Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #41 Skrevet 26. juli 2010 Bruden til TS må jo ha følt seg fin - helt sikkert. Tviler på at hun kjøpte en kjole hun ikke likte, var misfornøyd med hår og sminke da hun forlot frisøren. Sikker på at hun følte seg flott da hun gikk oppover kirkegangen. Hun følte seg sikkert fin helt til mannen begynte å kritisere hennes valg. Og nå gråter hun når hun ser på bilder fra bryllupet. Når hun først hadde pyntet seg og brudgommen syntes det var langt "over the top", kunne han kanskje i ettertid sagt med et smil at det ble litt mye, i stedet for å gni det inn at han lurer på hvem som står ved hans side på bildene. Får uansett ikke gjort om på det... Jeg tar poenget til TS, men vit at det er mange, som Yvonne påpeker, som har lyst å stæsje seg på bryllupsdagen sin, og som drømmer om hvit kjole. Tror ikke min forlovede hadde blitt spesielt imponert om jeg stilte i bryllupet vårt med en av kjolene som henger i skapet fra før av og om jeg hadde kuttet noe fra blomsterkassen på verandaen. Hadde jeg derimot giftet meg for 2. gang som femtiåring hadde jeg selvsagt ikke stilt i hvit kjole.
Furstina Skrevet 26. juli 2010 #42 Skrevet 26. juli 2010 Jag är lite förundrad över att brud och brudgum inte pratar om förväntningar tillsammans. För även om hon vill välja brudekjolen och håruppsättning själv, så pratar väl blivande makar om sina förväntningar och val? Jag tycker det låter lite konstigt att en brud eller brudgum inte alla pratar om olika stilar på kjoler, färger eller håruppsättningar... det är ju en gemensam dag (i alla fall i min värld) Vi gjorde det i alla fall. Min man sa: jag vill att min brud har en vit kjol. när jag sa: jag vill ha en fin kjol, i siden eller nåt annat fint. Men vit eller någon annan färg? Jag sa: jag vill ha en enkel, rak, fin kjole utan krusiduller och tjafs. Min man sa att han trodde det passade mig. Vi pratade om slöja eller inte, och min man sa: jag vill att du har en liten slöja. När jag provade min kjole, hittade jag snabbt en som passade. Trots att jag inte hade tänkt att ha underkjol/skört (eftersom jag trodde att det automatiskt betydde superstor kjole á la marräng) så såg jag i brudebutiken vad en liten underskört gjorde åt fallet på tyget. Jag hittade också en mycket liten slöja som passade bra i håret, och som kompletterade klänningen/kjolen bra. Vi pratade om blommor och buketter. Jag sparade undan bilder på några som jag gillade i färg och fasong. Vi pratade om det och kom fram till ungefär vad vi tillsammans tyckte om. Min man beställde en fin liten bukett som passade oss fint - utan att jag detaljstyrt. Vi hade pratat om blommor och färger men jag lät honom bestämma detaljer tillsammans med floristen. Samarbete, samtal och förfrågningar.
Gjest Bianca26 Skrevet 26. juli 2010 #43 Skrevet 26. juli 2010 Jag är lite förundrad över att brud och brudgum inte pratar om förväntningar tillsammans. För även om hon vill välja brudekjolen och håruppsättning själv, så pratar väl blivande makar om sina Vi gjorde det i alla fall. Min man sa: jag vill att min brud har en vit kjol. när jag sa: jag vill ha en fin kjol, i siden eller nåt annat fint. Men vit eller någon annan färg? Jag sa: jag vill ha en enkel, rak, fin kjole utan krusiduller och tjafs. Min man sa att han trodde det passade mig. Vi pratade om slöja eller inte, och min man sa: jag vill att du har en liten slöja. När jag provade min kjole, hittade jag snabbt en som passade. Trots att jag inte hade tänkt att ha underkjol/skört (eftersom jag trodde att det automatiskt betydde superstor kjole á la marräng) så såg jag i brudebutiken vad en liten underskört gjorde åt fallet på tyget. Jag hittade också en mycket liten slöja som passade bra i håret, och som kompletterade klänningen/kjolen bra. Vi pratade om blommor och buketter. Jag sparade undan bilder på några som jag gillade i färg och fasong. Vi pratade om det och kom fram till ungefär vad vi tillsammans tyckte om. Min man beställde en fin liten bukett som passade oss fint - utan att jag detaljstyrt. Vi hade pratat om blommor och färger men jag lät honom bestämma detaljer tillsammans med floristen. Samarbete, samtal och förfrågningar. Det der høres veldig fornuftig ut
Fluffe Skrevet 26. juli 2010 #44 Skrevet 26. juli 2010 Bruden til TS må jo ha følt seg fin - helt sikkert. Tviler på at hun kjøpte en kjole hun ikke likte, var misfornøyd med hår og sminke da hun forlot frisøren. Sikker på at hun følte seg flott da hun gikk oppover kirkegangen. Hun følte seg sikkert fin helt til mannen begynte å kritisere hennes valg. Og nå gråter hun når hun ser på bilder fra bryllupet. Når hun først hadde pyntet seg og brudgommen syntes det var langt "over the top", kunne han kanskje i ettertid sagt med et smil at det ble litt mye, i stedet for å gni det inn at han lurer på hvem som står ved hans side på bildene. Får uansett ikke gjort om på det... Jeg tar poenget til TS, men vit at det er mange, som Yvonne påpeker, som har lyst å stæsje seg på bryllupsdagen sin, og som drømmer om hvit kjole. Tror ikke min forlovede hadde blitt spesielt imponert om jeg stilte i bryllupet vårt med en av kjolene som henger i skapet fra før av og om jeg hadde kuttet noe fra blomsterkassen på verandaen. Hadde jeg derimot giftet meg for 2. gang som femtiåring hadde jeg selvsagt ikke stilt i hvit kjole. "Vi har snakket om dette etter at jeg først skrev dette innlegget, og hun har sagt til meg at hun følte seg forferdelig ukomfortabel hele dagen. Hun følte seg presset inn i en boks som ikke passet henne, men som forum og magasiner sa at hun måtte trykke seg inn i, uansett hvor mange harde og usunne slankekurer hun måtte gjennom. Hun hadde fått kritikk fra venninner fordi hun vurderte kjole i en annen farge enn hvit, siden hun ikke følte at hvit var en riktig farge til henne. Men det var jo heeeelt feil av henne å tenke på." LES HELE TRÅDEN A ....
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #45 Skrevet 26. juli 2010 Poenget mitt er: er ikke våre ønsker en del av vår personlighet? Vet egentlig ts her hvordan hans dame virkelig føler ift dette, og hva om hun virkelig følte seg flott og fin - er da ikke en del av hennes personlighet? Mvh Yvonne signerer
Auri Skrevet 26. juli 2010 #46 Skrevet 26. juli 2010 Jeg tror kanskje jeg har forstått litt av poenget til TS...? Det jeg forstår at han prøver å fortelle, er at veldig mange tror at de må prøve å se ut som en modell i Ditt Bryllup. Inntrykket mitt stemmer godt med dette; jeg var innom en brudesalong idag for å se etter vest til min kjære, og ble stående og prate med hun som jobbet der. Hun syntes det var kjempefint å høre at jeg har designet kjolen min selv, og ble også ganske overrasket. Hun fortalte at hun opplevde stadig at bruder kom inn med utklipte sider fra magasin og skulle ha akkurat den looken. Det jeg forstår at TS mener, er at veldig mange bruder ender opp med å se ut som en ferdigpakke. Fordi man "skal" gjøre sånn og sånn. Man skal ha hvit kjole (til nøds litt fargedetaljer), den skal være lang, den skal helst være stroppeløs, man skal krølle håret (uansett hvor rett hår man har til vanlig), det skal settes opp, smykkene skal være enkle, helst perler eller diamanter... Slik "skal" man være. Og jeg må si at jeg ofte synes at de bildene jeg ser i avisa etterpå ser ut som en ferdigpakke. Men, nå er ikke jeg rette personen til å snakke antagelig. Som totalt utradisjonell brud har jeg ofte blitt fortalt at jeg ikke har noe med å uttale meg om dem som velger tradisjonelt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #47 Skrevet 26. juli 2010 Jeg var i et bryllup i fjor til en venninne av meg. Hun er en utrolig søt jente som pynter seg når hun vil og går i olabukse når hun vil, altså en gjennomsnittlig jente tror jeg. Da hun kom opp midtgangen som brud skjønte jeg ikke hvor det var blitt av den søte jenta! Hun var blitt sminket og så helt tullete ut! Kjolen og alt annet var nydelig, men den der sminken altså. Jeg skjønner veldig godt hva TS snakker om og jeg kjenner meg igjen i det Furstina skriver. Vi snakket også om hva vi skulle ha på oss og jeg syntes vi ble fine begge to. Vi tok valg som spesielt jeg fikk mange skeptiske kommentarer til i forkant, men da bryllupsdagen kom og gjestene våre så hvordan alt ble, var det tydelig at det ikke kunne ha vært anderledes, da hadde det ikke vært oss. Kritikken gikk på valg av kort kjole, ikke hvite sko og valg av blomster; og at brudgommen valgte å gifte seg i kjole og hvitt selv om det var et formiddagsbryllup hos byfogden. Yvonne, du har en tendens til å føle deg angrepet i sånne tråder som denne, og trådene begynner å handle om deg. Er du virkelig så usikker på deg selv at du må forsvare deg hele tiden, eller klarer du å bare svare på en spørsmål også? Jeg poster som anonym for at ovennevnte brud ikke skal kjenne seg/meg igjen.
Furstina Skrevet 26. juli 2010 #48 Skrevet 26. juli 2010 Sminken är väl det som lätt blir mest ovant om bruden inte brukar sminka sig mer än med lite mascara och kanske lipgloss. Med underlagscreme, rouge, ögonskuggor med highligts, markerade ögonbryn, läppstift etc blir det stor skillnad. Ska man ha en hel packe med smink är det viktigt att den som lägger maken försöker få den att se så naturlig och LIK bruden som vanligt. Gärna prova först.
Gjest Bianca26 Skrevet 26. juli 2010 #49 Skrevet 26. juli 2010 Sminken är väl det som lätt blir mest ovant om bruden inte brukar sminka sig mer än med lite mascara och kanske lipgloss. Med underlagscreme, rouge, ögonskuggor med highligts, markerade ögonbryn, läppstift etc blir det stor skillnad. Ska man ha en hel packe med smink är det viktigt att den som lägger maken försöker få den att se så naturlig och LIK bruden som vanligt. Gärna prova först. Ja enig. Og sminken til bruden skal jo ikke være for hard heller. Det skal se naturlig ut. Da blir det litt mye med markerte øyenbryn. Og hvis hun f eks dukker opp i sotede øyne, ni da blir det drøyt. Jeg mener en brud skal sminkes så diskret som mulig.
Auri Skrevet 26. juli 2010 #50 Skrevet 26. juli 2010 Det mener du. Jeg har ingen planer om å sminkes naturlig. Jeg går med kraftig sminke til vanlig, og har ingen planer om å sminke meg usminka den dagen... Hvor mye eller lite sminke enhver person vil ha den dagen. Det om at man skal "sminkes så naturlig som mulig" er en del av denne forhåndskjøpte pakka... Om noen vil gå med sotede øyne og det passer til brudens personlighet, why not? Fordi du mener at det ikke passer seg? Hvorfor passer det seg ikke?
Gjest Bianca26 Skrevet 26. juli 2010 #51 Skrevet 26. juli 2010 Det mener du. Jeg har ingen planer om å sminkes naturlig. Jeg går med kraftig sminke til vanlig, og har ingen planer om å sminke meg usminka den dagen... Hvor mye eller lite sminke enhver person vil ha den dagen. Det om at man skal "sminkes så naturlig som mulig" er en del av denne forhåndskjøpte pakka... Om noen vil gå med sotede øyne og det passer til brudens personlighet, why not? Fordi du mener at det ikke passer seg? Hvorfor passer det seg ikke? Jeg sa JEG mener, mao at jeg syns det blir voldsomt som brudepynt. En brudekjole ser ganske uskyldsren ut iallefall den jeg ser for meg jeg kunne hatt. Da kræsjer det med hard sminke. Men om du skal kle deg/sminke deg alternativt pga at det passer din personlighet bedre så er jo det ditt valg, men det er ikke slik JEG ville gjort det. Jeg er nok litt mer tradisjonell der, og jeg sminker meg sjeldent og når jeg gjør det er det diskret.
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2010 #52 Skrevet 26. juli 2010 Det mener du. Jeg har ingen planer om å sminkes naturlig. Jeg går med kraftig sminke til vanlig, og har ingen planer om å sminke meg usminka den dagen... Hvor mye eller lite sminke enhver person vil ha den dagen. Det om at man skal "sminkes så naturlig som mulig" er en del av denne forhåndskjøpte pakka... Om noen vil gå med sotede øyne og det passer til brudens personlighet, why not? Fordi du mener at det ikke passer seg? Hvorfor passer det seg ikke? Det mest ideelle er vel at bruden blir sminket med sminke som kler hennes personlighet og som gjenspeiler hvordan hun er? Jeg f.eks sminker meg ganske naturlig til vanlig og tar heller ikke helt av til fest. Røde lepper er f.eks helt utelukket uansett dag og anledning, da hadde det blitt veldig rart dersom jeg plutselig skulle ha knallrøde lepper i bryllupet mitt fordi alle andre mente at det er en god idè. Akkurat som at du sannsynligvis (utifra det jeg har skjønt) trives bedre med en litt dramatisk sminke og i tillegg har stil som passer til det. Da hadde det sett veldig rart ut om du hadde kommed med en super-diskrèt nude-look på bryllupsdagen din. I bunn og grunn så tror jeg at innlegge til TS handlet om at man må våge å være seg selv når man gifter seg, og ikke slik alle andre mener at man skal være. Selvfølgelig ønsker de fleste å være en veldig vakker "seg selv" på bryllupsdagen, men det er forskjell på å være helt smashing "seg selv" og å være en kjempe pen "annen".
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2010 #53 Skrevet 26. juli 2010 Jeg sa JEG mener, mao at jeg syns det blir voldsomt som brudepynt. En brudekjole ser ganske uskyldsren ut iallefall den jeg ser for meg jeg kunne hatt. Da kræsjer det med hard sminke. Men om du skal kle deg/sminke deg alternativt pga at det passer din personlighet bedre så er jo det ditt valg, men det er ikke slik JEG ville gjort det. Jeg er nok litt mer tradisjonell der, og jeg sminker meg sjeldent og når jeg gjør det er det diskret. Snu det på hode: Dersom man skal ha alt annet enn en hvit, uskyldren brudekjole, så blir det også helt feil med en helt diskret sminke. Sminken er en del av pakka, den må matche resten av antrekket.
Gjest Bianca26 Skrevet 26. juli 2010 #54 Skrevet 26. juli 2010 Snu det på hode: Dersom man skal ha alt annet enn en hvit, uskyldren brudekjole, så blir det også helt feil med en helt diskret sminke. Sminken er en del av pakka, den må matche resten av antrekket. Ja eller det kunne jeg sagt
Furstina Skrevet 27. juli 2010 #55 Skrevet 27. juli 2010 En diskret sminke passar den som inte brukar sminka sig, och som går för en mer traditionell brudekjole. Om du vanligtvis använder en del smink, och gör andra ovanligare val av stil till ditt bröllop bör du väl anpassa sminket till det - det är inget konstigt. Jag tycker nog ändå att det bör vara rätt smink för rätt tillfälle. Det är trots allt skillnad på "nattklubbssminkning" och "vardagssminkning" även om du har mycket och speciell sminkstil. Något mitt emellan, som ändå är DU, bör väl passa? Lite mer än vardgs men kanske inte lika kraftig och markerad som för en nattklubb?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #56 Skrevet 28. juli 2010 Jeg er fotograf og vil bare kommentere dette med for mye sminke. Når man skal fotograferes hos en yrkesfotograf må man ha litt sminke for at den skal synes på bildene. Dette er noe frisørene og stylistene vet og tar hensyn til, og derfor vil også mange bruder kunne føle seg oversminket. Hvis man velger å legge en helt nude sminke, er sjansen for at man ser usminket ut på bildene stor. Da jeg giftet meg for 19 år siden, syntes jeg også at sminken ble i meste laget, men det synes ikke på bildene. Det som ble løsningen for min del var å fjerne litt av øyenskyggen i bilen på vei til selskapet, slik at jeg følte meg mer som meg selv.
viren Skrevet 31. juli 2010 #57 Skrevet 31. juli 2010 Vi giftet oss for 3 uker siden, og jeg fikk støpt på negler, satt på vippe extensions, nappet og farget bryn og ble sminket av makeup artist og håret ordnet av frisør. Jeg designet brudekjolen min selv. Det var fantastisk, og en dag i livet jeg følte jeg hadde en unnskyldning til å bruke mye penger på meg selv, få de lange øyevippene jeg skulle ønske jeg hadde, de sterke neglene jeg skulle ønske jeg hadde som ikke brekker bare jeg ser på dem. Det har ingenting med å være enn annen person enn den jeg er, men at jeg ville føle meg ekstra fin den dagen (og det gjorde jeg). Jeg hadde blitt utrolig skuffet om min mann hadde sagt "hvorfor fikk du støpt på slike negler? det er da ikke deg" - jeg følte meg fin og ikke det minste ukomfortabel i løpet av bryllupet. Jeg har heldigvis ikke en slik mann, jeg har en mann som, da jeg fortalte han om alt dette sa: "ja, hvis det får deg til å føle deg ekstra flott så gjør du selvfølgelig det". Min mann hadde sett både tegningene av brudekjolen og meg i den på forhånd (jeg er ikke så opptatt av at han ikke skulle det), og jeg visste hva han skulle ha på seg. Han valgte sjakett og bar flosshatt, og det er ikke snakk om at jeg hadde sagt "jeg synes ikke du skulle gå i sjakett og flosshatt for det er ikke deg", om jeg mot formodning ikke hadde likt det. Jeg synes ts skyter over mål med en del av kommentarene sine. Den generelle betrakningen jeg kan være enig i, og som gjelder ikke bare i brylluper men i andre sammenhenger også, er og ikke la seg presse til noe en egentlig ikke vil. Jeg har faktisk aldri hørt om en eneste brud før som angret på valget av brudekjole, hår eller hva det måtte være, dog - jeg tror ikke det er veldig vanlig. At en brud kan føle motepress - akkurat som man kan gjøre det ellers - ser jeg derimot ikke på som pussig i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå