Gå til innhold

Studere mote


Prorsum

Anbefalte innlegg

Noen som har tanker om det samme? Kom akkurat ut av VGS, og er ekstremt usikker, så har ikke søkt noe sted enda.

Har lest litt på LCf (London College of Fashion) sin side, ser ut som det er mye spennende der. En negativ faktor er at det er ufattelig dyrt for oss nordmenn å studere der. Noen som går/har gått/ har lyst til å søke der?

Går også ann å studere grafisk design på LCC (C=communication), men det skal visstnok ikke være å anbefale ifølge datteren til en bekjent. Tenkte jeg bare skulle si det, hehe.

Har også sett litt på LIM og FIT, begge i NYC. Virker kjempegøy å studere der også, men fytti, så langt vekk og alt. Noen som har sett på disse?

Å studere mote etc. er veldig "nytt", og arbeidsmarkedet tror jeg kan være kan være ganske tøft. Kan det være lurere å studere journalisme i stedet for motejournalisme, for eksempel? Jeg tenker, er utdannelsen man får der god? Gode jobbutsikter?

Endret av Prorsum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil bli journalist, er det kanskje greit å vite at det heter journalistikk, og ikke journalisme, som høres ut som en utrolig dårlig fornorsking av ordet.

Uansett, kjenner flere motejournalister, hvis du skal få jobb, bør du gå på de beste skolene. Og selv da er det mange om beinet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å arbeide med mote her i Norge? Da bør du i så fall belage deg på store perioder med arbeidsledighet, lite lønn og dårlig betalt, osv. Men hvis du studerer på en av de beste skolene i utlandet og får et par gode anbefalinger og praksiserfaringer, kan du nå langt i utlandet :) I motebransjen handler det ikke om flaks og karaktersnitt, men heller mer om dyktighet og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

London school of fashion og cerntral saint martin i London er stedene for fashion. Begge to meget annerkjente og SVAERT vanskelig aa komme inn paa.

Central saint martin, flere tusen soekere og under hundre plasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanya, ang. "journalisme" (haha) er det fordi jeg har lest unaturlig mye om journalistikk (journalism) på engelsk i det siste, det har derfor gått litt i surr - derfor en iditotisk feil, beklager! Hvilke skoler da, f. eks?

I am me, har ingen planer om å jobbe i Norge, nei, vil komme meg til utlandet helst. :) Det du sier er kjent for meg. Mye handler nok om kontakter og erfaring, men føler dog mye handler om flaks i motebransjen også. Men den bransjen er så uforutsigbar, finnes ingen fasitsvar på hvordan man skal komme seg frem og "skape seg et navn".

Anonym; London school of fashion skal ikke være så utholdelig vanskelig å komme inn på, vel? Hvert fall det jeg har hørt av nordmenn som selv går/har gått der. De er hvert fall hyppige med å godkjenne nordmenn har jeg hørt, for vi betaler betydelig mer enn andre studenter. Misforstå meg rett, det er sikkert ikke "lett" heller.

Endret av Prorsum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym; London school of fashion skal ikke være så utholdelig vanskelig å komme inn på, vel? Hvert fall det jeg har hørt av nordmenn som selv går/har gått der. De er hvert fall hyppige med å godkjenne nordmenn har jeg hørt, for vi betaler betydelig mer enn andre studenter. Misforstå meg rett, det er sikkert ikke "lett" heller.

Det har generelt sett blitt vanskeligere å få studieplass ved universiteter i Storbritannia fordi skolepengene for britiske studenter også har økt veldig, slik at det ikke lengere er så lukrativt å ta i mot utenlandske studenter slik det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...