Gå til innhold

Hund med HD fase C


Poppsilopp

Anbefalte innlegg

Har en Border Collie og har nettopp fått vite at han har hoftedysplasi grad C, uten forkalkninger. Fikk vite at han kunne leve med det, og siden det ikke var forkalkninger så hadde han ikke vondt. Og det stemmer, for man merker ingenting på han. Han er en energisk og glad hund, og det er tydelig at han ikke har vondt.

Men jeg lurte på om det er noen her med hunder som har hunder med HD grad C som kan gi noen råd om forebygging eller noe å fortelle om det?

Takker for alle svar! :)

Endret av Poppsilopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fase? nå brukes grad . Hvor gammel er hunden?

Min har hd grad e med forkalkninger og i følge vet burde vært avlivd pga vet'n mente at hundens hofter ville smuldre opp og ikke minst gi enorme smerter. Men her tok vetrinæren feil ;)

Vil anbefale Cosequin DS som tilskudd hver dag,holde hunden slank og gi jevn mosjon hver dag,unngå rykk og napp trening,eller f.eks uka kun rusle turer for så å ta " av " med 5times lang tur i ulendt terreng.

Rasen du har er jo en gjeterhund og den må ha både fysiks og mental trening for å være happy

Tren jevnt som jeg nevte,finn også på leker der bikkja må bruke hode.

Ellers kan en hund med C hofter leve godt,lenge og uten smerter.Men så har du de hvor en må vurdere avlivning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fase? nå brukes grad . Hvor gammel er hunden?

Min har hd grad e med forkalkninger og i følge vet burde vært avlivd pga vet'n mente at hundens hofter ville smuldre opp og ikke minst gi enorme smerter. Men her tok vetrinæren feil ;)

Vil anbefale Cosequin DS som tilskudd hver dag,holde hunden slank og gi jevn mosjon hver dag,unngå rykk og napp trening,eller f.eks uka kun rusle turer for så å ta " av " med 5times lang tur i ulendt terreng.

Rasen du har er jo en gjeterhund og den må ha både fysiks og mental trening for å være happy

Tren jevnt som jeg nevte,finn også på leker der bikkja må bruke hode.

Ellers kan en hund med C hofter leve godt,lenge og uten smerter.Men så har du de hvor en må vurdere avlivning

Takk for svar! Mente selvfølgelig grad :) Kan man gi det tilskuddet selv om det bare er grad C. Fikk beskjed av vetrinæren om at vi ikke skulle gi noen tilskudd. Men jeg lurer på om man kanskje kan det?

Det med jevn mosjon har vi alltid gitt han, så det er greit :)

Endret av Poppsilopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Mente selvfølgelig grad :) Kan man gi det tilskuddet selv om det bare er grad C. Fikk beskjed av vetrinæren om at vi ikke skulle gi noen tilskudd. Men jeg lurer på om man kanskje kan det?

Det med jevn mosjon har vi alltid gitt han, så det er greit :)

Heisann, nei du må ikke. Cosequin(glukosamin) er et tilskudd som smører leddene til hunder (og andre dyr) på lik linje som glukosamin for mennesker.Det er tildels dyrt tilskudd,så du må nesten velge

Selv tror jeg disse har hjulpet vår HD e hund,vetrinæren trodde vi hadde skiftet hund da denne ble røntget sist gang.For i følge vet'n burde hofta vært nesten borte/smuldret opp.Men neida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, nei du må ikke. Cosequin(glukosamin) er et tilskudd som smører leddene til hunder (og andre dyr) på lik linje som glukosamin for mennesker.Det er tildels dyrt tilskudd,så du må nesten velge

Selv tror jeg disse har hjulpet vår HD e hund,vetrinæren trodde vi hadde skiftet hund da denne ble røntget sist gang.For i følge vet'n burde hofta vært nesten borte/smuldret opp.Men neida

Takk for svar! Vil jo selvfølgelig gjøre det vi kan for at han ikke skal bli verre. Hvor dyrt er dette tilskuddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages hunden med HD'en i dag?

Det er jo så forskjellig hvordan de plages også. Men BC er jo en lett hund så det burde jo gå bra. Hvor gammel er den?

Jeg har en hund med grad E med forkalkninger på begge bein. Han fikk diagnosen som 1 åring og er nå 5 år, har aldri merket at han har vondt. Han har heller ikke fått noen form for kosttilskudd el.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plages hunden med HD'en i dag?

Det er jo så forskjellig hvordan de plages også. Men BC er jo en lett hund så det burde jo gå bra. Hvor gammel er den?

Jeg har en hund med grad E med forkalkninger på begge bein. Han fikk diagnosen som 1 åring og er nå 5 år, har aldri merket at han har vondt. Han har heller ikke fått noen form for kosttilskudd el.l

Han er 2 år gammel og han har ikke vondt, det sa vet. også. I tillegg er han godt trent og veier ikke for mye, så det er nok sant som du sier at det kan går fint. Jeg er bare redd for at det skal utvikle seg over tid, og lurer derfor på om det er noe vi kan gjøre for å forebygge dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg vil absolutt anbefale cosiquin. Du kan også tenke på Hills J/D for for å forebygge for mye artrosedannelse. Svømming er genialt da du holder hunden din i superform uten de uheldige belastningene annen trening har. God muskulatur er utrolig viktig for å kunne takle en slik ustabilitet. Aldri la hunden bli overvektig. Akupunktur har vist seg å være effektivt. Massasje er selvfølgelig også positivt. Tenk på oppvarming og underlag på tur. Ta heller flere korte turer enn en lang. Back on track dekken kan også hjelpe. Man må nesten lære seg å leve med HD, men det er mye man kan gjøre for å gi hunden ett langt og smertefritt liv. (bruk selvfølgelig smertestillende med en gang du merker at hunden din har vondt)

Og det virker som han er heldig som har deg som eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

enig med Bortskjemptepoter.

Tren jevnt, svømmetrening er perfekt, akupunktur, masasje, tilskudd og dekken i vått og kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei :)

Jeg vil absolutt anbefale cosiquin. Du kan også tenke på Hills J/D for for å forebygge for mye artrosedannelse. Svømming er genialt da du holder hunden din i superform uten de uheldige belastningene annen trening har. God muskulatur er utrolig viktig for å kunne takle en slik ustabilitet. Aldri la hunden bli overvektig. Akupunktur har vist seg å være effektivt. Massasje er selvfølgelig også positivt. Tenk på oppvarming og underlag på tur. Ta heller flere korte turer enn en lang. Back on track dekken kan også hjelpe. Man må nesten lære seg å leve med HD, men det er mye man kan gjøre for å gi hunden ett langt og smertefritt liv. (bruk selvfølgelig smertestillende med en gang du merker at hunden din har vondt)

Og det virker som han er heldig som har deg som eier :)

Tusen takk for svar! :) Så koselig å høre! Ja vi vil jo at han skal få et så langt og smertefritt liv som mulig. Så vi mosjonerer jevning, ikke er han overvektig i det hele tatt heller. Også lurer vi på om vi skal begynne med det tilskuddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...