heidirf Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 hei. jeg har slitet en god stund med mye vann i kroppen. er ikke sånn at det syntes altfor mye,men leggene f.eks kan virke ganske store og litt hovne,ofte vonde også. Må inrømme at jeg spiser litt mye søtt i perioder, og har hørt det kan være en årsak,så dette skal jeg kutte ut. salt og mel var heller ikke bra. Og jeg vet at jeg ikke tåler så godt mel eller bakst,eller syre(brus osv). da blir jeg veldig oppblåst og får skikkelig vondt i magen, kan alt dette ha en sammenheng? noen her som har hatt samme problemet? Hva kan man spise? og hva burde jeg absolutt ikke spise? etter alt jeg har lest,sitter jeg med inntrykk om at jeg ikke kan spise noe. har noen her noen oppsrifter f.eks?hva har hjulpet for andre? masse spørsmål her, håper noen her kan svare=). for det begynner å bli litt slitsomt å ikke vite så mye. setter pris på alle råd og svar! =)=)
lille-lure Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Gå på en helsekostbutikk og forklar problemet ditt. Jeg gikk på noe vanndrivende. Gikk ned 4 kg. Men pass på at kroppen ikke tørker ut. Så det er viktig at du drikker ved siden av. Men IKKE drikk deg mett
lille-lure Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 For å svare på resten; Jeg tåler ikke hveteprodiukter, heller ikk epotet osv. samme greia som går igjen og igjen. Jeg spiser mye proteiner. Og de få gangene jeg spiste hvete så er det fordi kroppen min trenger det. Spiser mye grønt. Masse kjøtt. Om du begynner å trene mavemusklene litt ekstra vil du også sikkert merke at du ikke blir like oppblåst da musklene er foran mavesekken din og "holder" igjen.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 22. juli 2010 #4 Skrevet 22. juli 2010 Får også mye vann i kroppen av hveteprodukter, samt diverse snop
Kosteskaft Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Leste om en som det hjalp å ta kaldt dusj, eller bade kaldt. Drikke masse vann, minimere saltinntak, et vel de mest kjente tingene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 Jeg hadde mye vann i kroppen, og var alltid oppblåst i magen, og hadde mye hudproblem, og jeg måtte konstant på do og drite ... helt grusomt ... Men så fant jeg ut at jeg hadde Cøliaki, og jeg endret kostholdet mitt til det bedre, og jeg ble kvitt vannet i kroppen og oppblåstheten i magen og fikk normal avføring. Å kutte ut gluten, sukker og melk er nok lurt, men først burde du teste deg. Hvis du går til fastlegen for å teste deg for Cøliaki eller intoleranse, kan det hende de ikke finner noe galt med deg. Da må du heller oppsøke en spesialist, som er flinke til å oppdage sånt. Jeg var til fastlegen selv, og de fant ingenting galt. Da jeg oppsøkte en spesialist fant de mye galt, og det er jeg glad for idag
heidirf Skrevet 25. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2010 Jeg hadde mye vann i kroppen, og var alltid oppblåst i magen, og hadde mye hudproblem, og jeg måtte konstant på do og drite ... helt grusomt ... Men så fant jeg ut at jeg hadde Cøliaki, og jeg endret kostholdet mitt til det bedre, og jeg ble kvitt vannet i kroppen og oppblåstheten i magen og fikk normal avføring. Å kutte ut gluten, sukker og melk er nok lurt, men først burde du teste deg. Hvis du går til fastlegen for å teste deg for Cøliaki eller intoleranse, kan det hende de ikke finner noe galt med deg. Da må du heller oppsøke en spesialist, som er flinke til å oppdage sånt. Jeg var til fastlegen selv, og de fant ingenting galt. Da jeg oppsøkte en spesialist fant de mye galt, og det er jeg glad for idag dette høres ganske likt ut som meg! var hos fastlegen og tok masse prøver for en stund siden. de fant ingenting=( men han sa at selv om de ikke fant noe så kunne det hende jeg var litt følsom på gluten,syre,ol.. fikk resept på tabletter som skulle ordne opp med den oppblåste magen,de funket så som så=/.. Men hvis jeg fremdeles var plaget,så måtte jeg ta en ubehagelig undersøkelse. husker ikke hva det heter,men du får en en slange ned i magen eller opp andre enden:S Og den vil jeg helst slippe..så håper ikke det er det spesialisten gjør:S var det fastlegen som sendte deg videre?
LetThemEatCake Skrevet 25. juli 2010 #8 Skrevet 25. juli 2010 Har du varit hos läkaren? Hjärtfel orsakar ofta ödem (vattenansamlingar i vader och fötter), så det vore kanske lurt att ta reda på vad det beror på innan du kan göra något åt det. För att lösa ett problem måste man hitta källan till problemet. Nu säger jag inte att du har hjärtfel, men det är ändå ganska ovanligt med sådana vattenansamlingar utan att något är galt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #9 Skrevet 25. juli 2010 dette høres ganske likt ut som meg! var hos fastlegen og tok masse prøver for en stund siden. de fant ingenting=( men han sa at selv om de ikke fant noe så kunne det hende jeg var litt følsom på gluten,syre,ol.. fikk resept på tabletter som skulle ordne opp med den oppblåste magen,de funket så som så=/.. Men hvis jeg fremdeles var plaget,så måtte jeg ta en ubehagelig undersøkelse. husker ikke hva det heter,men du får en en slange ned i magen eller opp andre enden:S Og den vil jeg helst slippe..så håper ikke det er det spesialisten gjør:S var det fastlegen som sendte deg videre? Ja, jeg var hos fastlegen først, for jeg var så dårlig. Jeg fungerte ikke som menneske i det hele tatt egentlig , hverken fysisk eller psykisk... Så tok de en blodprøve, og jeg fikk beskjed om at det ikke var noe galt. Jeg ble stående som et spørsmålstegn, for det måtte jo være noe galt når jeg slet som jeg gjorde. Da undersøkte jeg en del ting, og kom over Balderklinikken i Oslo, der jobber det leger som er spesialister. Jeg ringte dit og bestilte time på egenhånd. Det er ofte litt ventetid på noen uker, men er du heldig er det avbestilling og du kan komme inn før. Da jeg kom dit hadde jeg en lang samtale med legen og de tok blodprøve av meg. De har skikkelig utstyr som gjør at de finner ut hva som er galt med en gang. Så fant de ut at jeg hadde Cøliaki, men for å få diagnosen og for å få støtte til kosthold resten av livet må man ta Gastroskopi. Slange ned i halsen - opplegg. Dette gjøres på sykehuset. Første gangen er alltid litt fælt fordi man er redd og ikke vet helt hvordan det er, men så lenge man slapper av og forkuserer på å puste rolig går det bra. Og man får sånn bedøvelse som man svelger, slik at man ikke kjenner slangen så godt i svelget og begynnelsen av matrøret.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #10 Skrevet 25. juli 2010 Men det er viktig at du spiser som før, spis melk, hvete osv .. for man skal ikke begynne på glutenfri eller melkefri kost før etter man har tatt gastroskopien. Hvis du spiser glutenfritt før gastroskopien, vil tarmen bli frisk og de finner ingenting galt med deg. Vet det er mange som får vite av fastlegen sin at de bare kan begynne på glutenfri kost før de skal ta gastroskopien. Så når pasientene kommer til gastroskopi finner de ingenting galt, fordi pasientene har spist seg friske. Det er viktig å få en diagnose, slik at man får den hjelpen man trenger, og man får pengestøtte til kostholdet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #11 Skrevet 25. juli 2010 Har du varit hos läkaren? Hjärtfel orsakar ofta ödem (vattenansamlingar i vader och fötter), så det vore kanske lurt att ta reda på vad det beror på innan du kan göra något åt det. För att lösa ett problem måste man hitta källan till problemet. Nu säger jag inte att du har hjärtfel, men det är ändå ganska ovanligt med sådana vattenansamlingar utan att något är galt. Feilernæring eller et dårlig (usundt) kosthold er grunnen til at folk er syke både psykisk og fysisk idag. Veldig mange som spiser seg syke, men de vet ikke om det. De fleste tror de kan spise hva de vil, men det er bare et fåtall som kan spise hva de vil fordi de har såpass gode gener at de tåler det. De fleste andre spiser på seg en eller annen sykdom iløpet av livet, som hjerte og karsykdom, kreft, hudsykdom, psykisk sykdom osv eller går f.eks. med uoppdaget Cøliaki hele livet og sliter med å fungere i hverdagen. Det er ikke normalt å være oppblåst, ha vann i kroppen, ha eksem, ha vondt i ryggen(med mindre man er slitt den ut eller har vært i en ulykke) ha migrene, være konstant syk og forkjølet, ha betennelse i ledd uten grunn osv ... Alt dette kommer av hvetemel, sukker og melk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #12 Skrevet 25. juli 2010 Heidirf : det er ofte sånn at man ikke tåler stivelse heller, uavhengig om man har cøliaki eller hveteintoleranse. Jeg har Cøliaki, men tåler heller ikke stivelse. Blir oppblåst og rar i magen av det. Er mange som har Cøliaki og hveteintoleranse som reagerer på stivelse i bl.a. hvete, ris og potet, og det er mange som tåler hvetemel men som ikke tåler stivelse.
Gjest huh Skrevet 25. juli 2010 #13 Skrevet 25. juli 2010 Alt dette kan komme av hvetemel, sukker og melk. ftfy Ødemer er et vanlig tegn på hjerteproblemer. Noe å ta opp med en lege, syns du ikke?
LetThemEatCake Skrevet 25. juli 2010 #14 Skrevet 25. juli 2010 Feilernæring eller et dårlig (usundt) kosthold er grunnen til at folk er syke både psykisk og fysisk idag. Veldig mange som spiser seg syke, men de vet ikke om det. De fleste tror de kan spise hva de vil, men det er bare et fåtall som kan spise hva de vil fordi de har såpass gode gener at de tåler det. De fleste andre spiser på seg en eller annen sykdom iløpet av livet, som hjerte og karsykdom, kreft, hudsykdom, psykisk sykdom osv eller går f.eks. med uoppdaget Cøliaki hele livet og sliter med å fungere i hverdagen. Det er ikke normalt å være oppblåst, ha vann i kroppen, ha eksem, ha vondt i ryggen(med mindre man er slitt den ut eller har vært i en ulykke) ha migrene, være konstant syk og forkjølet, ha betennelse i ledd uten grunn osv ... Alt dette kommer av hvetemel, sukker og melk. Vad vill du säga mig med det här? Du säger ju själv att man kan äta sig till hjärtproblem. För mig spelar det ingen roll om hjärtfelet beror på socker, fett eller vad det nu kan vara. Ödem ska man kolla upp, punkt slut. Ett hjärtfel som är medfött är lika allvarligt som ett hjärtfel som är orsakat på grund av fel kost. Självmedicinering är aldrig bra när man inte har någon aning om vad det kommer ifrån. Man måste gå till grunden med problemet för att hitta en lösning, och en lösning hittar man inte genom att bara byta kosthållning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #15 Skrevet 28. juli 2010 Jeg hadde ødem, og endte opp med Cøliaki.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå