Gå til innhold

Lekegrind til småbarn - greit?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke barn ennå, bare så det er sagt, men håper å være på vei med en liten om ikke så lenge. :jepp:

Har da sett på diverse utstyr til småttiser og ser stadig lekegrinder til salgs på bl.a finn.no.

Tenker da at det må være praktisk om barnet kan leke litt oppi den om man holder på med noe i huset (i nærheten, selvfølgelig)slik at man ikke har full oppmerksomhet rettet mot den lille - med tanke på sikkerhet og sånt.

Men det ligner jo litt på et bur da, og jeg lurer på om det er noen grunner til ikke å bruke en slik innimellom - noen med erfaring eller synspunkter angående det å benytte ei slik lekegrind?

Er det vanlig å bruke ei sånn, forresten?

(Om jeg skulle bruke ei sånn ville jeg jo prøvd å gjøre det slik at ungen forbinder lekegrinda med noe positivt, slik at h*n synes det kan være greit å være der litt - tror det blir vanskelig om ungen synes den grinda er det absolutt verste h*n vet :ler: )

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

Sikkert flere argumenter mot, men jeg kommer til å ha lekegrind til babyen allerde fra fødsel av (ha vuggen i lekegrinda). Siden jeg har hunder er det veldig praktisk om babyen sover og jeg f.eks må på toalettet, så slipper jeg å ta med meg hundene eller vekke babyen.

Kjenner mange som har det og det ser ut som ungene deres liker seg oppi der :)

Endret av Iza'bella
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt noen være negative til lekegrind, verken forrige eller min generasjon ;)

Å kunne ha barnet et trygt sted mens du selv er på badet eller ordner noe annet er veldig greit.

Selv valgte jeg å ikke bruke det til mine to barn, men så hadde de heller ikke mulighet til å kunne skade seg om jeg gikk vekk et par minutter. For meg har det vært veldig viktig hele veien å få barn som klarer seg selv, ikke trenger å se meg hvert sekund. Jeg liker å være på badet alene, kunne gå ut av rommet for å hente noe - alt uten barn.

Og nå som ungene er blitt store føler jeg at jeg virkelig har igjen for dette. Jeg har barn som klarer å leke alene, de ordner opp seg imellom, de koser seg alene sammen med andre barn og trenger ikke oppsyn 24/7. De vet alltid hvor jeg er, men trenger ikke den konstante øyekontakten.

Gjest Jane E
Skrevet

Min erfaring med lekegrind er at det etterhvert blir et kjedelig sted å være. Det er greit å plassere små babyer der som uansett ikke kommer seg noe sted, men det blir stadig mindre attraktivt å være der jo større behovet blir...

Vi hadde lekegrind til de to første, men kuttet det ut etterhvert.

Skrevet

Jeg synes at det selvfølgelig er helt greit, men så er jeg av dem som også synes det er greit med sånn sele til barna også. De mister nok litt frihet, men sånn er det å være barn, de kan ikke alltid få gå der de vil. En annen ting er at det kanskje blir kjedelig for ungene etterhvert, og at man da må finne en annen løsning.

Skrevet (endret)

Hvis lekegrind er et bur, så kan man jo si at sprinkelseng er det også...

Det handler jo mer om sikkerheten til barnet.

Vi brukte lekegrind fra dag 1. Babyen brukte den mye som soveplass, og der lå hun trygt plassert, uten at hunden kunne røre henne. (ikke det at hunden var et problem, men det vi kunne vi jo ikke helt vite med sikkerhet i begynnelsen..) Og det var også greit å ha et sted å legge henne om man bare skulle løpe rett ned i kjelleren etter noe osv.

Babyen likte seg godt oppi der. Hadde masse leker og bamser og koste seg med de.

Hun gav grei beskjed når hun var blitt for stor for lekegrinden. Da stod hun bare å jamret når vi puttet henne oppi, så da røk den ut med en gang :) (ca når hun begynte å krype) Men den var kjekk å ha i de månedene vi brukte den.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Jeg har aldri sett behovet for lekegrind. Vi har to katter og vi har flere trapper. Trappene sikres med trappegrind, kattene klarer seg selv. Rommene gutten vår skulle oppholde seg i inneholdt ingenting farlig han kunne nå, så han fikk ellers krabbe/gå fritt rundt. Vi hadde også grind mellom stue og kjøkken slik at han kunne stenges inne på stua hvis jeg skulle gjøre noe et annet sted i huset. Man trenger ikke lekegrind for at barna skal være trygge, og jeg foretrekker at de får være fri til å bevege seg dit de vil.

Skrevet (endret)

Vi hadde en stor lekegrind med sprinkler. Som en diger grindseng. Den brukte vi når jeg feks gjorde husarbeid, laget middag, måtte på do, tok meg en dusj (helt i starten satt babyen i bilstol mens jeg dusjet feks. Da er vel bilstol med seler også "bur" eller innestengelse..Gøøhhh), eller om jeg hadde besøk. Vi byttet ut lekene hele tiden og barna så ikke ut som de led noen nød i det hele tatt, da de ble tatt opp når det var behov for det. Både ved kos, lek, bleieskift, mating og soving.

Endret av Beauté
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke hatt lekegrind, da jeg virkelig ikke har sett poenget.

Da han var liten, kom han seg jo uansett ikke noe sted og lå like bra på leketeppet sitt som i en grind. Og senere ville vi jo at han skulle øve på å krabbe osv. Tror uansett ikke han ville trives i en slik grind etter at han var i stand til å komme seg bortover.

På badet har jeg alltid tatt han med, både da han var liten og nå som "stor gutt". Først lå han i ro og kikket på meg, nå blir han med meg i dusjen.

Skrevet

Jag kan inte se behovet av en lekegrind. För mig är det en sak som tar STOR plats, som används en relativt kort tid, och som man gott klarar sig utan.

Trappor bör säkras med trappgrind både uppe och nere tills barnen är stora nog att klara av dem, farliga kontakter med mera bör säkras ändå.

Enda vitsen som jag ser, är om man har hundar inne och vill låta barnet ligga säkert och fritt utan hundarna nära.

Skrevet (endret)

. Man trenger ikke lekegrind for at barna skal være trygge, og jeg foretrekker at de får være fri til å bevege seg dit de vil.

Vi brukte den til barnet før hun kunne bevege seg fritt der hun kunne da. Og det gjør vel de fleste. Er vel de færreste som bruker grinden til å sperre ungene inne. Og jo, noen ganger er grind veldig praktisk for at ungene skal være trygge. Godt å kunne gå på do f.eks uten å nødvendigvis måtte ta med seg hunden eller babyen. Men vær sin smak.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Godt å kunne gå på do f.eks uten å nødvendigvis måtte ta med seg hunden eller babyen. Men vær sin smak.

Som jeg skrev så fortrakk vi å gjøre hele stua trygg slik at han kunne være alene der når jeg måtte på do, skulle sette på en maskin klær eller hva det måtte være. Det har aldri vært noe problem.

Gjest snurre
Skrevet

Vi kjøpte også lekegrind men den ble til oppsamling av leker! Det var ikke plass til unger i den! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt lekegrind helt fra babyen var et par måneder. Her er det litt dumt å legge han på gulvet for kattene skal borti med en gang, samt at jeg synes det er litt tungvind og dra fram teppe og leker hver gang. Vi har lekegrind med hevet bunn, med teppe og leker nedi. Der leker han flere ganger om dagen. Kattene holder seg unna, han ligger ganske høyt så det er lettere å styre rundt han uten å tråkke på tingene hans og så er det deilig å ha alt samlet på en plass. Om den er nødvendig? Nei. Bare utrolig praktisk.

Skrevet (endret)

Vi har en lekegrind på 1x1 meter i heltre som poden elsker, og han er adskilt fra schæferhunden hvis jeg må på do, dusjer eller har andre gjøremål. Har ingen burfølelse i det hele tatt, og jeg tviler sterkt på at han føler seg "fanget", ettersom han stortrives i den.

Fra han var født til rundt 6 måneder hadde han en mindre lekegrind, på størrelse med en sprinkelseng, men den ble for liten nå, han endte alltid opp etter sidene i den med beina. (Hadde nylon-vegger)

Endret av Darkannie
Annonse
Skrevet

Vi hadde en liten lekegrind på 80x80 som ikke tok så mye plass. Den ble brukt de første ukene mens storesøster ble vant til at det var et nytt barn i huset. Siden ble den bare brukt til lekekasse :).

Helt greit med lekegrind, men den tar opp plass, og er ikke en nødvendighet, spør du meg. Jeg har alltid hatt med meg babyen overalt i huset, og har ikke hatt behov for å oppbevare den noe sted mens jeg skulle gjøre andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...