Gå til innhold

Uansvarlig katteeier!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lett frustrert.. Naboen til en kompis av meg har et par katter som går for lut og kaldt vann. De er tynne, møkkete, og den ene er så sky og redd at den praktisk talt er vill. Den andre er tydelig oppmerksomhetssyk og har etterhvert fått såpass tillit til oss at den kommer bort for å kose. Vi trodde ikke de hadde noe sted å bo, iom at de ser helt forferdelige ut. Vi har derfor gitt de litt mat, kost litt med de, og sjekket rundt om noen savner de. De var der hver dag, like møkkete og fæle. Overraskelsen var derfor stor når en dame en dag kom og kjeftet på oss for å ha gitt de mat. Det var nemlig hennes katter. And lord and beholde, hun bor i samme bygg, sånn ca 3 meter fra der vi har gitt kattene mat. Jeg har katter selv, så jeg er vanligvis forsiktig med å gi fremmede katter mat, iom at jeg vet at katter kan ta seg en tur og slå seg ned på nytt sted om de får mat. Men disse kattene var forferdelig tynne. Etter å ha snakket litt med damen påstod hun at de ikke "vil inn", noe jeg syntes virker rart, iom at spesielt den ene prøver så godt den kan å bli med oss inn. Vi prøvde på en koselig måte å forklare at vi rett og slett trodde kattene var hjemløse, fordi de er både tynne og møkkete, men damen stod på sitt, hun satte ut mat til de nå og da, og mente det var mer enn bra nok.

Dette fortsatte en stund, kattene var alltid ute, like møkkete og fæle. Til slutt ringte en kompis på døra og spurte rett ut om han ikke kunne få lov til å ta med seg/kjøpe den ene katten, men det var ikke snakk om. Kattene er som sagt små og tynne, så overraskelsen var stor da vi i dag oppdaget at den tammeste av de har fått kattunger. De nyfødte kattungene ligger nå under en stor stabbel med europaller, og jeg er litt bekymret for hva som kommer til å skje om noen kommer for å ta med seg eller begynner å flytte på pallene. Kattungene syntes jo ikke om man ikke vet at de er der. Vi har vært innom der flere ganger i dag for å ringe på døra hos eieren for å si ifra om at de har et kull med kattunger, men eier har ikke vært hjemme i hele dag. I mangel på noe bedre å gjøre har vi reist ned met et teppe, mat og vann. Men jeg kjenner at dette gnager på meg.. Dette er kattunger som med all sansynlighet er født i dag, det begynner å bli kaldt ute, og de ligger rett på et betonggulv som heller ikke er spesielt varmt. Er det bare meg som overreagerer her, eller er dette uansvarlig dyrehold? Jeg veksler litt mellom å ha lyst til å filleriste eieren, og å kattnappe hele gjengen med hjem.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ringt dyrebeskyttelsen, gitt "eier" ein real skyllebøtte og evt tatt kattene med inn.

Skrevet

Jeg hadde tatt de me meg alle sammen inn, også hadde jeg ringt dyrebeskyttelsen. De hadde tatt fra henne retten til å ha dyr! noe som egentlig burde vært gjort for lenge siden. stakkars uskyldige katter!! :sukk:

Skrevet

Jeg hadde tatt med meg kattene hjem. Og hvis ikke det var mulig tipset dyrebeskyttelsen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Oi, det glemte jeg helt å skrive.. Jeg prøvde å ringe dyrebeskyttelsen tidligere i dag, men fikk bare svarere. Så jeg har skrevet mail til de. Om de ikke svarer raskt ringer jeg igjen i morgen. Takk for link til mattilsynet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere forresten er sjansen for at dyrebeskyttelsen vil ta de? Jeg kan ta de med inn, eventuelt få andre til å ta de med inn, men det blir en tidsbegrenset løsning. Jeg har allerede 4 katter, så på sikt kan jeg ikke ta til meg 1 kattemor med 4 nyfødte, og eventuelt den andre voksne katten i tillegg. 10 katter blir liksom LITT i drøyeste laget, (selv for meg. :sjenert: ) og spesielt for huseier som allerede syntes jeg har sånn ca 3 katter for mye. Jeg er også litt redd for at mine 4, voksne, territoriale pelsballer skal stresse moren veldig. Kort sagt, jeg kan klare å finne en kortsiktig løsning her og nå, men på sikt er jeg avhengig av at dyrebeskyttelsen eller andre, kan ta de. Det er jo en del uker til kattungene eventuelt kan tas fra mor og omplasseres, og innen den tid tror jeg både huseieren og kattene mine har gått til streik.

Og sånn på siden, kattemoren ser forøvrig også veldig liten ut, så jeg kan aldri tenke meg at hun er så gammel som 1 år. Jeg har en småvokst, voksen hunnkatt hjemme, og hun ser direkte stor ut i sammenligning.. Så jeg vil tro at moren også burde være grei å omplassere, iom at hun fortsatt er såpass liten, og tydelig glad i mennesker.

Skrevet

Hva tror dere forresten er sjansen for at dyrebeskyttelsen vil ta de?

DB prioriterer kattunger som er født ute, så jeg hadde behandlet dem som alle andre hjemløse tilfeller, og ringt dit. Dersom ikke de kan ville jeg hørt med andre omplasseringsorganisasjoner i området, eller prøvd blant vennene mine. (Har selv mange katter, så å ta dem inn hadde vært en midlertidig nødløsning her også.)

Kattungene fryser nok ikke ihjel ute nå på sommeren, så lenge moren passer på dem og de er flere. Men hvis de ligger slik at noen kan miste eller skyve paller over dem ville jeg flyttet dem. Men hvis du først flytter dem kan moren bli utrygg og stikke av med dem, så det beste alternativet vil nok være å flytte dem inn, i såfall. Moren kommer uansett til å flytte dem når de er ca en uke gamle, så hvis du ikke vil risikere å miste oversikten på dem bør du gripe inn før det. Hva med han kompisen som bor der, har han evt mulighet til å ta dem inn, sånn midlertidig?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

DB prioriterer kattunger som er født ute, så jeg hadde behandlet dem som alle andre hjemløse tilfeller, og ringt dit. Dersom ikke de kan ville jeg hørt med andre omplasseringsorganisasjoner i området, eller prøvd blant vennene mine. (Har selv mange katter, så å ta dem inn hadde vært en midlertidig nødløsning her også.)

Kattungene fryser nok ikke ihjel ute nå på sommeren, så lenge moren passer på dem og de er flere. Men hvis de ligger slik at noen kan miste eller skyve paller over dem ville jeg flyttet dem. Men hvis du først flytter dem kan moren bli utrygg og stikke av med dem, så det beste alternativet vil nok være å flytte dem inn, i såfall. Moren kommer uansett til å flytte dem når de er ca en uke gamle, så hvis du ikke vil risikere å miste oversikten på dem bør du gripe inn før det. Hva med han kompisen som bor der, har han evt mulighet til å ta dem inn, sånn midlertidig?

Vi hadde bestemt oss for å gjøre det, og var i prosessen med å få tak i ungene når en annen nabo dukket opp. Han har et par katter fra før, og har lagt merke til at disse kattene går for lut og kaldt vann. Summa summarum, kattemor og alle barna er nå hjemme hos han. Kattemor, som visstnok ikke VIL inn, ble villig med, og etter et par minutter lå hun langflat og koste seg. Det ser ut til at hun er veldig fornøyd med å ha fått en egen liten seng og tak over hodet. Naboen som har kattene nå ringte også eierene, de har bare reist på ferie og kommer ikke tilbake før neste uke. Heldigvis ga denne koselige mannen streng beskjed om at når de kommer tilbake skal de finne en løsning på dette. Enten tar de vare på kattene, ellers så må man finne en annen løsning. Eieren på sin side fastholder at de er sååå glad i kattene sine, men jeg vet ikke jeg.. jeg er glad i kattene mine, og det kunne ikke ramlet meg inn å dra på ferie uten å sørge for at de hadde et sted å være eller noen som kunne ta seg av de. Spesielt ikke om en var gravid, men det har de tydeligvis ikke fått med seg engang..

Uansett, da har det ihvertfall løst seg akkurat nå. Kattene har det bra og er i hus, og de har en person som ser ut til å være innstilt på å finne en langsiktig løsning. Vi kommer også til å fortsette å følge med på kattene, og se an om det blir nødvendig å gjøre noe mer. Den ene katten går jo fortsatt ute, så den fortsetter vi å mate. Ihvertfall inntil videre. Så får eieren bare si hva pokker hun vil. Hun har reist fra kattene sine, så da har hun i grunn mistet stemmeretten i mine øyne.

Skrevet

Tusen takk for det du/dere gjør for disse kattene! :)

Det gjør så godt å se at noen bryr seg. Eieren gjør det tydeligvis ikke, det er nok bare stolthet som holder henne fra å gi de bort. Har erfaring med en del av den sorten dessverre..

Jeg ville ha tatt de med til en veterinær som er spesialist på smådyr (hunder/katter) før de blir skikkelig "fetet opp", og før de ser bedre ut enn nå. Da er de nemlig pliktig til å varsle mattilsynet. Dette er lurt i tilfelle eieren lager trøbbel når hun kommer tilbake. Katter kommer seg fort og legger fort på seg, så da kan de allerede se bedre ut, og da hjelper det lite om andre sier det ikke er hennes fortjeneste. Lykke til! :)

P.s Husk ormekur.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for det du/dere gjør for disse kattene! :)

Det gjør så godt å se at noen bryr seg. Eieren gjør det tydeligvis ikke, det er nok bare stolthet som holder henne fra å gi de bort. Har erfaring med en del av den sorten dessverre..

Jeg ville ha tatt de med til en veterinær som er spesialist på smådyr (hunder/katter) før de blir skikkelig "fetet opp", og før de ser bedre ut enn nå. Da er de nemlig pliktig til å varsle mattilsynet. Dette er lurt i tilfelle eieren lager trøbbel når hun kommer tilbake. Katter kommer seg fort og legger fort på seg, så da kan de allerede se bedre ut, og da hjelper det lite om andre sier det ikke er hennes fortjeneste. Lykke til! :)

P.s Husk ormekur.

Så utrolig koselig skrevet. :)

Det verste jeg vet er å se dyr som ikke har det bra. At jeg har 4 katter er ikke uten grunn, for å si det sånn. Hadde jeg hatt større plass hadde det sikkert vært maaaaange flere. :ler: Men jeg er veldig glad for at det løst seg på denne måten. Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke orket tanken på å la de være ute, så jeg tror pelsballene mine er glad for at det var et annet menneske med plass til de. :lur:

Mor har allerede fått ormekur. Ungene er så små at jeg skal høre litt med dyrlegen først. Den kuren vi har er tilpasset vekt, og nyfødte kattunger veier jo ikke en brøkdel av det de pillene er beregnet på. Så vi skal ta en tur til dyrlegen og høre hva slags kur og hvor tidlig de kan få det. Jeg vet at man sier innen 3 uker, men om de kan få det det før eieren kommer, så er sikkert det det beste. Men da trenger vi en annen kur. Det er jo fortsatt en som går løs, men den er så redd at vi har ikke klart å få tak i den. Ellers har vi tatt masse bilder. Ikke bare i dag, men siden vi oppdaget kattene og skulle prøve å finne eieren. Så jeg tror ikke vi skal ha særlig problemer med å dokumentere at kattene var tynne og fæle. Hunnkatten min ligger på ca 2 kg, hun er bitteliten og slank, men frisk som en fisk. Hun ble plutselig ganske diger i sammenligning, og det har jeg ikke opplevd før.. Så det skal bli godt å se disse kattene med mer kjøtt på kroppen.

Nå er vi heldigvis også flere som følger med, og mannen som har de nå er en godt voksen mann, som ikke ser ut til å ha planer om å koseprate med eieren. Så vi kommer ikke til å "slippe kattene" før vi føler oss trygge på at de har det bra. Om det blir der de er, eller i et nytt hjem.

Skrevet

Det er jo fortsatt en som går løs, men den er så redd at vi har ikke klart å få tak i den.

Hvis dere vil prøve å få tak i den kan dere høre med DB der dere bor om de har ett fangstbur dere kan låne. Har brukt det selv, og det er ganske effektivt dersom dere vet hvor katten pleier å gå.

Flott at det ordner seg, og bra at noen har guts nok til å ta tak i slike ting. :)

Skrevet

Bra jobbet, det er flott at folk bryr seg om katter!!! Ble så glad da jeg hørte at kattungene var tatt inn :)

Ring dyrebeskyttelsen og forklar situasjonen; jeg synes ikke katteeier burte få kattemor og ungene tilbake.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter vasker da seg selv? Om en katt er skitten så betyr da ikke det at den mishandles. Synes det er rart at du skriver at kattene er møkkete, er det eieren som har rullet dem i møkk og nektet dem å vaske seg, eller? Siden de ikke er inne så er det ikke inne hos eieren de blir skitne, men ute. Vi har ALDRI vasket være katter. Synes bare dette var et merkelig argument.

Skrevet

Katter som går ute, blir møkkete selvom de vasker seg selv. Du kan se veldig godt om en katt har gått ute i en lang periode. Den forrige katten jeg hadde i oppstalling var hvit, han hadde gått ute hele vinteren og ble funnet i våres. Han var sort på alle fire beina sine, spesielt under potene, og hadde frostskader og skorper på poter og ører. Etter å ha bodd inne hos meg i en måned var han skinnende hvit igjen!! Blenda-hvit!

Du kan jo tenke deg at kanskje det går endel mer tid på å finne mat og prøve å finne et tørt, varmt, trygt sted å sove, slik at vasking ikke blir første-pri.

Skrevet

Du kan jo tenke deg at kanskje det går endel mer tid på å finne mat og prøve å finne et tørt, varmt, trygt sted å sove, slik at vasking ikke blir første-pri.

Jepp, hjemløse katter har andre ting å gjøre enn å vaske seg, de bruker all sin tid på å stresse med å overleve, hygiene er noe de bruker tid på når de er varme, trygge og mette.

Så det at katten er skitten og tovete er ett tydelig symptom på at den sliter for tilværelsen, og ikke får mat og hvile ett fast sted, slik huskatter skal ha, siden katter egentlig er dyr som bruker mye tid på egenpleie, når de har det godt.

Skrevet

Jepp, hjemløse katter har andre ting å gjøre enn å vaske seg, de bruker all sin tid på å stresse med å overleve, hygiene er noe de bruker tid på når de er varme, trygge og mette.

Så det at katten er skitten og tovete er ett tydelig symptom på at den sliter for tilværelsen, og ikke får mat og hvile ett fast sted, slik huskatter skal ha, siden katter egentlig er dyr som bruker mye tid på egenpleie, når de har det godt.

Ja- sunne, trygge katter er rene, med skinnende pels.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter vasker da seg selv? Om en katt er skitten så betyr da ikke det at den mishandles. Synes det er rart at du skriver at kattene er møkkete, er det eieren som har rullet dem i møkk og nektet dem å vaske seg, eller? Siden de ikke er inne så er det ikke inne hos eieren de blir skitne, men ute. Vi har ALDRI vasket være katter. Synes bare dette var et merkelig argument.

TS her. Jeg ser du allerede har fått gode svar, men jeg svarer for å understreke at jeg på ingen måte mener at det er dyremishandling å ikke vaske katten sin titt og ofte. Da hadde jeg isåfall vært dyremishandler selv.. Å gi katten et bad kan være en ubehaglig opplevelse for både katt og eier, sånn er det ihvertfall her. Så hvorfor utsette katten for unødvendig stress når den klarer å holde seg ren selv? De gangene jeg bader kattene mine er når de har fått noe svineri i pelsen som de har problemer med å få bort selv. Olje, kvae, møkk eller hva det måtte være. Eller når de er så møkkete at de møkker til hele huset. Og det skjer fra tid til annen. Vi bor rett ved siden av et jorde, og det beste kattene vet når bonden har pløyd jordene er å legge seg langflate og rulle rundt. Igjen, og igjen og igjen.. Da blir dem så fine og møkkete at det står en støvsky rundt bare man tar på dem. Og så skal de aller helst inn å legge seg i den hvite sofaen, rulle litt der, og begynne på vasken. Jeg skal tilstå at når de kommer inn med 3 kg jorde, så hender det at jeg gir dem en omgang med vann, eller tørrshampoo for katter. Når den ene katten hadde løs mage og pelsen var tilgriset med bæsj, så hjalp vi den også. Det samme når den langhårede katten kom inn med masse kvae på ryggen. Men de gangene jeg hjelper kattene med vasken er sjeldene. Antall ganger det siste året kan telles på fingrene på en hånd. De gangene jeg utsetter meg selv og kattene for det stresset er når de er ekstremt møkkete, eller har fått ting i pelsen som er vanskelig å få bort. Ellers klarer deg seg helt fint selv.

Jeg tenker altså ikke dyremishandling hver gang jeg ser en møkkete katt heller. Både mine pelsballer og de andre kattene i nabolaget kan være ordentlig deilig og møkkete fra tid til annen. Kattene liker f. eks å ta en langtur fra tid til annen, da er de på jakt og utforskning og nedprioriterer pelsstell. Det syntes når de kommer hjem. Forskjellen på det, og denne situasjonen, er at disse kattene blir rene igjen relativt raskt. Så fort de kommer seg hjem, så setter de i gang med storvasken, og blir pene og rene. Det som får alarmbjellene mine til å ringe er når kattene IKKE blir rene igjen. Når man ser de hver dag, og de blir mer og mer møkkete. Katten, som egentlig er hovedsakelig hvit, har plutselig blitt grå-brun-gul, med masse guff i øyekroken og nesa. Man ser med en gang at dette er ikke "fersk skitt", men lag på lag med gammel møkk. Det er altså ikke det at eieren ikke vasker dem som bekymrer meg, men at katten ikke gjør det selv. Som du skriver, katter er renslige dyr som vasker seg selv, og når de slutter med det, så er det fordi de ikke har tid eller energi. Det er egentlig logisk. Om du ikke hadde visst hvor neste måltid kom fra, eller hvor du skal sove trygt og tørt, så tror jeg ikke du hadde prioritert å vaske håret. Så, det at kattene slutter med vasken er en ganske sikker indikasjon på at de har mer enn nok med å sørge for å dekke viktigere behov. Noe som igjen tyder på at eieren ikke gjør det, eller at den ikke har noe sted å bo.

Til dere andre, en liten oppdatering, jeg har fått gode svar fra DB, så oppfølging av saken videre skjer etter råd og veiledning fra de. :)

Skrevet

Trådstarter, fott at du tok ansvar for disse kattungene, det burde finnes flere som deg :klemmer: Her i området har vi hørt om minst 4 saker der folk har funnet kattunger forlatt i en eller annen pappeske, for å dø eller klare seg selv. Slikt er hjerterått. Da varmer det en annen katteeier sitt hjerte at det finnes mennesker som deg der ute, som tar ansvar når du ser at en katt ikke har det som den burde. Igjen :klemmer:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Synes på generell basis at det er rart at Norge ikke har et ordentlig dyrepoliti som tar seg av saker med vanskjøtsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...