Gå til innhold

Umulig å velge!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg er utrolig usikker på hvilke studier jeg skal velge, og trenger sårt noen råd! Aner egentlig ikke hva jeg vil, men har muligens litt lyst å studere statsvitenskap til neste høst. Problemet er bare hva jeg skal studere i år! Valget står mellom dette:

Årsstudium i englsk (innebærer at jeg må pendle 2 timer hver vei)

Bachelor i religon og kultur (hvis det er noe jeg liker, er det jo mulig å fortsette hele graden)

Ex. phil, ex. fac og et delemne til på 10 studiepoeng + arbeids- og organisasjonspsykologi (kveldsundervisning, 30 studiepoeng, slik at jeg får 60 til sammen)

Er skikkelig comfused, og tidspresset gjør det ikke bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det fornuftigste valget er nok Ex.phil, ex.fac osv. Dette må du gjerne ta uansett om du skal studere ved et universitet neste år. Arbeids- og organisasjonspsykologi høres også ut som fag med generell "nytteverdi". De andre muighetene er sikkert interessante studier, men ikke så nyttige dersom du uansett skal over på noe annet neste år. Men heller du mot å ta bachelor i religion og kultur er det jo ikke så dumt å prøve seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er du nødt til å studere i år da? Det er overhodet ikke noe galt i det hvis det er det du har lyst til, men å studere bare for å studere noe blir kanskje ikke helt vellykket.

Hvilken type jobb er det du sikter deg mot etter endte studier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Jeg ville heller ha jobbet et år og lest litt teori på de ulike områda for å finne ut om det passet.

Jeg angrer på at jeg begynte å studere når jeg egentlig ikke visste hva jeg ville bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg vil ikke se bort i fra at engelsk kan være lurt å ta før statsvitenskap, siden jeg regner med at mye av pensumet på det studiet er på engelsk. Og selv om man har helt grei engelsk i utgangspunktet kan det være en utfordring å begynne og lese masse pensum på engelsk hvis man aldri har gjort det før.

Ellers er jo sikkert ex.phil/ex.fac lurt, hvis du ønsker å bli noe raskere ferdig med graden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her, takk for svar!

Føler egentlig at bachelor i religion og kultur blir litt uakuelt da jeg har funnet ut at første året er årsstudium i KRL, og føler virkelig ikke at jeg har noe "nytte" av å studere dette. Så det står i grunnen mellom engelsk og ex. phil og ex. fac osv. Problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg vil "bli". Ombestemmer meg fra dag til dag omtrent. Men føler det er på tide å studere likevel. Har jobbet i 2 år nå, og begynner å bli lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hva med et årsstudium i statsvitenskap da siden du alikevel vurderer det senere? (Forutsatt at de har det der du vil studere da selvsagt) Hvis du liker det går det jo an å bygge vider til en bachelor.

Ellers så tror jeg både språk, psykologi og ledelse kan være et fint suppliment til statsvitenskap - avhengig av hva du har lyst til å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men har du fått tilbud om plass på noen av stedene?

Hvis noen av årsstudiene du kunne tenke deg er på et universitet, er det fullt mulig å ta ex.phil og fac ved siden av, kjenner flere som tok det mens de gikk på årsstudier i fjor. Kommer mest an på hva slags arbeidsmengde du orker å ha i året som kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendlingen for å studere engelsk bare for å gjøre det virker innmari slitsomt. Dessuten tror jeg ikke det blir spesielt mye lettere å lese engelsk pensum av den grunn, språkfag på universitetet er ekstremt tekniske av seg. Mye grammatikk og fonologi, og man er selv ansvarlig for å eksponere seg nok for språket til å få ordentlig utbytte av det.

Ta ex.phil og ex.fac. Da får du et lite forsprang på studiene, og kan bruke det du da frigjør til å ta noen interessante fag eller bruke mer tid på de fagene du skal ha i de semestrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.phil-valget virker mest logisk (og interessant) for meg. Du må ta det uansett, slipper å pendle, kan ta mer frie studiepoeng eller mindre arbeidsmengde første semester (sjekk opp i dette, noen studier har spesialtilpasset disse fagene. Arb. psyk. passer nok bra med statsvitenskap. Du trenger heller ikke studere fullt for å få lån og stipend (men du får jo litt mindre da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...