Gå til innhold

Agressivitet ok pga kultur?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jobber i service og hadde en negativ opplevelse med en en person fra chile,brasil eller lignende.

prøvde å forklare de noe og han responderte med å komme mot meg viftende med en finger og kjeftende på dårlig engelsk, opplevde situasjonen truende, men i følge hans partner var det overhode ikke truende det var bare deres kultur.

er dette virkelig ok? skal vi i service bare smile å nikke å godta dritt i situasjoner vi føler truende.

lei!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i service og hadde en negativ opplevelse med en en person fra chile,brasil eller lignende.

prøvde å forklare de noe og han responderte med å komme mot meg viftende med en finger og kjeftende på dårlig engelsk, opplevde situasjonen truende, men i følge hans partner var det overhode ikke truende det var bare deres kultur.

er dette virkelig ok? skal vi i service bare smile å nikke å godta dritt i situasjoner vi føler truende.

lei!!

Nei, jeg syns ikke man skal finne seg i dat!

Skrevet

Det er ikke OK.

Jeg har hørt lignende historier om norske nordmenn fra Norge hvor forklaringen er at "han bare er sånn". Det er piss. Alle kan og skal oppføre seg normalt høflig i en servicesituasjon, og meg bekjent er det ikke vanlig å kjefte og bråke og hytte med fingeren i de landene i Sør-Amerika jeg kjenner til heller.

Skrevet

Ne det er ikke greit uansett hvilken kultur man kommer fra. En skal da kunne bruke normal folkeskikk selv om man er fra et annet land.

Skrevet

Sier som de over, det er ikke ok, verken ene eller andre veien. Uten å være fordømmende her, så har jeg reagert mye på det samme, spesielt fra folk som er i fra i Sør Amerika. Så klart, ikke alle er slik, har hatt mange hyggelige mennesker fra den verdensdelen innom butikken, men føler at flertallet, spesielt de som snakker lite eller ingen engelsk, blir lett hissig. Jeg har måtte tilkalle vektere fordi mennesker hisser seg utrolig opp når vi ikke forstår hver andre. Og dette kan være over bagateller, personen kan mime at han pusser tenner og når jeg kommer med tannkost blir han eller hun sur fordi de skulle ha tannkrem... IKKE OK!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

NEI ikke OK. Selv om noen andre folkeslag gjerne liker å snakke med store bokstaver, så er det ikke OK. Og så lenge du føler situasjonen truende, så er den det for deg.

Skrevet

Nei. PUNKTUM.

Skrevet

Det er ikke OK.

Jeg har hørt lignende historier om norske nordmenn fra Norge hvor forklaringen er at "han bare er sånn". Det er piss. Alle kan og skal oppføre seg normalt høflig i en servicesituasjon, og meg bekjent er det ikke vanlig å kjefte og bråke og hytte med fingeren i de landene i Sør-Amerika jeg kjenner til heller.

Lurer på hvordan de samme menneskene hadde reagert dersom servicepersonen hadde jumpet over skranken og begynt å true DEM. Med henvisning til at man "bare ER sånn".

Skrevet

Det er IKKE ok! Selv om man jobber i et serviceyrke skal man ikke måtte finne seg i all mulig dritt. Å unnskylde den slags oppførsel med at "det er sånn kulturen vår er" er jo helt på trynet. Hadde det vært meg som stod bak disken og oppfattet kunden som truende hadde jeg ikke nølt med å tilkalle vektere om det var mulig.

Skrevet

lei!!

Er nysgjerrig på hva som skjedde jeg.. Har en stor vennekrets med søramerikanere, og ja, de kan kanskje bli litt agressive av og til, men normalt blir de det når det skjer noe som ikke er ok. F.eks når noen nesten kjører over dem/når noen ikke sier unnskyld når de dytter til deg/når folk sniker i køen osv.. Mao når folk viser mangel på høflighet.

Selvfølgelig er det ikke greit å oppføre seg agressivt uten grunn.

Gjest Pucifer
Skrevet

Men hva er normal folkeskikk og stemme? Det som er normalt for deg er ikke nødvendigvis normalt for alle andre, eller?

Kjenner flere fra land hvor kulturen er slik at de ofte kan oppfattes som sinte uten at de er sinte i det hele tatt. Om man kan kalle det kulturen da. Alle menneskene er nå iallefall slik.

Skrevet

Det er ikke OK.

Enig.

Jeg har vært i flere Sør-Amerikanske land, og sjelden opplevd uhøflige mennesker. Det er ingen unnskyldning å bortforklare uhøflighet med nasjonalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...