Gå til innhold

deltids sykepleien


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei!

Jeg er akkurat ferdig med VGS, og har generell studiekompetanse. Er veldig skolelei, men vil fremdeles få komme i gang. Jeg har lyst til å gå sykepleien, men da på deltid. Men så slo det meg at jeg kanskje kommer til å havne i en gruppe med hovedsaklig kvinner over 30, med familier og hele pakka.

Kan noen som vet fortelle meg hvem det er som går sykepleien på deltid? Er veldig redd for at jeg kommer til å føle meg malplassert hvis jeg havner i en klasse med bare eldre folk..

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte er det voksne mennesker som tar studier på deltid, mye på grunn av at de er nødt til å arbeide noe ved siden av selv om de studerer. Men når man studerer noe på deltid er det ofte, eller alltid?, samlingsbasert og mitt inntrykk er at dette ikke gir samme type klassemiljø som om en skulle studert på heltid. Man møtes til de samlingene, vet ikke hvor ofte de er, men det står sikkert i studiebeskrivelsen til skolen hvor du tenker å søke, og ellers møtes man vel når man skal ut i praksis dersom man ikke har kontakt utenom skolen. Er det noen spesiell grunn til at du heller vil studere deltid? Og om det ikke er noe alternativ for deg å studere på heltid, så klarer du deg nok gjennom studiet selv om det ikke er så mange i din egen aldersgruppe der :) Veldig rotete svar dette her, og sikkert fint lite fornuft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg gikk sykepleien på heltid, men vi hadde noe felles undervisning med de som gikk på deltid, samt en del felles praksis. Samtlige var enten mødre (ikke en eneste mann i denne gruppen) som valgt deltid for å kunne kombinere det med familielivet, eller voksne mennesker som var nødt til å jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt. Aldersmessig 40+. Hyggelige folk, men det blir ikke samme studiemiljø som de andre studentene opplever, også fordi denne gruppen ikke var der for å ha et sosialt og kult studieliv, de var der for å få en utdannelse. Majoriteten var også hjelpepleiere eller ufaglærte som hadde jobbet på sykehjem i mange år. Jeg ville gått for heltid om jeg var deg, evt gjort noe annet i et år først dersom du er veldig skolelei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg går sykepleien deltid, jeg er under 30, men har barn da. Vi er en liten klasse (45 pers), alt fra 45 åringer til 19 åringer som nettopp kom ut fra vgs. Vi har faktisk 4 menn/gutter i klassen.

Hvordan skolen legger det opp er veldig forskjellig fra skole til skole. Har hørt om de som møtes tre uker hver tredje mnd, eller en uke i mnd.

Vi har forelesninger to eller tre ganger i uken (kommer ann på hva vi holder med på).

Siden vi er en liten klasse (i motsetning til fulltid som er ca 150 pers) så får vi ett mye nærere miljø hvor alle kjenner alle. Vi er der for å lære, men vi kan da være sosiale fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her.

Tusen takk for svar.

Grunnen til at jeg vil gå deltid er fordi jeg rett og slett er drittlei av å studere og gå på skole, samt det å ha dårlig råd. Jeg ser for meg at jeg går sykepleien på deltid, og jobber ved siden av (enten i helsesektoren eller kassa på rimi, for den saks skyld.)

Har heller ikke mulighet for å begynne på noe fulltidsstudie da jeg og samboer ikke får leiligheten vår før den 1.oktober. (Vi bor begge mange, mange, maaange mil unna plassen vi har valgt å studere på, men han har slektninger han kan bo hos. Jeg kan ikke bo der fordi jeg venter en valp i medio august, og slektningene hans er allergiske.)

Jeg føler meg bare så vanvittig usikker på alt, er så redd for at jeg ikke får meg jobb ved siden av studiene, og ender opp med å bli nødt til å flytte hjem igjen eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å få jobb som assistent på et sykehjem som sykepleiestudent er ganske enkelt. Hvis du går deltid så får du helt sikkert mulighet til å jobbe en del, det er alltid fravær.

Jeg går deltid rett og slett fordi jeg ikke orker å gå fulltid. Jeg hadde jo orket hvis jeg måtte, men jeg får bedre karakterer og mere ro når jeg kan gå deltid, det passer meg bedre. Jeg synes det fjerde året er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...