Gå til innhold

Hva spiser en ettåring..?


Drusilla

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente som nærmer seg året. P.t. får hun MME til frokost, grøt eller brød til lunsj, middagsglass til middag (eller vanlig middag som vi har), grøt til kvelds, og frukt innimellom dette.

Bør jeg endre noen av måltidene (innholdet, altså) når hun blir 1 år? Er det fortsatt vanlig med grøt til ettåringer? Bør jeg slutte med kun MME til frokost? (Hun blir mett og fornøyd av det nå..)

Alle tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun er fornøyd er det ingen grunn til å slutte med noe som helst. Vår fikk grøt til kvelds fram til han var ca 16 mnd, da ville han ikke ha mer. Og mme ville han ikke ha noe av etter 10 mnd, så fra da av spiste han utelukkende fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ammer jeg endel fortsatt, i kombinasjon med fast føde. Hva som serveres til måltidene varierer litt.

Frokost er enten grøt med fruktmos, naturellyoghurt med fruktmos, havregryn og litt rapsolje, eller brødskive. Lunsj varierer også; enten brødskive, matglass eller for eksempel fiskekake, og helst også noe frukt i hånden. Middag er oftest vår middag, og da spiser hun lite, men smaker i hvertfall. Kvelds er gjerne grøt.

Hun drikker stort sett vann til maten, og selv om hun smaker på ulike typer juice, er vann favoritten. Mengdene som spises er fortsatt gansk små, men hun vokser og virker frisk, så da lar vi det være med det. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane E

Vi har kuttet ut grøt til vår gutt på ett og ethalvt. Han spiser det samme som resten av familien, unntatt det som er mest krydret. Det hender at han får ferdige fruktsmoothies som mellommåltid, ellers bruker vi ikke middagsglass eller ferdigprodusert barnemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha innført grøt med frukt og vann til frokost. Hva med vanlig kumelk og yougurt i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet fremdeles, men hun spiste likevel godt på. Snuppa var ikke videre begeistret på brød da hun var rundt året, så til frokost/lunsj/kvelds så gikk det mye i forskjellige typer grønnsaker, både rå og dampet alt ettersom, fiskekaker, kokt egg, yoghurt naturelle med havregryn&rapsolje, skinke og annet pålegg osv. Til middag så spiste hun det vi hadde, vi salter ikke maten noe særlig i utgangspunktet og hun har alltid vært glad i mat som smaker noe, indisk er favoritten. Frukt fikk hun stort sett som mellommåltid. Som drikke fikk hun vann, vi begynte forsiktig med kumelk da hun var drøye året.

Grøt spiste hun kun en kort periode da hun var 8-9 mnd, og middagsglass har jeg aldri sett noe poeng med, vi introduserte mat via BLW-prinsippet (BLW= Baby Led Weaning, barnestyrt mattilvenning) fra hun var 6 mnd (altså at hun fikk biter i hånden som hun selv førte til munnen).

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min er 1 år nå, og vi har ikke gjort noen endringer...

Her er det skive med h-melk til frokost, skive eller havregrøt fra glass til lunch (hun spiser ikke vanlig pulvergrøt lengre.. Sluttet med det for et par mnd siden..) enten vanlig middag eller glass (er vi hjemme og har middag hun kan få får hun det) også skive og 100ml mme til kveldsmat.. Men når vi er ferdig med denne pakken med mme så går vi over til å kun gi hun h-melk.. Hun er så glad i det at det ikke blir noe problem :)

Ellers så får hun frukt hver dag som regel..

Også masse masse vann... Hun er kjempeglad i iskaldt vann :)

Endret av Aftensol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er akkurat blitt året. Han drikker mme til frokost pluss grøt, brød til lunsj, grøt som mellommåltid og middagsglass til kvelds. Hender han fortsatt drikker mme til kvelds. Vi holder på nå å bytte fra mme til melk.

Han får vann til de andre måltidene, men liker egentlig ikke noe annen drikke enn mme. Drikker kanskje 10-20 ml vann om dagen, og det er på en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er bare å amme så lenge du kan eller orker. Barn som blir ammet lenge får sterker immunforsvar og unngår (atopisk) eksem og hudproblem, osv ... :)

Du kan gi henne avokado som mellom-måltid, det er veldig sundt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ammar min 10 mnd gamle baby morgon og kveld, elles eter han stort sett det same som oss andre. Frokost og lunsj med brødskiver, middag, og graut, youghurt eller brød til kvelds. Vatn til måltida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å amme så lenge du kan eller orker. Barn som blir ammet lenge får sterker immunforsvar og unngår (atopisk) eksem og hudproblem, osv ... :)

Du kan gi henne avokado som mellom-måltid, det er veldig sundt og godt.

TS ammer da ikke, det står at barnet får MME.

Min datter er 13 måneder, og vi har ikke gjort noen endringer. Jeg tenker det slik at det kommer til å bli hun som gjør endringene selv når hun er lei av noe, eller vil prøve noe nytt.

Vår jente får grøt og/eller brød med pålegg til frokost, fruktmos og/eller brød til lunsj, middagsglass eller av vår mat til middag, og grøt til kvelds. Det skal sier at vi har slitt endel med fast føde, og det er slett ikke alltid hun vil spise. Derfor får hun ofte "fingermat" mellom måltidene som hun kan plukke opp selv, f.eks. pølsebiter, cheerios, havrefras eller rosiner. Det blir litt løse måltider her, vi har ikke så strenge rutiner.

Glemte å si at vi fremdeles ammer mye, minst 6 ganger i døgnet.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 20 mnd og får fremdeles grøt av og til. Syns det er betryggende at de er tilsatt viktige ting som jern osv.

Når hun blir 1 år så kan du bytte ut MME'en med vanlig kumelk, eller biola. Hun bør få en skive eller noe i tilegg til dette, om du gir melken til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...