Gå til innhold

Forkurs i matte eller kjemi


imeria

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kommet inn på et realfaglig studie på ntnu, som inneholder en del matte og kjemi. Jeg vurderer derfor å ta forkurs i enten matte eller kjemi (tror ikke jeg kan ta begge, tror de går samtidig). Er det noen som har vært på forkurs før som vet hvordan det er? Er det mye jobb? Det er jo frivillig, så vet ikke om jeg gidder. Samtidig så synes jeg både matte og kjemi er vanskelig, så har nok veldig godt av å gå på forkurs! Off, gruer meg sykt til studie nå, tror ikke jeg klarer det :/ Tenk om jeg stryker:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg har ikke tatt det (hadde full fordypning i disse fagene på vgs og gode karakterer), men endel i klassen min har gjort det. De kunne ta begge kursene, et hvert semester. Det virker som de hadde god nytte av det. Man får jo repetert eller lært mye grunnleggende, som gjør det lettere å gå videre med de "ordentlige" kursene :) Du kan jo bare melde deg på, og se underveis om du synes du har behov for det eller ei. Ikke gru deg til studiene, det blir sikkert bra - jobber du jevnt og godt er det ikke så stor fare for å stryke heller, og om du skulle stryke på noe en gang i blant er det ikke verdens undergang. Du hadde vel ikke søkt dette studiet om du var helt håpløs i fagene det inneholder :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :):)

Jeg har 5-ere og 6-ere i fagene det gjelder, men jeg måtte jobbe mye med de. Dessverre er jeg ikke slik at jeg skjønner ting med en gang, bruker lang tid på å sette meg inn i ting. Jeg har hatt R1 (2mx) og KJ1 og KJ2, men har gått ett år på fhs, så husker ikke så mye. Føler at alt har gått inn det ene øret og rett ut det andre etter vgs. Og er redd for at jeg ikke husker noen ting og at alt går rett vest. Er så redd for å ikke klare det, evt sitte å lese i timesvis og ikke få tid til noe sosialt. Uff, angerer på studievalget nå. Burde sikkert tatt språkfag eller noe innen samfunnsfag i stedet :/ for sent nå da. Ingen slike studier ledig på restetorget, og jeg har allerede fått leilighet med leiekontrakt som varer ett år. Er derfor nødt til å være i trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Siden du har 5ere og 6ere i realfag så går det nok bra, selv om du sikkert må gjøre endel oppgaver. Realfag handler jo ikke så mye om lesing - men oppgaveløsning, som du sikkert vet.

Forkurs er mye oppgaveløsning, rett og slett, veldig mye. Utnytter man timene på skolen trenger man ikke sitte med fagene hjemme. Og det er vel bare snakk om matte og fysikk, ikke sant? Tror ikke det er mer enn et halv års studie sånn studieforløpsmessig sett - om enn det, selv om det krever endel av en.

Så er du flink til å gjøre masse oppgaver og utnytter tiden på skolen i øvingstimene og kollokvien din blir det ingen problem.

Forkurs inneholder som regel norsk,engelsk,osv som du sikkert ikke trenger, så det kan hende du kan ta det samtidig med det andre studiet ditt selv om jeg tror kanskje det ville blitt litt mye.

Men hva med å bare hoppe i det nye studiet så ser du hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wops, her har jeg visst forklart meg dårlig. Mente ikke forkurs, men oppfriskningskurs! Det er et ukeslangt kurs i august uka før studiene starter. Beklager misforståelsen! Men takk for svar likevel :) Jeg sendte en mail til han som skal holde mattekurset, og han sa at jeg måtte velge ett av kursene. Har derfor meldt meg på mattekurs. Jeg har helt sikkert godt av det. Prøvde meg på noen matteoppg nå, og det gikk ikke så veldig bra. Husker nok alt for lite fra R1, dessverre. Håper å få gjort noe med det i løpet av den uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...