Gå til innhold

Ex.phil og ex.fac,kun ved universitet?!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

1-Hva er ex phil pg fac?

Og er det kun ved universitet?

2-Er det vanskelig?

3-Hvorfor tar dere det?Og må man?Hva er fordelene med å ta dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har merket at de fleste universitet har det, uansett studie tror jeg, bortsett fra om du søker på master med en bachelorgrad fra et annet sted. Alle de som jeg kjenner som gikk på UiO hadde det. Jeg har gått på HiO, og ingen av studiene hadde det i alle fall. Så jeg selv har ikke vært bort i det, men de som jeg kjenner som har hatt det sier det er ganske tungt stoff og kjedelig da. Men jeg tror nok det går bra, de fleste greide seg hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

http://www.studentum.no/ex_phil_ex_fac___20__.html

Ex Phil / Ex Fac gir en grunnleggende innføring i filosofiens historie, logikk, vitenskapsteori, vitenskapsfilosofi, etikk og vitenskapelig metode. Ex Phil / Ex Fac skal forberede studentene for videre studier og er obligatorisk hvis man ønsker å ta en høyere utdanning ved et universitet samt ved enkelte høyskoler.

Man lærer bla. om den vitenskaplige metode, oppgaveskriving etc. Ex Phil gir også en overfladisk innsikt i forskjellige filosofers verdenssyn.

Hvor tungt/vanskelig det er, kommer helt ann på interesser og hvor kjent man er med å skrive "riktige" oppgaver.

Litt mer utdyping her: http://www.studentum.no/ex_phil_ex_fac___20__.html#moreAboutSearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du universitetstudent MÅ du ta ex.phil. Skjønner ikke helt greia med å ta det, dersom man ikke må :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes i noen høyskoler og alle universiteter, så går du på en høyskole må du nesten sjekke med dem der.

Her er UIB's info om ex phil:

Ex fac er også filosofi, flere skoler har forskjellige exfac som er tilpasset ett spesielt studie feks exfac for juss eller exfac for psykologi.

Da jeg hadde emnene hadde jeg Examen philosophicum som var filosofihistorie, logikk og argumentasjonsteori, mens Examen facultatum inneholdt faghistorie, fagforståelse, etikk og menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du universitetstudent MÅ du ta ex.phil. Skjønner ikke helt greia med å ta det, dersom man ikke må :gjeiper:

Fordi det er interessant? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...