. Hva forventer du at de skal gjøre egentlig?

Er veldig synd så mange har et dårlig inntrykk av DB på grunn av for lite kunnskaper om DB og hva de kan/ikke kan gjøre. DB gjør en utrolig bra jobb, med veldig lite midler.

Skrevet (endret)

DB er ett frivillig tilbud, som har begrenset kapasitet, og derfor må de prioritere. Vanligvis betyr det at de bare tar inn reelt hjemløse katter, siden katter som har en eier har noen som burde ta ansvar for dem. DB har heller ingen myndighet til å hente katter med en eier, siden de da kan bli anmeldt for tyveri.

Hvorfor forventer så mange at DB skal kunne trylle og redde alle katter, uavhengig av kapasitet? For å få til det måtte vi hatt "kill-shelters" slik de har i Usa, hvor de tar inn alle dyr, og avliver alle som ikke blir omplassert innen en gitt frist, og jeg synes DB's måte å gjøre det på er å foretrekke.

Det er kjipt at det er sånn, men man må forholde seg til virkeligheten. Og alle som har problemer med dette bør prøve å stille opp selv, jobb som frivillig på ditt lokale kattehus, doner penger og still opp som fosterhjem dersom du har mulighet, alt vi gjør for dem, gir DB mulighet til å hjelpe litt flere.

Og dersom det gjelder direkte mishandling av dyr bør dere kontakte mattilsynet eller politiet.

Endret av Auraya
Skrevet

Ja, jeg nevnte mattilsynet også, men hva gjør de?

Ingenting. Og de kan forresten veldig lite om enkelte dyrearter, dessverre..

Som sagt så skulle vi hatt et ordentlig dyrepoliti som fikk støtte av staten :)

Ja, DB gjør mye bra for dyrene, men jeg mente bare at det ikke er alltid de gjør noe. Og det var kun basert på min egen erfaring.

Jeg kan jo også si at det bla.a er jeg som har meldt fra om kattene til DB og mattilsynet 2 ganger.

De er hjemløse. Katteluken er spikret igjen og pelsen henger og slenger (de er langhåret og har floker).

Og de er sky som villkatter :(

Men hvis jeg ser slike tilfeller med dyr igjen, kommer jeg til å melde fra til enten mattilsynet eller DB fordi, som jeg skrev, man

kan jo alltids håpe at noen gjør noe og har muligheten til å gjøre noe :)

Skrevet (endret)

Herregud, er så mange folk som innbiller seg at katter kan leve av det naturen har å tilby. Noe som selvsagt ikke er sant!

Katten min får kvalitetsfor, dyrlegebesøk, og er i tillegg innekatt (noe folk reagerer på). Naboen min kalte meg snobbete fordi jeg skal kastrere katta og tar godt vare på han. Ja, unnskyld meg for at jeg ikke lar katta mi leve som en villkatt. Kan forresten bare slenge inn at katten hans er skabbete og går bare rundt og sprayer ned nabolaget vårt.

Katter har en utrolig lav status i samfunnet vårt. På finn.no blir de jo gitt bort til en slikk og ingenting, og vet om folk som faktisk har fått kattunger og brukt de til slangemat!

Huff, vet dere hva som er en god løsning på å luke vekk dårlige katteeiere? Påbudt kastrering og chipping av katter. Pluss at de blir solgt til en dyrere pris enn de gi bort greiene på finn. Har man ikke råd til en katt over tusenlappen har man heller ikke råd til å ta vare på dyret.

Jeg er helt enig med deg :)

Uff, for en idiotisk nabo du har :( Stakkars katten hans.

Det burde vært en minstepris på katter, kanskje rundt 1000 kroner. Det hadde vært en god start, for det koster å ha dyr, og folk som sparer opp 1000 kr for å kjøpe seg en katt legger kanskje litt i det også og er kanskje villige til å gjøre en innsats for å gi dyret et godt hjem (forhåpentligvis).

Jeg har kastrerte utepuser, og de får Royal Canin og lever godt. Det synes jeg katter fortjener jeg :)

Endret av MissMas
Skrevet

Dyrebeskyttelsen her i området gjør en formidabel, strålende jobb! Her har vært så mange saker i sommer, om kattunger som blir funnet satt vekk i esker, overlatt til seg selv og tilfeldgheta :kjefte: Dyrebeskyttelsen står på, og gjør det de kan for å skaffe fosterhjem og permanente hjem. Vi fik pus i går, som uten Dyrebeskyttelsen hadde blitt født ute til å bli villkatt. DB fant fosterhjem, og vi fant pusen vår hos DB. Han får Royal Canin-fòr, skal få de vaksiner og kurer han trenger. Mor er vill, og kan neppe bli huskatt :tristbla: Vår pus var en av 5.

Bare for å ta et eksempel på hva vanlig butikkfòr kan gjøre, vi hadde en kastrert hannpus på 12 år. Han har alltid spist Spesificfòr, men fikk etterhvert problemer med urinveiene. Vi var til dyrlegen med han flere ganger. Han hadde vært frisk lenge, men så gikk vi tom for spesific-fòret, og det var litt krunglete for oss å komme til klinikken pga ingen bil, og ville tilstander i arbeidstider for begge. Vi måtte ta en nødløsning et par dager med whiskas eller hva det var. Katten vår ble så sjuk at vi måtte dra rett inn til dyrlegen, eller så kunne vi mista han i løpet av natta. Urinveisforgiftning er ikke til å spøke med. Så her i hus skal kattene våre kun få Spesific og Royal Canin. Det er faktisk ikke så mye dyrere enn dagligvarebutikkfòr.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg er så imponert over dyrebeskyttelsen! Hadde det ikke vært for de, hadde vel Norge slitt enda mer med hjemløse katter.

Da jeg var hos dyrelegen i dag (katta skulle kastreres og chippes : D) Leste jeg en artikkel om dyrebeskyttelsens slit gjennom året. I jula og sommeren slet de aller mest, og kjente jeg fikk en klump i halsen da jeg leste om de forskjellige tilfellene de hadde ordnet opp i. Mest om gnagere og katter som hadde blitt dumpet og mishandlet. Vi snakker om flere hundre dyrlegebesøk i året, takket være visse folks elendige dyrehold. Og det utrolige er at kattene ikke bærer noe nag i det hele tatt! Mange av de malte og mjauet fornøyd da de ble reddet, og endte opp som ypperlige, hengivne kjæledyr.

Fusj, folk som kan gjøre noe slikt mot slike nydelige dyr skulle ha fått amputert noe tvert av.

Og de som ikke kastrerer sin kjære pus kun pga. latskap fortjener en skikkelig dose med kjeft.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Dyrebeskyttelsen her i området gjør en formidabel, strålende jobb! Her har vært så mange saker i sommer, om kattunger som blir funnet satt vekk i esker, overlatt til seg selv og tilfeldgheta :kjefte: Dyrebeskyttelsen står på, og gjør det de kan for å skaffe fosterhjem og permanente hjem. Vi fik pus i går, som uten Dyrebeskyttelsen hadde blitt født ute til å bli villkatt. DB fant fosterhjem, og vi fant pusen vår hos DB. Han får Royal Canin-fòr, skal få de vaksiner og kurer han trenger. Mor er vill, og kan neppe bli huskatt :tristbla: Vår pus var en av 5.

Bare for å ta et eksempel på hva vanlig butikkfòr kan gjøre, vi hadde en kastrert hannpus på 12 år. Han har alltid spist Spesificfòr, men fikk etterhvert problemer med urinveiene. Vi var til dyrlegen med han flere ganger. Han hadde vært frisk lenge, men så gikk vi tom for spesific-fòret, og det var litt krunglete for oss å komme til klinikken pga ingen bil, og ville tilstander i arbeidstider for begge. Vi måtte ta en nødløsning et par dager med whiskas eller hva det var. Katten vår ble så sjuk at vi måtte dra rett inn til dyrlegen, eller så kunne vi mista han i løpet av natta. Urinveisforgiftning er ikke til å spøke med. Så her i hus skal kattene våre kun få Spesific og Royal Canin. Det er faktisk ikke så mye dyrere enn dagligvarebutikkfòr.

Så enig, så enig. Har lest om hunder som har fått så dårlig for at de var en hårsbredd fra døden. Det som skal være kjøtt, vitaminer og proteiner viser seg å være salt, fett og korn.

Kastrerte katter som er veldig sensitive ovenfor urinveisinfeksjoner skal i hvert fall ikke ha billigfor med overflod av salt og fett, men synd nok er det en del idioter som heller vil spare penger enn å holde katten sunn og god.

Det de heller ikke vet er at man faktisk sparer penger på å kjøpe kvalitetsfor. Aidan har en 10 kgs sekk med royal canin kitten til 600 stående. Flere folk sier at sekken varer i mer enn et år om man bare har en katt, og når det i tillegg er sunt og godt for som metter, er det virkelig verdt pengene du betaler der og da.

Billigforet smaker greit for katten, men glir rett igjenom fordi det ikke har noe næring i seg. Istedenfor å bruke energien foret egentlig skal gi, ender det opp som en illeluktende overflod av avføring.

Katten spiser derfor mer av det for å bli passe mett, er usunn og glansløs i pelsen, og du taper penger.

Når bengaler i tillegg er såpass følsomme for hva de spiser, holder jeg han i hvert fall borte fra billigforet.

Vil ikke ha en sjuk katt med diare og urinveisinfeksjon.

Skrevet

og vet om folk som faktisk har fått kattunger og brukt de til slangemat!

OT, men hvorfor er det værre å ale opp katter til slangemat enn å ale opp rotter? Og når folk gir bort kattunger på finn.no, så må de faktisk regne med at folk faktisk skal ha de som slangemat... Det høres kanskje groteskt ut, men så lenge avlivingen er human så ser jeg ikke forskjell på katt og rotte.

Skrevet

Jeg tror kanskje endel slangeeiere gir fóret levende til slangen??

Uansett tviler jeg på at de tar med kattungen/rotten til dyrlegen/slakteren og får dem avlivd, og (jf tidligere tråd ang avlivning av katter), så synes jeg det er helt uakseptabelt å avlive dyr selv. Men det er en annen diskusjon.

Synes selvsagt det er like ille om en rotte blir spist levende av en slange (i fangenskap) som om en kattunge blir det, men alikevel vil jeg ikke risikere det ved å legge ut kattunger gratis på finn. Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

At det er utbredt å bruke levende katter som slangemat er en myte. Mater man en levende katt til en slange risikerer man at den skader den alvorlig innvendig med klørne, og en ansvarlig slangeeier vil ikke risikere dette. Og slanger er også såpass vanskelige å få tak i her at selv en dustete slangeeier vil ikke kunne trekke på skuldrene og skaffe en ny, dersom slangen stryker med. Det er også svært få som har så store slanger at de trenger noe mer enn rotter til mat. Skal ikke si at det aldri skjer, men speielt utbredt er det ikke med slik foring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...